ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

spjuvern
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör apr 11, 2009 8:14 pm
Ort: sthlm

ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av spjuvern »

Hej jag har en Porsche 965 turbo med kjetronic och behöver för soppan att räcka till minst 450hk
Har läst mig till på ett amerikanskt forum att flera monterat en 300cc spridare på styrtrycksregulator slangen och på så sett kan reglera styrtrycket vid olika varvtal/last
Och därmed få ut så mycket soppa som möjligt på fullt samt få bort de feta i mellanregistret

Många använder en äldre version av denna
https://splitsec.com/product/aic2-p21-p ... ev1-style/

Men jag funderar på om ett microsquirt kan göra samma jobb och är det bättre?
Jag vill ha möjlighet att styra en ventil till laddtrycket
samt kunna logga Lamda, laddtryck, varv

(har en AEM 52mm lamda mätare med utgång)

Eller har ni här några andra tips och ider på vad för ECU jag bör använda?


Bild på hur spridare ska monteras
http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 342269.jpg
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av mauser240 »

Höj.

Intressant knep att göra K-jetronic elektroniskt ;) Nu kommer jag inte ihåg, är det på samma vis KE-jetronic fungerar, att man manipulerar styrtrycket med lambdan? Hade KE-Jet i Caddyn men då jag inte minns...

Hursomhelst, Microsquirt kan säkert göra det du är ute efter, om nu originalsystemet pallar med 450 hästar, men varför? Du skulle då ha ett mekaniskt och ett elektroniskt system som båda är värdelösa utan den andra. För att inte tala om tändningen som även den står skillt för sig.

När du ändå kopplat in Microsquirtet och försett det med nödvändiga data så tycker jag det är en pyttesak att slänga ut K-jetet helt och hållet.

Försök gärna övertyga mig om idén med det hela.
//MartinL
spjuvern
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör apr 11, 2009 8:14 pm
Ort: sthlm

Re: ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av spjuvern »

anledningen är att jag vill behålla original look och funktion på bilen med K-jetronicet
men efter som jag har portade toppar, andra kammar mm måste jag hitta på nått sett att maximera soppan.
som det är nu går den på ca 10 AFR 3500-5500 men går på drygt 12,5 AFR från 5500-7000

så men denna metod ska ju kunna reglera styrtrycket för att förhoppningsvis nå en AFR kurva på 11,5 mellan och under 12 på toppen
spjuvern
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör apr 11, 2009 8:14 pm
Ort: sthlm

Re: ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av spjuvern »

så ett microsquirt kan det styra denna spridare + en laddtrycksventil?
kan man logga i programmet om man har dator inkopplad?
finns det även möjlighet att manipulera tändningen på min bil tro?
det finns ett kitt till dessa bilar där man flyttar tändlägesgivare med ett nytt fäste och höjer hela tändkurvan 6 grader

ingen här som jobbat med en sån splitsec AIC?
finns det någon anledning att titta på megasquirt, AEM fic8 eller nått annant när jag bara vill kunna styra dessa saker?
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av sandqvist »

Jag har tyvärr ingen tid att hjälpa dig med detta men det finns folk som är insatta i sånt här i bla Blekinge. Tex din tändning går om man vet vad man gör att öppna boxen och löda loss Chippet och kopiera av det och bygga om lite så man får en ny brygga så man kan byta chip själv. Gjort detta själv i vissa gamla 80tals ezk tändboxar bla. Principen är densamma i dom alla men alla är inte så lätta att göra reverse enginering på.

Att hitta själv tändmappen och göra ett program för de så du kan ändra den är lätt men själva hårdvaran kan ta en stund att lösa.

Hade ja varit du så hade ja satsat på något lite dyrare sprut än mega squirt. Link g4 atom tex är riktigt stabila saker för relativt billiga pengar. Ska man trimma och få ordning på såna här saker så måste man nästan alltid släppa "orginal" looken. Det går ju såklart att gömma saker väldigt snyggt och prydligt om man vill me.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av Tobbe1 »

ecumaster det 3 bör inte det funka? http://www.ecumaster.com/products/digital-ecu-tuner-3/
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tror du kan göra det med ett AEM piggyback också.
Man kan iaf köra det som tillskotts sprut bredvid ett std sprut.

Då får du loggfunktion på bredband och laddtryck mm mm mm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av dundersmurfen »

Vems round deras bredbandslambda har inbyggd boost control och kan göra lite av varje tror säkert den kan styra en spridare också. Har även inbyggd egt som visas samtidigt som lambda sp det är trevligt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: ECU att styra en spridare, laddtrycksstyrning och logg

Inlägg av Performance_seeker »

Jag kikade på MicroSquirt och det bör göra allt du vill och mer därtill... :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar