RC 2150 C20NE uppgradering
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Tjenare!
Spinner vidare i denna tråden,
Byggde en FR c20ne festivalmotor åt en kille, resultatet av bromsningen blev 183hk och 191nm
Vad är bra på en sådan här motor?
Setupen löd;
Första öd 16v kolvar
Toppen portade jag med standardventiler
Kamaxeln ky67 270g 11.4mm lyft
Weber 45or
Finner inte mycket av googlandet efter effektsiffror på dessa motorer tyvärr!
Mvh
Spinner vidare i denna tråden,
Byggde en FR c20ne festivalmotor åt en kille, resultatet av bromsningen blev 183hk och 191nm
Vad är bra på en sådan här motor?
Setupen löd;
Första öd 16v kolvar
Toppen portade jag med standardventiler
Kamaxeln ky67 270g 11.4mm lyft
Weber 45or
Finner inte mycket av googlandet efter effektsiffror på dessa motorer tyvärr!
Mvh
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Ca. 200hk på motorn och strax däröver får nog anses bra!
Hur mycket portades toppen? Vissa anser att man inte behöver slipa så mycket i dom.
Hur mycket portades toppen? Vissa anser att man inte behöver slipa så mycket i dom.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Den portades till min förmåga av den ventilstorleken som jag hade att jobba med, 42/37mm om ja minns rätt, får lov att kolla i mina papper!
Har du någon sådan här motor själv?
Ska.bygga en till nu här snart, oxå den med orginalventiler! Så ska se om jag kan finna lite mer.
Har du någon sådan här motor själv?
Ska.bygga en till nu här snart, oxå den med orginalventiler! Så ska se om jag kan finna lite mer.
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Har själv aldrig rört en sådan motor men med den snälla kammen måste det ju vara riktigt bra
Med en 10gr vassare insugs profil med helst mot 13mm lyft borde man ju vara mot 190hk.
Sen dom sista 10-15 upp till 200+ som man skulle vilja ha i en 2150 blir ju dyra hk.
Går det montera 44mm insugsventiler eller blir det bara trångt runt dom då?
Med en 10gr vassare insugs profil med helst mot 13mm lyft borde man ju vara mot 190hk.
Sen dom sista 10-15 upp till 200+ som man skulle vilja ha i en 2150 blir ju dyra hk.
Går det montera 44mm insugsventiler eller blir det bara trångt runt dom då?
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Jag har inte funderat i att sätta större ventiler, det är dock väldigt trångt!
Mao är inte motorn helt skit!
Som sagt så ska jag göra en till sådan här topp, den ska ja föröka få en kam med 1mm mer lyft och lite mer duration, dock står jag och velar hur jag ska få till tryckarna för en stumprofil!
Mvh
Mao är inte motorn helt skit!
Som sagt så ska jag göra en till sådan här topp, den ska ja föröka få en kam med 1mm mer lyft och lite mer duration, dock står jag och velar hur jag ska få till tryckarna för en stumprofil!
Mvh
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Kompisen har byggt några stycken. Ombyggt till stumma tryckare med nå' n suspekt justering, original ventiler och nå'n skaplig kam som jag inte kommer ihåg värdena på. Den sista han byggde sitter i hans brors bil som går fruktansvärt bra,han har vunnit 2150 klassen i backe ett antal år nu!lyyski skrev:Den portades till min förmåga av den ventilstorleken som jag hade att jobba med, 42/37mm om ja minns rätt, får lov att kolla i mina papper!
Har du någon sådan här motor själv?
Ska.bygga en till nu här snart, oxå den med orginalventiler! Så ska se om jag kan finna lite mer.
Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Det är typ 41.6 och 36.4 eller nåt sånt i ventilstorlek std.
Jag har stoppat i 43/37.5 om jag minns rätt i nån rallycrossmaskin, den ägaren sägs vara mycket nöjd.
Det finns ordentligt med mat i kanalerna att resa insug en hel del så det blir bra för den ventildimensionen.
Toppen på föregående sida med blurriga bilder hade jag grävt rejält i, detta var nog runt 1999-2001 nånstans.
Svetsade om förbränningsrummen och donade, hade en Enem A2 kam.
