Flygande besiktning

Tjata om vad som helst .
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Flygande besiktning

Inlägg av TVR »

Den säger att den enligt ett råd (inte krav) inte är motiverad baserat på om bilen har körförbud. Kan det ha funnits någon annan anledning till att de genomförde flygande än att bilen hade körförbud? Hade de rimlig anledning att misstänka att bilen var olaglig av någon annan anledning?
Varför stannade de dig överhuvudtaget?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Flygande besiktning

Inlägg av mauser240 »

Det står ju att inspektionen skall inledas med att kolla uppgifternas riktighet.

Även om en noggrannare kontroll inte är motiverad p.g.a. körförbud så har de ju redan upptäckt bristerna i uppgifterna. Det står ju inte att hela inspektionen skall annuleras så fort de märker att bilen är obesiktad.

Jag misstänker att du orsakar dig onödig huvudvärk i och med detta. Face the fact, bilen är inte i trafikdugligt skick och det är inte polisens fel. Ända jag kan tänka mig de skulle kunna ändra är brottsrubriceringen / boten.
//MartinL
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

"En noggrannare kontroll är inte heller motiverad om körförbud gäller för fordonet enligt fordonsförordningen."

Om körförbud gäller. Inte pga att körförbud gäller.

Jag vet inte varför de var intresserade av bilen. Jag hade ägt den i 30 minuter och körde (faktiskt) som folk. Jag gissar att de kände igen den från nåt tidigare tillfälle innan mitt ägande men jag vet inte. Den låter ju mer än en originalbil, men är inte speciellt högljudd. Jag har flera andra bilar som låter mer. Men det spelar liten roll. Antingen är det allmänna rådet nåt man kan skita i om man känner för det och då är jag ju rökt. Eller så är det som jag gärna vill tolka lagtexten och då finns det nog möjlighet att lyckas med ett överklagande.

Det finns för övrigt ingen brottsrubricering och ingen bot utdelades. Jag hade hellre tagit böter och sluppit regbes.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Flygande besiktning

Inlägg av mauser240 »

Spiidfriik skrev:Om körförbud gäller. Inte pga att körförbud gäller.
Vad spelar det för roll hur jag uttrycker mig? Jag citerade inte lagtext.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför de skulle ångra sig och ge dig en chans att smyga igenom besiktningen som tidigare.

Om du mördar nån i din källare och polisen kommer in och ser det så ligger du nog illa till även om inte polisen hade husrannsakanstillstånd.
//MartinL
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Jag tackar dej för visat intresse.
Någon med lite livserfarenhet som har något att tillföra?

Det är helt avgörande HUR en lagtext är formulerad. Och även polisen måste följa lagen.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Flygande besiktning

Inlägg av mauser240 »

Jag är inte ute efter att jävlas och jag har (också?) blivit orättvist behandlad av polisen. Jag har överklagat åtminstone en dom i mitt liv och fått straffet (boten) rejält förmildrad. I ett annat fall har jag via justitieombudsmannen yrkat på tjänstefel och polisen i fråga tilldelades en skriftlig anmärkning på hur arbetet skötts och uppmanades bättra sig.

I och med detta anser jag ha lärt mig en del om hur lagar och "allmänna råd" tolkas.

Till att börja med är lagtexten du syftar på en aning rörig enligt min mening. I paragraf 19 berättas det att om fordonet bedöms vara i gott skick skall ingen flygande inspektion utföras. Hur kan de bedöma fordonets skick om ingen inspektion utförs?

I paragraf 19 anvisas också att ingen flygande inspektion skall utföras om en noggrannare kontroll inte är motiverad. Här skulle du antagligen få rätt om "allmänna råd" vore bindande anvisningar men så är inte fallet. Därför kallas de just "allmänna råd".

