Triggerproblem BMW m60 VEMS
Moderator: backeliten
Triggerproblem BMW m60 VEMS
Hej!
Har en m60b40 med ett VEMS styrsystem, inkopplat på original härvan.
Till problemet då.. Jag var iväg och fick sprutet inkopplat, och det visade sig vid första uppstarten att motorn ventilerade lite väl mycket ur vevhusventen. Det vart alltså mest en grundmappning gjord.
Åkte hem, skaffade en ny motor från en fungerande bil och plockade över alla grejer och ner med den i min bil, startade och allt var bra! Men vid ca 2000rpm så får jag Triggermissar, vid 2300rpm är dom borta och den drar fint hela vägen upp.
För mig som inte är så insatt så känns det skumt att det bara är vid ett visst varvtal, den går ju fint både över och under det varvet.. Jag har testat byta givare, både till vev och kam, även bytt trigger hjulet på veven. I displayen varnar den för primary trigger när den missar, men om jag kopplar ur kamtriggern så går den fint förbi 2000rpm, fast den varnar ju för secundary trigger såklart.
Ska man köra dessa motorer utan kamsync? Det finns ju några m60 motorer med vems här, så någon kanske har varit med om samma?
Känns som jag testat det mesta, och vill ju inte stå i bänken med triggermissar.. Så alla tips är välkomna, jag är som sagt helt ny på det här med eftermarknadssprut och allt vad det innebär! Har inte ens skaffat en sladd så jag kan koppla in datorn än, ser bara allt genom surfplattan.
//Alex
Har en m60b40 med ett VEMS styrsystem, inkopplat på original härvan.
Till problemet då.. Jag var iväg och fick sprutet inkopplat, och det visade sig vid första uppstarten att motorn ventilerade lite väl mycket ur vevhusventen. Det vart alltså mest en grundmappning gjord.
Åkte hem, skaffade en ny motor från en fungerande bil och plockade över alla grejer och ner med den i min bil, startade och allt var bra! Men vid ca 2000rpm så får jag Triggermissar, vid 2300rpm är dom borta och den drar fint hela vägen upp.
För mig som inte är så insatt så känns det skumt att det bara är vid ett visst varvtal, den går ju fint både över och under det varvet.. Jag har testat byta givare, både till vev och kam, även bytt trigger hjulet på veven. I displayen varnar den för primary trigger när den missar, men om jag kopplar ur kamtriggern så går den fint förbi 2000rpm, fast den varnar ju för secundary trigger såklart.
Ska man köra dessa motorer utan kamsync? Det finns ju några m60 motorer med vems här, så någon kanske har varit med om samma?
Känns som jag testat det mesta, och vill ju inte stå i bänken med triggermissar.. Så alla tips är välkomna, jag är som sagt helt ny på det här med eftermarknadssprut och allt vad det innebär! Har inte ens skaffat en sladd så jag kan koppla in datorn än, ser bara allt genom surfplattan.
//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
BMW e34 m60b40 turbo
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
Vilken firmware kör du?
Kan du visa en triggerlog med kamsynken på? (på startmotor-varvtal, håll full gas så startar den inte)
Kan du visa en triggerlog med kamsynken på? (på startmotor-varvtal, håll full gas så startar den inte)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
Hej! Jag kör 1.2.31 firmware.
Jag har försökt logga nu på morgonen men verkar inte lyckas.. Vart på surfplattan borde filerna hamna? Jag har aktiverat loggning inne i vemsdisplay, behöver jag göra något mer?
Tack för svar!
//Alex
Jag har försökt logga nu på morgonen men verkar inte lyckas.. Vart på surfplattan borde filerna hamna? Jag har aktiverat loggning inne i vemsdisplay, behöver jag göra något mer?
Tack för svar!
//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
BMW e34 m60b40 turbo
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
Använd en dator och VemsTune till att börja med.
Du lär använda en USB-adapter till serieport för att hantera mängden data i triggerloggen, och vet inte ens om det går göra med Android-appen.
Du lär använda en USB-adapter till serieport för att hantera mängden data i triggerloggen, och vet inte ens om det går göra med Android-appen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
Okej, då får jag börja med att skaffa en kabel!
Har sett att det pratats en del om olika adaptrar och att vissa inte verkar fungera.. Har du något tips på en som fungerar och som finns lätt tillgänglig på någon butik?
Har sett att det pratats en del om olika adaptrar och att vissa inte verkar fungera.. Har du något tips på en som fungerar och som finns lätt tillgänglig på någon butik?
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
BMW e34 m60b40 turbo
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
Jag kan posta en åt dig om du skickar PM så har du den på onsdag. Jag skickar med en FTDI-baserad adapter till allt jag säljer, dom fungerar bäst av alla jag kört.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
jag pratade med emil om detta och skippa kamsync går lika bra ändå.
det är att den hamnat off mot tänderna på vevaxeln och därmed sätter triggerfel
det är att den hamnat off mot tänderna på vevaxeln och därmed sätter triggerfel
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
Ja precis, jag har ju också pratat med Emil om det och det verkar ju vara det som är problemet. Vill bara vara helt säker på att det är det innan man ställer sig i någon bänk.
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
BMW e34 m60b40 turbo
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
Sådär, nu har jag lyckats göra en triggerlogg
Vet inte om tanken är att man ska ladda upp den såhär, eller på något annat sätt.. Men här är den iallafall, sen om det går att tyda något av det vet inte jag
//Alex
Vet inte om tanken är att man ska ladda upp den såhär, eller på något annat sätt.. Men här är den iallafall, sen om det går att tyda något av det vet inte jag
//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
BMW e34 m60b40 turbo
Re: Triggerproblem BMW m60 VEMS
Din kamsynk inträffar lite väl nära "missing tooth" för primär-triggern på vevaxeln.
Om du ändrar trigger edge (rising vs falling) för secondary trigger så flyttas den förhoppningsvis en bit därifrån den är nu och lyckas få styrsystemet att gilla läget.
Zooma gärna in på bara två fyr-takter så man ser lite mer i detalj om du gör en till med ändrad trigger edge.
Om du ändrar trigger edge (rising vs falling) för secondary trigger så flyttas den förhoppningsvis en bit därifrån den är nu och lyckas få styrsystemet att gilla läget.
Zooma gärna in på bara två fyr-takter så man ser lite mer i detalj om du gör en till med ändrad trigger edge.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.