Volvo 242 16v Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

Tänkte att jag för första gången någonsin ska lägga upp en projekttråd på ett av mina bilbyggen. Har hoppat runt och läst på en massa forum i drygt 15 års tid men aldrig kommit mig för att dra igång en tråd själv.

Ett av mina största intressen är rally. Jag kör i dagsläget en 940 VOC i rally och racing special, i den senare nämnda racing special bjuds även driftingbilar in att köra utöver rally, rallycross och folkrace. Den här bilen ska väl främst bli en "busbil". Men då intresset med att sladda runt på gatan har minskat rätt så rejält så väljer jag att skaffa vagnsbok för drifting för att kunna tävla då andan faller på. Men det blir inga bärarmsförlängningar eller styrvinkel kit

Bilen införskaffades 2004 då jag var 18år gammal, ambitionerna var stora och ekonomin liten. Men jag har köpt på mig en del grejer i början som har legat på hyllan ett bra tag i väntan på det här projektet. Det har kommit en del mellan så därför har det stått stilla så länge. 2005 flyttade jag 12mil hemifrån till lägenhet pga jobb. 2007 bygde jag klart min golf gti 16v från 87. 2008 köptes första rallybilen. 2009 köpte vi hus. 2010 byggdes garaget ut. 2011 började jag bygga en 940 VOC. 2012 föddes vår första dotter. 2014 föddes våran andra dotter och jag bytte jobb så jag alltid jobbar innom kommungränsen istället för att resa en massa.

Tanken är egentligen att bygga en rätt så enkel bil, och ingen värsting på nått sätt.

Llite idéer om vad som preliminärt ska bli:

Den ska byggas om till nya utseendet. Inspiration hämtas från 240 Grupp A som är en drömbil för mig.

En bur ska in. För även om det inte är ett krav så känns det inte säkert att köra tävling med en burlös bil

Bakaxel är i dagsläget svetsad med okänd utväxling. Blir nog en torsen diff och 4,10 utväxling.

Växellådan är inte bestämd. Men troligen m90

Framvagn original, ombyggda fjäderben till coilover med bilstein "VOC Dämpare". Kanske knivkrängare

Bakvagn blir i stort original med bilsteindäpare och några mjuka fjädrar.

Motor blir en 2,3L 16V turbo. Block är jag osäker på, men jag har en Rally B23 underdel med M stakar som bara står och tar plats.
Insug original
Topp ska få frästa säten och portning, kammar original.
Grenrör egenbyggt (om det inte skulle dyka upp ett som är färdigt)
Turbo Holset HX35W (osäker på den dock)
WGn står det Eskilstuna på. Det är allt jag vet om den.
Intercooler måste jag skaffa
Spridare vet jag ej. Har några gamla "original" spridare med avbruten nål som tydligen ska ge ca 550cc
Sprut blir haltech nånting (kommer inte ihåg vad mer det heter)
Tändning vet jag inte riktigt. Men om det blir att använda haltech sprutet så blir det nån form av original tändning som jag låser.
Interiören blir spartansk.

Bilen släpas ut ur mina föräldrars garage efter 13års dvala
Bild

Varför fronten ser lite mysko ut beror på att det är byggt flippfront på den
Bild


Bild

Flipp av! Gammal B21 monterad
Bild

Flippen har flippat ur :hihi:
Bild

Gammal B21 omonterad
Bild

Lastat och klart, min far är mycket nöjd över att ha fått tillbaka garaget
Bild


Hemkommen och påbörjad insläpning av projektbil till ett lite för litet garage.
Bild

Det var allt för denna gång. Ska försöka kötta in allt jag har gjort så här långt framöver!
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Truls_Nordahl »

Najs med inspiration från Gr-A. :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

Truls_Nordahl skrev:Najs med inspiration från Gr-A. :thumbright:
Jo, jag har länge suktat efter en nordica! Men nu vill jag inte förolämpa alla som bygger riktiga kopior. Utan jag är bara ute efter utseendet :)
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

Här kommer en liten uppdatering

Karvar bort spackel för att se vart skärmen var fastsvetsad
Bild

Tog bort den popnitade fördelarlådan. Ska lägga igen hålet men måste först plocka Motor och värmepaketet från donatorbilen för att komma åt
Bild

Här fick jag en tanke som jag ville testa! Tänkte prova att svetsa igen hålet och ta bort svetsmuttrarna för att få en mer "clean" look
Bild

Sågat till en plåt. Passformen är bättre än vad det ser ut som.
Bild

Njaaääaa, jag får nog suga på karamellen en stund. Vad tycker ni?
Bild

Det här ser lovande ut!
Bild

Mumma! Men vid närmare provtestning så känns de rätt så slappa tyvärr.
Bild

Tar bort underredsmassa då fjäderbenet ändå är borta.
Bild

Provmålar med hammarlack för att se hur nogrann man måste vara, det visade sig att ALLT måste bort för att det ska bli 100%
Bild

Trasa dränkt i bromsrengörning + svetsloppa = obra!
Bild


Mer kommer så småningom. Det jag funderar på är vad man ska använda sig av för färg till underrede. Hammarlack känns lockade då jag har använt det på rallybilarna, lätt att bättringsmåla med. Ska inte vara utställningsskick under. Hur pass bra är hagmans epoxiprimer? Rekommenderar ni den?
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
Användarvisningsbild
steppen
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av steppen »

Hej.
Fränt stuk på flippfronten
Hade sådana dämpare på en 340 en gång i tiden
Gick som ett strykjärn.
Bygger/samlar delar själv till ett liknande bygge. Kul med liknande objekt.
Har en 16v o m90 låda till salu om intresse finns. Kardan mm .
Ska själv köra med t6 o dubbelturbo inget effekmonster men vill ha känslan av stor motor.
Ska bli kul att läsa

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

steppen skrev:Hej.
Fränt stuk på flippfronten
Hade sådana dämpare på en 340 en gång i tiden
Gick som ett strykjärn.
Bygger/samlar delar själv till ett liknande bygge. Kul med liknande objekt.
Har en 16v o m90 låda till salu om intresse finns. Kardan mm .
Ska själv köra med t6 o dubbelturbo inget effekmonster men vill ha känslan av stor motor.
Ska bli kul att läsa

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Jo lite halvfränt med flippen, men det var inte rätt stuk för mig. Det hade blivit väldigt mycket jobb att få till den som jag vill ha den.
På rallybilen har jag motsvarande volvo r-sport och jag tycker att det fungerar riktigt bra. Hade vilja ha styvare krängare fram, men annars är jag nöjd.

M90 lådan är intressant, beror på pris såklart. Kardan likaså.
16V toppar har jag redan
En T6a måste vara en riktigt trevlig maskin i lämplig bil 8)
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
Användarvisningsbild
steppen
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av steppen »

Ja får hoppas det blir bra med t6. Vill inte ha nån okörbar hysterisk bil utan farmor ska väl kunna köra den oxå. Typ..
Dock uppgraderad fjädring bromsar osv.
T6 är ju lätt oxå .6a med 2.8 liter
Är ju inte fel..
4-500 på hjulen o drag från låga varv är tanken 2st t15 aggregat på hemgjorda grenrör linksprut m90 låda är väl grundkonceptet.
2500 för låda ingår spak kardan osv.plus frakt.
Inget skickas utan säkrade pengar bara för att vara rak o ärlig från början.




Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

Jag hoppas på lite körbarhet i alla fall. Jag är osäker på turbovalet, jag vet att det inte är någon värstingturbo men jag är rädd för att den inte kommer att börja ladda nog tidigt för att vara riktigt körbar på bana. Som gatbil hade den nog varit ganska bra, säkert för liten :doh: men jag hoppas kunna få ut 350-400hk. Görbart? Ingen aning.

Ska fundera på lådan en stund. Har inte helt hundra bestämt mig för M90, men troligen blir det det. Förstår att du vill vara säker på att få betalt, de e lungt!

Men en liten update då

Mäter in ramsnokarnas längd då dessa är kapade på bilen pga flippfronten
Bild

Bild

Punktat fast innerskärmen
Bild
Bild

Börja med andra sidan
Bild

Front provmonterad. Spänner lite på passagerarsidan, måste rikta till den lite annars passar allt fint
Bild
Bild

Har lite mer jobb att göra..
Bild
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
ramme
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön sep 07, 2014 5:52 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av ramme »

Spännande projekt! Verkar ha en hel del plåtjobb att göra ja.. ;)
Daniel Andersson
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

ramme skrev:Spännande projekt! Verkar ha en hel del plåtjobb att göra ja.. ;)
Jodå, det kan man säga :)
Tycker faktiskt att plåtjobbet är en riktigt kul del i projektet så länge jag slipper rosten. Har tidigare gjort en del plåtjobb på rallybilarna så en del har man ju lärt sig men nig har jag mycket kvar att lära än :roll:
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Steve »