Vidare tolkar jag texten som så att paragraf 18 (i sin helhet) är den polisen handlar enligt, det första de gör när de stannat dig. Där åker du ju dit med det samma eftersom fordonet inte överensstämmer med registrerade uppgifter och efter detta har du inte längre skydd av paragraf 19 eftersom fordonet inte kan anses vara i gott skick och en noggrannare kontroll inte kan anses omotiverad.

"Allmänna råd" berättar exempel på situationer där en noggrannare kontroll inte är motiverad men detta betyder inte att det inte kan finnas andra omständigheter som gör att en noggrannare kontroll är motiverad.

Sist men inte minst, vilket jag försökte säga i källarexemplet, så har ju polisen uppdagat ett problem och det är ett faktum även om de inte hade handlat enligt sina anvisningar. Således kunde polisen få en anmärkning för tjänstefel eller dylikt men det betyder inte att de skulle glömma dig och dina snedsteg.

Som sagt är jag ingen jurist och du får gärna peka ut vad som är fel i min tankegång.
//MartinL
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Flygande besiktning

Inlägg av StefanM »

summan av kardemumman verkar ju finnas där ändå? En regbesiktning verkar ju krävas för att få den godkänd överhuvudtaget ? Eller slinker den igenom normala kontrollbesiktningar utan problem?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Steve »

Känns som att du kanske inte klistrat in nån paragraf i texten du citerade?
Nog borde väl polisen t.ex. kunna ge dig en spansk flagga i framrutan om du kör omkring i en obesiktad bil som saknar bromsar?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

StefanM skrev:summan av kardemumman verkar ju finnas där ändå? En regbesiktning verkar ju krävas för att få den godkänd överhuvudtaget ? Eller slinker den igenom normala kontrollbesiktningar utan problem?
Den har gjort det i många år. Det handlar naturligtvis om lite tur, men eftersom det är en ovanlig bil blir det lättare att slinka igenom. Och även om jag skulle behöva montera ett gjutet grenrör och en liten turbo från valfri svensonbil för att slinka igenom en vanlig kontrollbesiktning är det fortfarande väldigt mycket lindrigare än att få tag på originaldelar och lyckas få ett intyg på att det är originaldelar.
Hela skillnaden faktiskt.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Steve skrev:Känns som att du kanske inte klistrat in nån paragraf i texten du citerade?
Nog borde väl polisen t.ex. kunna ge dig en spansk flagga i framrutan om du kör omkring i en obesiktad bil som saknar bromsar?
Troligen. Men min bil fungerar utmärkt och jag fick ingen flagga.
Jag har läst igenom hela dokumentet. Ska göra det igen några varv, även om jag inte tror det klarnar just nåt. Jag saknar juridiska kunskaper och har svårt att veta hur man ska tolka det som står där.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

mauser240 skrev:Jag är inte ute efter att jävlas och jag har (också?) blivit orättvist behandlad av polisen. Jag har överklagat åtminstone en dom i mitt liv och fått straffet (boten) rejält förmildrad. I ett annat fall har jag via justitieombudsmannen yrkat på tjänstefel och polisen i fråga tilldelades en skriftlig anmärkning på hur arbetet skötts och uppmanades bättra sig.

I och med detta anser jag ha lärt mig en del om hur lagar och "allmänna råd" tolkas.

Till att börja med är lagtexten du syftar på en aning rörig enligt min mening. I paragraf 19 berättas det att om fordonet bedöms vara i gott skick skall ingen flygande inspektion utföras. Hur kan de bedöma fordonets skick om ingen inspektion utförs?

I paragraf 19 anvisas också att ingen flygande inspektion skall utföras om en noggrannare kontroll inte är motiverad. Här skulle du antagligen få rätt om "allmänna råd" vore bindande anvisningar men så är inte fallet. Därför kallas de just "allmänna råd".

