Trycksätta Stromberg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Hur tror ni det skulle kunna lira med 4 Strombergare på mitt koncept :?: . B21et, , HX 40, 8V rätt portad större ventiler, eget grenrör, MSD, IC lastbil, annan kam.

( http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8524 )

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

NXJ skrev:Hur tror ni det skulle kunna lira med 4 Strombergare på mitt koncept :?: . B21et, , HX 40, 8V rätt portad större ventiler, eget grenrör, MSD, IC lastbil, annan kam.

( http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8524 )

:arrow: /NXJ
1 stromberg/cyl skulle nog kunna räcka långt, har själv haft dom tankarna men det blev aldrig av. problemet är nog att få alla förgasare justerade lika och få dom synka, o gasreglaget då. sen kan det vara svårt att slipa 4 nålar precis likadant, men det kanske inte behövs nålslipas när du har 4 st, du måste räkna ut bränslemängden. men det är en intressant tanke, någon måste ju vara först att prova.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

140ttic skrev:
1 stromberg/cyl skulle nog kunna räcka långt, har själv haft dom tankarna men det blev aldrig av. problemet är nog att få alla förgasare justerade lika och få dom synka, o gasreglaget då. sen kan det vara svårt att slipa 4 nålar precis likadant, men det kanske inte behövs nålslipas när du har 4 st, du måste räkna ut bränslemängden. men det är en intressant tanke, någon måste ju vara först att prova.

Jag är sugen på att testa. Det är ju kul att vara först, nån gång 8)

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tjena, ja har hört talas om en folkrace bil med 4 strombergare och det funkade tydligen ganska hyffsat, jag har oxå haft tanken, vem hinner först att pröva? :D
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

käns som en sugis skulle gå ganska fett med 4st stromberg, motsvarar ju en hel del bränsle. varför inte prova 4st SU isåfall, som har större diameter. borde väl motsvara ganska STORA webrar.
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Tja fast strombergarna har ingen accpump det är svårt att få förgasarna att funka med "vassa" kammar pga dåligt vaccum på lågvarv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dena typ av förgasare gillar inte IR insug (ett insug per gasare) då de vill ha lite lungnare flöde igenom sig.


men med en kammare (plenium) mellan motor och förgasare så fungerar det nog!


som en prostock med ett så kallat tunelram insug (ger högsta effekt av alla insugning typer!)


men det är viktigt med utformningen på insuget så att alla cylindrar får exakt lika mycket soppa.


skulle gissa att 4 su gasare med plenium ger motorn likvärdig andning som dubbla weber 58or :wink:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hur skulle de insuget se ut? 4 gasare brevid varann in i en kammare & sen 4 rör in i motorn? borde inte de bli ungefär samma flöde genom gasarna då som 4 rör rakt in? :roll:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det blir samma flöde men med separata kanaler är insuget öppet (ventilen)ca 1/4 av tiden.med utjämningskammare får förgasaren
möjlighet att flöda hela tiden!

ungefär så är det iallafall
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

så blir de ja... tackar :twisted:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kan nästan säga att varje cylinder suger genom fyra förgasare!

det är ju bara en cyl som suger åt gången!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Jens Gustavsson skrev:dena typ av förgasare gillar inte IR insug (ett insug per gasare) då de vill ha lite lungnare flöde igenom sig.


men med en kammare (plenium) mellan motor och förgasare så fungerar det nog!


som en prostock med ett så kallat tunelram insug (ger högsta effekt av alla insugning typer!)


men det är viktigt med utformningen på insuget så att alla cylindrar får exakt lika mycket soppa.


skulle gissa att 4 su gasare med plenium ger motorn likvärdig andning som dubbla weber 58or :wink:

Ok. Det vore kul att testa :shock: .
Hur skulle ett sånt här tunnelraminsug se ut :?: Förstår att det är en STOR fråga men finns det nån kunskap/info på forumet hur det kan se ut? Eller finns det nån bra hänvisning på var man kan läsa om detta?

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror att det blir mycket jobb och kanse alldrig bra ändå, 2 x weber eller delorto är beprövade grejor som fungerar direkt.

går desutom perfekt på låg oc dellast som inte 4 su kommer att göra än hur mycket man sjusterar.
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Inlägg av vinkelkapen »

hej,

jag har en liten fråga jag har en b18 gammal marin motor med dubbla strombergare med ställbart huvudmunstycke! går det att trycktäta dom förgasarna?
går det att köra med dom förgasarna ens?
om det går slipper jag slipa nålarna då?
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

vinkelkapen skrev:hej,

jag har en liten fråga jag har en b18 gammal marin motor med dubbla strombergare med ställbart huvudmunstycke! går det att trycktäta dom förgasarna?
går det att köra med dom förgasarna ens?
om det går slipper jag slipa nålarna då?
sitter det inte dubbla fallförgasare på b18 marinmotorn? om det är vanliga stromberg 175 så går det utmärkt.
Skriv svar