Hur ska du skarva bakdelen?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

Steve skrev:Hur ska du skarva bakdelen?
I korta drag så ska jag kapa bort allt bakom bakrutan och byta ut det. Tyvärr så försökte jag gena lite utan att tänka mig för och det blev såklart pannkaka då nya bakluckan är bredare än den gamla :doh:

Men en update kommer där allt syns :thumbright:

Inser nu när jag har kommit en bit att jag är fruktansvärt dålig på att ta foton, ska försöka skärpa mig så att uppdateringarna blir bättre.
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

Jag fick kämpa rätt så mycket med bakdelen för att få den bra. Jag försökte som sagt gena men det gick ju inte riktigt enligt plan.
Jag vet inte om det är något fel på bilen, om den första byggaren har gjort nå eller om de äldre bakändorna skiljer sig från de nya. När jag hade monterat den nya baken så fick jag inte listen på skärmen att stämma med baken. Den var typ en halv list fel, om ni förstår? Sen så var bakskärmarna på bilen ca 15mm bredare än på baken. Så förutom att det var en halv list i höjdskillnad så vart det problem med att plåten rörde sig vid skärmkanten då jag försökte trycka in skärmen.

Så det vart ett pussel tillslut för att få ihop allt, men nu sitter det där och ser ut som det ska, jag har bara JÄTTEmycket svetsning kvar att göra. Har ni några rekommendationer på lämplig svetstråd för karosseri?


Här har jag provmonterat nya bakluckan och insett mitt misstag, bara att kapa mer!
Bild

Provmonterar igen
Bild

Har slipat lös gamla akterspegeln för att få fram kanten som jag ska svetsa fast den nya på
Bild

Skruvat lös batterilådan och kapat lite mera
Bild

Slipar lös kanten från den nya baken
Bild

Provmonterar! Jag behövde verkligen tvinga in skärmarna för att få bakdelen utanpå vilket resulterade i att det spände ut skärmarna på baken och såg knasigt ut
Bild

På med bakluckan. Det är en dålig vinkel, men man kan se här att det har blivit en rätt så stor spalt mellan bakskärm och baklucka då skärmarna spänner isär.
Bild

Här har jag försökt passa ihop bitarna och man kan i alla fall nästan se att vinkeln på "listen" blir fel
Bild

Jag gjorde ändå ett tappert försök till att punkta ihop. Med det blev inte bra, man kan se glepan i listen. och då har jag kapat mitt i listen på båda bilarna.
Bild

Här syns det också hur bilens skärmar misstämmer
Bild

Lösningen! Väck med det gamla!
Bild

Och dit med det nya! Drog på lite grundfärg bara för att lättare kunna se alla linjer.
Bild

Men då kom så klart nästa problem. När dom bytte skärmkanterna på bilen så har dom inte fått dit dom rätt, så valt stod mellan att byta eller fixa.
Bild

Jag valde att försöka fixa
Bild

Bild

Jag vart faktiskt rätt så nöj med resultatet så jag tror det får förbli så här
Bild

Bild

Andra sidan hade jag såklart exakt samma problem med men där glömde jag tydligen fota under arbetetsgång. vart mer att kötta på, jag behövde ju inte stanna upp och fundera.
Bild

Så helheten vart jag rätt så nöjd med ändå! Jag hade däremot velat testa med en annan svetstråd som gör en mjukare fog så att det är lättare att smida svetsen där det behövs när det slår sig.
Bild

Allt för nu!
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Steve »

Kirre här på forumet har en 244 som nog är skarvad så här:
Bild

Har själv haft en 242 -76 som var skarvad nån dm framför bakljusen, men på den hade dom skarvat bakluckan också
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Lars Wennberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör okt 20, 2007 5:08 pm

Re: Volvo 242 16v Turbo

Inlägg av Lars Wennberg »

Steve skrev:Kirre här på forumet har en 244 som nog är skarvad så här:
Bild

Har själv haft en 242 -76 som var skarvad nån dm framför bakljusen, men på den hade dom skarvat bakluckan också
Jo, svärfar pratade om att han också hade skarvat rallycrossbilen på det här sättet. Men jag fick det inte att stämma :roll:
Lars Wennberg @ Boden

Audi S4 -92
Golf GTi 16v -87
Volvo 940 Voc
Volvo 164 -70
Skriv svar