info om olja till b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: info om olja till b230

Inlägg av Kadett4wd »

Bruksbil = inte raceoljor
Den regeln kan man iaf dra :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: info om olja till b230

Inlägg av Daniel-635 »

Dags för service på 635an.
Jag har faktiskt kört två säsonger på samma motorolja, ca. 600-700 mil totalt.
Varav kanske 250-300 på E85 (Bensin det sista på hösten)

Man är som bekant född nyfiken, så inspirerad av tråden så gjorde jag ett likadant "rinntest" av viskositeten utfört vid -25°c +40° +100°C.

Bild

Oljorna är
Unocal 76 20w50 Racing Mineral olja.
Mobil 1 5w50 "Peak Life"
Mobil 1 0w40 "New Life"

Mobil 1 5w50 "Peak Life" som gått i motorn enl. ovan.

Nyfikna ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: info om olja till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Jaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: info om olja till b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Thunderbo1t skrev:Jaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!
Håller med
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: info om olja till b230

Inlägg av Nicklas Eriksson »

ja!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: info om olja till b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

jämför "rinbarheten" och hur tjock den är vid ca 70-80 grader där man hamnar i verkligheten i gat motorer (drifting och Rc bilar första varven runt banan iallafall). borde va mest intressant ? under 40- 50 grader ska man inte gasa/varva med en motor oavsett olje typ så inte speciellt intressant så länge den går bra att pumpa i pumpen bra tycker jag medans man varmkör.

jag har gjort praktiska tester på flera oljor i mina volvo motorer och kommit fram till att singel 40 är bra i race motorer som startas i tempraturer över -10 grader iallafall bara man varmkör korrekt. med singel 60 så va det lite för lite spel i min motor så olje trycket och retur systemet som reglerar trycket i pumpen inte orkade med under ca 50 grader (ofta max vad man får i en dragrace motor) och då skenar trycket med varv och man kan spränga filter/slangar mm samt riskera lager skador då olje flödet blir för litet. men jag har bara nån hundrig extra spel i mina motorer med ett par till så hadde 60 oljan fungera bra och smörjt ännu bättre :thumbright:

sen beroende på vad man ska ha för max temp i oljan så bestämmer man om det räcker med en mineral eller om man behöver en syntet som klarar extrema temperaturer bättre.

för mer olje info maila mig på jens@savarturbo.se

mvh jens
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: info om olja till b230

Inlägg av Daniel-635 »

Nu har jag jämfört vid 40 respektive 100°C eftersom det är där man anger CST.

Till testet.
Setupen på är minst sagt enkel.

Engångsskedar smältlimmade på en bit överbliven kvartslist från köksrenoveringen.
Droppar ner på en aluminiumplåt som har samma temperatur som oljan.
40 och 100°C enligt termostat vredet på ugnen.
-25°C var vad det blev i frysen.

Oljorna har följande data.

"76" 20w50 High Performance Mineral olja
40°C 173 CST
100°C 18,6 CST

Mobil 1 0w40
40°C 75 CST
100°C 13,5 CST

40°C 108 CST
100°C 17,5 CST


https://youtu.be/kKhD5AEo8r0

Trots enkelheten i testet kan man ju faktiskt ganska tydligt identifiera vilken olja som är vilken.
"Spilloljan" känns vad det gäller viskositeten faktiskt ganska opåverkad, och vid 100°C luktade det fortfarande äppelpaj med kanel i ugnen.

Jag vill inte på något sätt hävda att "76" Mineral oljan är ett dåligt val, många gillar den och den är mycket beprövad.
Men man ska beakta användnings området.
Den hör inte hemma i en motor som startas vid -10 grader.
Och man kan också visa hur lite det faktiskt skiljer i viskositet mot en 0w40 vid 100°C

Och nej jag är ej heller sponsrad av Mobil, dom säljer ju den billigt på GeKås i Ullared. :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: info om olja till b230

Inlägg av Kadett4wd »

glömde du -25 värdena?
(har inte kikat på filmen)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: info om olja till b230

Inlägg av The »

En av oljorna bör man nog ha motorvärmare om det är under nollan..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: info om olja till b230

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Daniel: Jag gillar verkligen att du tagit dig tid att utföra det här och redovisa/dela med dig av det på ett exemplariskt sätt.

-25 värdena känns onödiga efter att ha sett filmen. Och att inte kallstarta bruksbilen utan motorvärmare vid -25 blev plötligt väldigt viktigt :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: info om olja till b230

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar, man är ju skadad och tycker det är intressant.

Värdena jag angivit ovan är ju vad tillverkarna anger.
-25 anges nog inte, däremot finns ibland en Pour point "hällpunkt"
Men alla verkar inte ange detta, eller ange det olika.
("76" 20w50 oljan har -30°C angiven)



Som Patrik skriver tidigare, Bruksbil = inte race oljor.
Vissa av dessa har för höga Zink halter vilket degraderar funktionen på katalysatorn. (Eller partikelfilter för den delen)

Ni kollar väl på Motortrend och blir matade med AmsOil Z-rod

https://www.amsoil.com/techservicesbull ... Tappet.pdf

https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g2883.pdf

Högre Zink halt men fortfarande ett API-SM godkännande.
Z-ROD® 20W-50 Synthetic
Motor Oil (ZRF)
Forfor 1320 ppm Zinc 1440 ppm

Här ser man att Mobil har lite olika nivåer i sina. (Reservation för att de som säljs i Europa avviker)

https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pv ... -guide.pdf

Man kan också se att Mobil oljorna som heter ESP har extra låga halter av Zink och Fosfor, för att skydda partikelfilter, inte för att skydda motorn.


Nu är vi långt från trådstartarens fråga om olja till en 600 hp b230... :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Andreas Deuling
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön feb 26, 2017 9:31 am
Ort: ljungby

Re: info om olja till b230

Inlägg av Andreas Deuling »

Bara intressant

Har inte köpt någon olja än har lite saker kvar innan start
Skriv svar