Vill minnas det var 12.7mm lyft.
Bromsades aldrig, men morosostickan sade ~190hk på hjulen.
Och det går bort väldigt lite i trans på dessa, så ca 205-210hk i maskin var det.
Min var borrad till 87mm vill jag minnas, 2.05l typ.
Byggde senare ett fränare insug, men det kom en C20let ivägen så jag slutförde aldrig.
Siktade då på ca 230hk.
Hade problem med lyftarna, A2 var en hydraulkam, men jag stummade lyftarna och körde mekaniskt.
Slipade av dem undertill och shimsade dem sedan på undersidan.
Hade även bekymmer med oljepumpen, ringdrevet ville spricka då jag varvade över 8500rpm.
Körde sönder ett par F20 lådor, 3ans drev blev som knivar.
Satte i en F16 från 85ans gsi(lägre slutväxel), den höll bättre faktiskt.
Jag har stoppat i 43/37.5 om jag minns rätt i nån rallycrossmaskin, den ägaren sägs vara mycket nöjd.
Det finns ordentligt med mat i kanalerna att resa insug en hel del så det blir bra för den ventildimensionen.
Toppen på föregående sida med blurriga bilder hade jag grävt rejält i, detta var nog runt 1999-2001 nånstans.
Svetsade om förbränningsrummen och donade, hade en Enem A2 kam.
Vill minnas det var 12.7mm lyft.
Bromsades aldrig, men morosostickan sade ~190hk på hjulen.
Och det går bort väldigt lite i trans på dessa, så ca 205-210hk i maskin var det.
Min var borrad till 87mm vill jag minnas, 2.05l typ.
Byggde senare ett fränare insug, men det kom en C20let ivägen så jag slutförde aldrig.
Siktade då på ca 230hk.
Hade problem med lyftarna, A2 var en hydraulkam, men jag stummade lyftarna och körde mekaniskt.
Slipade av dem undertill och shimsade dem sedan på undersidan.
Hade även bekymmer med oljepumpen, ringdrevet ville spricka då jag varvade över 8500rpm.
Körde sönder ett par F20 lådor, 3ans drev blev som knivar.
Satte i en F16 från 85ans gsi(lägre slutväxel), den höll bättre faktiskt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- utah racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 134
- Blev medlem: tis aug 19, 2008 10:49 am
- Ort: Hedemora
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Lyfter denna gamla tråd lite då jag ska bygga en C20ne Rc2150 motor i vinter.
Mitt största bekymmer är dock att hitta delar, visst finns det, men kostar ju.
Måste finnas tex ventiler och kanske kolvar från andra märken och modeller som kan passa?
Eller är det bara typ Enem som gäller?
Mitt största bekymmer är dock att hitta delar, visst finns det, men kostar ju.
Måste finnas tex ventiler och kanske kolvar från andra märken och modeller som kan passa?
Eller är det bara typ Enem som gäller?
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Hur långa är ventilerna. Är det 8mm ventiler. Volvo är 44 mm. Kanske för långa? Ventilfjädrar till Saab 99a kanske passar brukar ligga på runt 39,5 mm stängd ventil och klarar 12 i lyft. 90-100kg vid det lyftet. Går det inte slå ur hydraul grejerna mot en träplanka. Vet inte hur det ser ut. Verkar vara en effektiv motor. Var det den som satt i vectra gt. Den bilen gick mkt bra med bara luftfilter och annan kam och var fortfarande bränslesnål.
Niklas
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
7mm skaft.
Och så vansinnigt så jag vill minnas de är 7.02 eller nåt sånt.
Och så vansinnigt så jag vill minnas de är 7.02 eller nåt sånt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Kyrkmotorsport har både vassare kamaxel ventilfjädrar och grenrör till dessa motorer. Om jag förstod det rätt var 16v kolven ett tips i texten några kommentarer upp.
Niklas
- utah racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 134
- Blev medlem: tis aug 19, 2008 10:49 am
- Ort: Hedemora
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
Kyrk har jag koll på, blir nog dom ventilfjädrarna och grenrör i alla fall. Men han har inga kolvar eller ventiler, det har jag redan frågat dom.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: RC 2150 C20NE uppgradering
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!