Toppackning b230 16v turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av gravis »

Hej,

Har på mycket kort tid (ca 10 mil) skjutit toppackning nr 2. Vid båda tillfällena har packningen gått sönder
på exakt samma sätt på samma ställe.
Första gången packningen gick så riktslipades toppen, blocket kontrollerade också och det är plant.
Jag satte i ny vattenpump, termostat, expansionslock och bra motor temp ända tills packningen går åt skogen.

Jag kan inte hitta några sprickor i topp eller block med spricksökare..

Jag har lyssnat efter spikningar men inte kunnat uppfatta några. Komptryck ligger på ca 10 till 10.5 bar på alla cylindrar. Jag laddar ca 0,9 till 1,0 bar på turbon mao inte något överdrivet högt ladd.

Alla tips och deer mottages då jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på härnäst. Den har fungerat fint utan skärringspackning tidigare och för att spara på min Grottisportade topp så undviker jag skärring

Bild

Mvh Gravis
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur ser data loggarna ut? har du rengjort och flödat soppa systemet och spridarna nyligt?

låter som en tunings problem inte mekaniskt problem men för lite info om motorn.
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av gravis »

Hej,

Lite pinsamt men har inte bytt mitt 100år gamla motoronic med bränd eprom. Det ska dock göras. bilen har gått ca 5000k mil totalt med denna setup så när som på kolvar, stakar och lager som bytts.

Jag får gå över bränslesystemet, inte omöjligt att en spridare slocknar nu när du nämner det. Har dock inte hört några missljud. Jag har bytt tank, pumpar och filter förra året.

Jag är lite old school och har kört en del med spiktratt utan att uppfattat några ping ljud.

Tack för tipset, uppskattas.


//Gravis
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av Robert Markström »

ser ju ut som den krypt på 3an åxå.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av gravis »

Hej,

Stämmer, den har krypt lite på 3an också, det syndes när jag demonterade toppen.

//Gavis
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av DreRacing@ »

kollat din moment nyckel?
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av gravis »

Hej,

Japp momentnyckeln är ok så vitt jag vet, lånade en nykalibrerad från jobbet. Jag ska kolla den mot vår ACTA 2000 innan jag återmonterar toppen. Bra tips, tack.

Jag har alltid dragit 12.9 med ARP-fett 60/90/130nm så det borde vara ok.

Då även 3an har krypt, kan spikningar orsaka liknade problem? tänker att om jag inte hör att det spikar med blotta örat.

Det förbryllat mig lite att packningarna har skjutits på exakt samma ställe båda gångerna. Speciellt om man tar hänsyn till att packning nr2 är med nyslipad topp utfört av Ståls i Arboga.

//Gravis
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av Steve »

Kör du med bredbandslambda?
Kollade du bränsletryck före och efter pump/tankbyte?
Bytt till likadana kolvar och stakar?
Skick på spridare?

På fyran har väl packningen mindre material mot kanalerna, kanske därför den far där först
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av gravis »

Tjenare,

Kör inte med bredbandslambda, mao så är jag hyfsat ovetande.

Japp kollade bränsletryck före och efter byte av tank och pumpar, har mätare på BTR'en så sneglar på den ideligen.
Jag har gått från svarvade kolvar och org stakar till Smidda JE och H profil, dock så har bilen gått bra tills första packningen gick mao sedan förra sommaren när jag byggde motorn tills för ett par veckor sedan. Nu gick den bara 10 mil innan andra packningen gick sönder.

Jag har inte flödestestat spridarna men ska se över dom.

Faktum är att jag överväger att plocka ihop allt mekaniskt med ny packning och låta bilen stå tills jag får i ett modernt sprut som går att mappa, annat grenrör, roligare turbo och nya spridare.

Dock så skulle det vara kul att utesluta mekaniskt fel om man satsar ytterligare pengar på motorn. Jag vill inte köra med skärringspackning då jag inte vill göra märken i en fint portad Grottis topp då den är lite av en klenod för mig :)

//Gravis
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av DreRacing@ »

du kan oringa blocket. men en original packning ska hålla för den där effekten
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

tydligt exempel på fel på mapning eller så i motorstyrning. ingen koll helt enkelt.

jag körde 917hk i vintras på en standard packning över 150 pull mellan 2-3 bar ladd viserligen ganska korta men det är fina packningar om man monterat ihop rätt iallafall. jag gillar elring bäst på turbo motorerna
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av gravis »

Hej,

Stämmer att det finns dåligt med koll elektroniskt. Jag har använt samma setup och prylar som användes när motorn byggdes första gången 1998 så när som på kolvar och stakar.

Som sagt, eftersom någonting inte längre harmonerar så får jag helt enkelt acceptera att jag måste i med ny teknik för att få ordning på prylarna.

Slut med oldscool med med bränd eprom och dylikt :lol:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Det går att åka för hög tändning utan spik och få för höga cylindertryck tyvärr. Troligen när turbon kommer igång och varvet är lägre. På vridmax behövs inte så mycket tändning
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av gravis »

Tack för alla tips och råd, det får bli gör om gör rätt, eller rättare sagt dags att städa bort 90 talets synder :D
Nu har jag köpt ett VEMS , nya spridare, turbo och lite annat smått och gått. Om jag lyckas få ordning på VEMSet och förstå mig på hur allt ska kopplas och mappas så blir det nog ordning på torpet!

//Gravis
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Toppackning b230 16v turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ska nog gå bra bara att fråga så ska vi försöka hjälpa till :thumbright: du kommer in i en helt ny värd.
Skriv svar