b230
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: b230
Det gör inget för tv'n var tung och det regnade.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: b230
CÅ skrev:Gäller det bara den äldre veven med mindre ramlager Jonas eller även den nyare?
Har iaf läst om flera på forumet som varvat dom nyare 8-9000 utan konstiga lagerslitage.
Antar iaf att det bör flexa så pass att lagren tar skada om man kan höra på motorn att den tappar.
Kör man på gatan med någon originalbetonad utväxling blir det ju inte så långa stunder man varvar över 6500 även med skapligt vass sugmotor bara man kan växla så till det mesta borde den ju fungera.
Det gäller även den nyare veven, men den klenare veven är värst. Den håller till en sugmotor men den är inte rapp. Ska du köra på gatan så är nog Wuffes gjutna vev bra, men vill du ha en rapp motor som varvar 8000varv då hade jag köpt hans billetvev istället.
/Jonas E
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: b230
Gjutna vevar är mycket stummare och vrider sig mindre än smidda.
Det är därför maskiner är gjorda i gjutjärn så att man undviker vibrationer.
Fräsar svarvar och dylikt.
Men gjutjärn är sprödare också så det är viktigt att vevarna är utan brottanvisningar.
Har nån av er sett en 230 vev som gått av utan att nåt annat hände först?
Jag har inte ens sett en som gått av.
Marinvevarna är smidda.
Erland
Det är därför maskiner är gjorda i gjutjärn så att man undviker vibrationer.
Fräsar svarvar och dylikt.
Men gjutjärn är sprödare också så det är viktigt att vevarna är utan brottanvisningar.
Har nån av er sett en 230 vev som gått av utan att nåt annat hände först?
Jag har inte ens sett en som gått av.
Marinvevarna är smidda.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: b230
Vi kör stdvev i Johans 2,3 evo!!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: b230
Billet och smidd är väl inte nödvändigtvis samma sak
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: b230
I en gatmotor som tråden handlade om spelar det ingen roll köp det första du hittar som passar ekonomin som Erland skrev är det mycket sällan en vevaxel går av och dom som gjort det har oftast fått någon skada innan.
Undantaget verkar ju kunna vara slipstrokade b23 vevaxlar som varvas hårt längre stunder och ksk levt ett hårt liv innan dom slipades om.
Men även en sådan ska inte vara några problem i en gatmotor
Undantaget verkar ju kunna vara slipstrokade b23 vevaxlar som varvas hårt längre stunder och ksk levt ett hårt liv innan dom slipades om.
Men även en sådan ska inte vara några problem i en gatmotor
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: b230
Billet och smidd är väl aldrig samma sak?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: b230
Nix. Ballen är fräst/slipad ur att stycke bra material. Smidd är komprimerat material som formas i smidningsprocessen sedan slipas i ytorna. Std på billet crank. Och forged crank eller färgning crank på tuben
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: b230
Hej igen!
undrar om sug motorn är lika känslig som en överladdad när det gäller att få en tät botten...?
vad ska man tänka på när det gäller val av kolvar etc ...
det handlar som sagt om en b230 dagligt bruk 86 mm slag ca 2,5 L,h-profil,.portad 530 med 46/38 ventiler samt ca 12:1 komp, lättare svänghjul.
tack på förhand
mvh
Lasse
undrar om sug motorn är lika känslig som en överladdad när det gäller att få en tät botten...?
vad ska man tänka på när det gäller val av kolvar etc ...
det handlar som sagt om en b230 dagligt bruk 86 mm slag ca 2,5 L,h-profil,.portad 530 med 46/38 ventiler samt ca 12:1 komp, lättare svänghjul.
tack på förhand
mvh
Lasse
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: b230
Du kan köra med std kolvar, helst dom med 0,6mm grop, annars går det att svarva kolvarna så att du får plan yta och då planar du av blocket lika mycket.
Re: b230
Ska du köra den som sugmotor så använd både org kolvar och vevstakar (vevstakar nyare än 88) stadgan från H profilerna behövs inte och original har mest troligt bättre kvalité på kolvbultsbussning tex som ja hört kan börja glappa på billiga H stakar efter många mil.
Kolvtoppen måste ju svarvas då veven med längre slag monteras ta av dom så dom vänder 0,3-0,4mm över block kanten.
Sugmotorn är lika känslig eller känsligare än turbomotorn på kolvar ringar mm men det blir dyra hästar då bättre kolvar och vevstakar kostar pengar som ger mera om man tex lägger dom på en bättre kamaxel större förgasare eller mera jobb på topplocket och original räcker långt.
Många billigare rally motorer går med standard delar i underdelen och finns även billigare 2150rc motorer som bara är borrade till överdimention och med standardkolvar
Kolvtoppen måste ju svarvas då veven med längre slag monteras ta av dom så dom vänder 0,3-0,4mm över block kanten.
Sugmotorn är lika känslig eller känsligare än turbomotorn på kolvar ringar mm men det blir dyra hästar då bättre kolvar och vevstakar kostar pengar som ger mera om man tex lägger dom på en bättre kamaxel större förgasare eller mera jobb på topplocket och original räcker långt.
Många billigare rally motorer går med standard delar i underdelen och finns även billigare 2150rc motorer som bara är borrade till överdimention och med standardkolvar