Hjälp med att Porta topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tobcar
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre apr 21, 2017 3:53 pm

Hjälp med att Porta topp

Inlägg av tobcar »

Hej!

Vem har flödesbänk och lust att mot betalning hjälpa mig att porta toppen till en helt ny MX-5 ND 2.0 2017?

Bilen är beställd och väntas levereras i Aug/Sept. Den kommer inte att ställas på vid leveransen utan kommer direkt att lättas hårt och byggas om till banbil. Buckets, 4-punktsbälte, Racebromsar, splitskivor , racehjul, Öhlinare och div chassikomponenter är redan beställda.
Till drivlinan har jag beställt BBR:s 200+ kit samt ett superlätt sportavgassystem. I kitet ingår nytt grenrör, ventilfjädrar & brickor, kamaxel & chiptrim. BBR:s dynokurvor visar ca 215hk. Det går att skicka toppen till BBR i england som säger att det ger ca 10 hk (225hk) till att porta toppen, men att man samtidigt tappar en del vridmoment längre ned.

Jag tänkte att det kanske finns någon i Göteborgstrakten som är minst lika bra som BBR.

Gör det det?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hjälp med att Porta topp

Inlägg av The »

Varför Göteborgstrakten? Antar att pengar inte direkt är problemet så varför inte kosta på frakt till tex Topplocksverkstan (Erland Cox)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hjälp med att Porta topp

Inlägg av dundersmurfen »

NLR Christer tror jag är rätt man :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Hjälp med att Porta topp

Inlägg av Enok »

Tror jag med.
Peter Olson
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Hjälp med att Porta topp

Inlägg av Jarmo Y »

Gör 2st. toppar, annan topp till Erland så han gör det.
Jag gjorde flera år sen 2 st toppar till en fiat 600 abarth historic banbil. På den första toppen han var bakom 2 st lotus cortina, kunde inte åka förbi. När de bytte den andra toppen, inget annat, båda cortinas var bakom efter det.
Tog silver efter säsong, första platsen tog en fin bmw 2002 tii.
Alla bilar up till två liter körde i samma class då, original abarth hade en liters motor.
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Hjälp med att Porta topp

Inlägg av Expat »

Man kan inte bara porta en topp för bästa resultat utan att veta max varv, insug, kam etc. Så fråga en eventuell portare om det är något mer han behöver eller vill veta
Better to be over the hill than under
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Hjälp med att Porta topp

Inlägg av wuffee »

Jarmo: Du gjorde en b18 topp till mig för mååånga årsedan.. Den är nu ihoo monterad på en appendix k amazon å den går riktigt fint me dubbla SU

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Hjälp med att Porta topp

Inlägg av Jarmo Y »

:thumbright: har undrat hur har det gått med toppen.
Det b18 topp som jag gjorde till b20 tävlingen och sålde till Sverige, har inte kört vad jag vet. Det hade sålt igen och var lämnat till sätesjobb därför att sätena var så dålig gjort. :) Undrar om det hade kommit mera hästar med bättre sätena, kanske minst 2.1 hk mer.. :D

Jag flyttade styrningar på den toppen och om de har tagit bort alla de ocentrerade styrningar och slängt de till supen, då blir det mycket jobb att återställa igen. K- line insert ska ha på den.
Skriv svar