Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Bygget går sakta men säkert framåt :)
Nya kolvar från DP har kommit och stakarna dyker upp vilken dag som helst.
Bild


Vattenkanalerna i däckplanet har jag pluggat med M8 bultar och blocket fyllt med Hard Block.
Bild

Bild


Här har jag svetsat igen vattenkanalerna då jag bara ska ha kylning i toppen.
Bild


Nya vevaxeln med 94.5mm slag för 9-bultat svänghjul
Bild


Håller även på att montera nytt släcksystem.
Bild


Blocket är nu hos Vargöns Mekaniska för borrning och montage av ringar i toppen.

.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

DP har jag aldrig hört talas om, är det ett nytt märke?

Erland
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av anglia-61 »

http://www.dpengineparts.com

Som jag har förstått det, så har de vettiga priser och är lätta att få att göra sakerna efter din spec.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Nu har även mina vevstakar från dp kommit.
Riktigt biffiga :)
Längd 163mm

Bild

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

Vad väger dom?

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej Erland.

Vikt på staken är ca 760gram
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

fina grejer du köper! ska du dyna före sesongen börjar?
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Denna gång ska den bromsas hos PPF.
Tyvärr så lär den inte vara ihop tills säsongen börjar men jag jobbar på att få ihop det så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Nu har block och topp kommit tillbaka från Vargöns Mekaniska som hjälpt mig med borrning och montage av ringar i toppen.
Så nu kan hopsättning av motorn påbörjas :)

Bild


Bild


//Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

snyggt jobbat! vad blir det för toppacknings modell och vilka ringar? ska du ha olje returen som den är igenom däck plan eller utanpåliggande?

mvh jens
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Tjernell »

Gissar på koppar packning
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Jens Gustavsson skrev:snyggt jobbat! vad blir det för toppacknings modell och vilka ringar? ska du ha olje returen som den är igenom däck plan eller utanpåliggande?

mvh jens
Det blir en 2mm koppar packning.
Oljeretur kommer går genom deckplan precis som std.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilka tätnings ringar blir det? eller oringar?
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Tjernell »

Vet inte riktigt vilka ringar du menar Jens men det ser lika ut som vi har.
Sitter en ring i ett spår i toppen som pressar ner packningen i ett motsvarande spår i blocket.
Vi har kört lite silicon runt olje matningen upp till toppen, annars inget
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Här kommer lite uppdateringar i projektet :)

Bild

Bild

Bild

Bild


//Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar