Momentarmsbygge

Modifieringar och tips
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

En typisk längd verkar vara ca 50 tum, 1.3 meter.

Var knutkorsen är har ingen betydelse. Det viktiga är att allt går fritt när fjädringen rör sig på olika vis.
Jonas Bylund
Bild
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av Vr6_mannen »

JoBy skrev:Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?
Det är en vw Golf mk1 som byggs om till rwd. In o kolla i min bygg tråd har inte så mycket plats o spela med :-S
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av The »

JoBy skrev:Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?
På Opel rwd trelänk är ju struten marginellt längre än länkarmarna, det funkar ju "ok"
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

Det var ju långa länkarmar. Det skulle nog funka med samma längd på momentstaget, men jag tror att fram till stödlagret skulle vara bättre om det går
Att det blir så lång kardan på en liten golf med motorn så långt bak.

https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/p ... =3&theater

https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/p ... =3&theater
Jonas Bylund
Bild
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av Vr6_mannen »

Problem är att jag inte kan få rakt stag för det tar i överallt typ då. Ja jag ska testa sen se vad bes mannen säger ;-)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

Ett S-format stag ( sett uppifrån ) är inget problem, bara det är tillräckligt stabilt.
Om inte främre fästpunkten är nära mitten centrum skulle jag tro att det påverkar roll-center. Fästpunkten i axeln har ingen betydelse.

Här fanns det en helt del om olika typer av bakvagnar.
https://www.cartechbooks.com/techtips/m ... on-system/
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av Magistern »

Hej!

Såhär ser det ut på min Volvo 940 med Ford 8.8" bakaxel. Lite inspiration :)

Bild


Bild

Bild

Bild



Min arm är ledad i framkant med ett spline:sat rör som kan glida inut/utåt. Detta har jag tagit från en Volvokardan och sen svarvat till det för min applikation.
Alla uniballs är i CrMo och m20. Staget har även en justerskruv nedtill längst bak för att kunna justera pinjongvinkeln.
Jag kommer inom kort att montera en kardanring längst bak mot knutkorset. Den kommer att fästas i stegen med skruvförband.

Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av MatsN »

Hur mycket behöver den kunna "leva" på splinesen? Verkar som en bra lösning.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av The »

Varför splines?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av therealpinto »

Armen måste ju kunna rotera/vridas i framkant för att klara axelns krängning. Har man en kulled eller ett länklager så det kan ta upp vridningen funkar det väl med splines (om länklagret sitter i en tillräckligt "bred" gaffel/fäste för att kunna vridas). Men annars brukar det ju vara enklare med ett slätt rör i hylsan, så det kan vridas också.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av j björk »

Ursäkta lite trådkapning, men vad tror ni om en sådan lösning med momentarm på en bil med bladfjädrar?
Tanken är då att man sätter en led mellan varje bladfjäder och axeln.
Man kan ju också sätta extra klammor runt den främre delen av bladfjädrarna så de blir lite stummare så förhoppningsvis den mesta rörelsen blir bakom axeln.

Tror ni det kan bli bra, eller blir endå bladfjädrarna en begränsning? Alltså, jag menar främst om de vrider sig under belastningen.

Bild

En halvdan bild, men man ser väl lite hur det ser ut.

Bild

Fjädrarna är rätt långa, nästan 70 cm från centrum på axeln till främre fästet. Det kanske är lite väl?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av therealpinto »

Jag tror det kan funka rätt bra med bladfjädrar men jag skulle inte ändra fjädrarnas montering alls, tror jag. Sätter man momentarmens ledpunkt i linje med främre fjäderörat borde det röra sig utan "binding" tycker jag.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av j björk »

Jag tänkte ha lite längre momentarm än så, jag tänkte försöka få drygt 1m. (110-120cm tror jag)
Men ca 85 cm skulle också gå bra, eller snarare enklare än som jag hade tänkt mig. 70 cm som till infästningen till fjädrarna skulle vara betydligt svårare, för där finns i nuläget inget att fästa i.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av therealpinto »

Det funkar det också men se till att armen kan röra sig tillräckligt mycket framåt/bakåt i främre fästet.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av hauge »

nej...både chevrolet monza (70-tal) ...har jag :-) och camaros (90tal?) har en lång momentarm. Båda är infästa längst bak på lådan. Man kan fästa in den i växellådsbalken om man vill. Dock vill man ha en infästning som tillåter viss rörelse i bilens längdsled. Monzan har en "pendelarm" som tillåter rörelse och camaron har en slags "pigg" som kan glida i längdsled.

I dragracesammanhang görs ofta momentarmen kortare och fästs in längre bak för att baken på bilen skall lyfta sig mer i starten och ge mer tryck på bakdäcken. På en ren gatbil är det inte nån hit dock med en bakvagn som reser sig vid gaspådrag.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar