BMW M30 Förbränningsrum
BMW M30 Förbränningsrum
Har lite funderingar på min m30 topp som jag ska köra på bensin o överladda med turbo. Funderar över squish och utformningen av förbränningsrummet? Toppen är ju det viktigaste i hela motorn så lite hjärna måste ju vara bakom den! Det är en M30B35 topp ej kat altså med 1mm större insugsventil än min nuvarande M30B34 topp kör med Catcams 293 graders 10.5mm lyft. Tänkte om man bygger en så kallad herrejössestopp med borttagen squish och hemisfväriskaförbränningsrum samt lite "putsning" kanske några störreventiler så borde man få lite mer flås i maskin? TIPS!?
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BMW M30 Förbränningsrum
det där att porta upp till ett stort nästan ruhnt förbränings rum tror jag inte på i dag. låt förbränings rummet va stort sätt standard och leta en sån topp med skvish (stavning??) på båda sidorna.
be nån som har flödesbänk och erfarenhet av de topparna göra ett bra sätes jobb och gör inte kanalerna nå större fixa bara till i inner radien.
sen vill du ha mer effekt öka lyftet men inte durationen med en modärnare profil.
mvh jens
be nån som har flödesbänk och erfarenhet av de topparna göra ett bra sätes jobb och gör inte kanalerna nå större fixa bara till i inner radien.
sen vill du ha mer effekt öka lyftet men inte durationen med en modärnare profil.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BMW M30 Förbränningsrum
det kan va bra att öka spalten mellan kolv och topp till 3mm med lite lägre kolvar eller tjockare packning om du verkligen vill köra med bensin och ladda hårt? (farligt) men rör inte toppens förbräningsrum så mycket.
vill man ha en pigg motor som är driftsäker på gatan så är e85 hela skilnaden då kan du köra 1mm mellan topp och kolv och ändå ladda hårt med hög kompa. peter här i byn laddar 2 bar i sin M10 1.8L motor med etannol och över 10:1 i kompa helt utan problem i flera år. standard allt utom kam och portad topp. sävar custom 240/1.25mm graders kam med 12+mm lyft
mvh jens
vill man ha en pigg motor som är driftsäker på gatan så är e85 hela skilnaden då kan du köra 1mm mellan topp och kolv och ändå ladda hårt med hög kompa. peter här i byn laddar 2 bar i sin M10 1.8L motor med etannol och över 10:1 i kompa helt utan problem i flera år. standard allt utom kam och portad topp. sävar custom 240/1.25mm graders kam med 12+mm lyft
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: BMW M30 Förbränningsrum
okej! får väll gå på spriten helt enkelt då. Maskinen är ju påkostad.. smidd och allt är nytt oljepump,kamkedja ja allt förutom vev,block,topp,ventiler. kan ju vara kul o mosa på redigt då
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW M30 Förbränningsrum
Ja testade att bromsa en m30b35 på bensin och på E85 under en dag. BF 95 gick att ladda cirka 1.4 bar. 340whp med en hx50 turbo. BF 98 gav strax under 400whp och E85 gav 498whp. Samma laddtryck. Bara tändningen i stort sätt som skilde.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: BMW M30 Förbränningsrum
Sandqvist; om du har möjlighet så dela gärna med dej av lite info kring motorn samt bromspapper, helt klart intressant ☺
M30 turbo