Vidare tolkar jag texten som så att paragraf 18 (i sin helhet) är den polisen handlar enligt, det första de gör när de stannat dig. Där åker du ju dit med det samma eftersom fordonet inte överensstämmer med registrerade uppgifter och efter detta har du inte längre skydd av paragraf 19 eftersom fordonet inte kan anses vara i gott skick och en noggrannare kontroll inte kan anses omotiverad.

"Allmänna råd" berättar exempel på situationer där en noggrannare kontroll inte är motiverad men detta betyder inte att det inte kan finnas andra omständigheter som gör att en noggrannare kontroll är motiverad.

Sist men inte minst, vilket jag försökte säga i källarexemplet, så har ju polisen uppdagat ett problem och det är ett faktum även om de inte hade handlat enligt sina anvisningar. Således kunde polisen få en anmärkning för tjänstefel eller dylikt men det betyder inte att de skulle glömma dig och dina snedsteg.

Som sagt är jag ingen jurist och du får gärna peka ut vad som är fel i min tankegång.
I dokumentet förklaras vad skillnaden är mellan en bedömning och en inspektion. Bedömningen görs okulärt utanpå fordonet. Inspektionen är mer ingående och fysisk.
Jag vet inte vad i den inledande bedömningen som motiverade en inspektion. Inte för att det egentligen spelar nån roll. Antingen är det så att körförbudet gör att inspektionen faller och därmed rimligen häver föreläggandet, eller så är jag rökt och lär få köra den obesiktad för evigt och ge fan i att stanna när de blinkar på mej
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Richard »

Alternativt modifiera mera och regga som ombyggt fordon...
Men det kräver lite mer arbetsinsats förstås.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Flygande besiktning

Inlägg av TVR »

Man ger ett allmänt råd att inte genomföra en inspektion. Inte en order med ett förbud. Det är stor skillnad.
Varför ger man rådet att avbryta? Jo det är ganska enkelt, ett av de primära syftena med en flygande besiktning är att hitta brister på fordon som är trafikfarliga eller på annat sätt gör att de inte är tillåtna att användas. Om bilen redan har körförbud så har den just körförbud, dvs den får inte användas i trafik. Att då göra en inspektion för att leta efter fel som gör den trafikfarlig så den ska få körförbud och föreläggande om ombesiktning kan i viss mån ses som slöseri med tid och man kan istället använda den tiden till något annat polisarbete.

I ditt fall verkar polisen främst inte ha ansett sig ha anledning att misstänka att bilen skulle har brister såsom trasiga lampor, slitna däck osv vilket är det de oftast kontrollerar på en flygande. Istället har de tittat på om den avviker från sitt godkända utförande. Varför kan vi ju bara gissa men den kan ju mycket väl vara känd efter tidigare ägarens framfart. De kanske kan ha läst en tråd om just den bilen på "garaget" eller sett en annons på blocket (poliser tittar också på nätet), ja vem vet. Du säger själv att det är en ovanlig modell så det är mycket tänkbart att de haft all anledning att förstå exakt vilken bil det handlar om.
Oavsett detta så kan jag inte se vad de gjort för fel. Läser man §19 så säger den
19 § Om fordonet bedöms vara i gott skick eller om en noggrannare kontroll inte är motiverad, skall varken en begränsad eller en fullständig flygande inspektion utföras.

Allmänt råd

En noggrannare kontroll är inte motiverad om fordonet har genomgått en kontrollbesiktning, en flygande inspektion eller en likvärdig trafiksäkerhetsprovning under de tre senaste månaderna. En noggrannare kontroll är inte heller motiverad om körförbud gäller för fordonet enligt fordonsförordningen (2002:925).
Dvs om en noggrannare kontroll är motiverad så kan den absolut göras. I ditt fall ansåg Polisen tydligen att en inspektion av riktigheten i bilens drivlina var motiverad och utförde den. Det finns ett allmänt råd att inte genomföra en inspektion om bilen har körförbud men det finns inget som säger att de inte har rätt att göra det och inte heller att det skulle vara olagligt eller fel. Syftet med formuleringen är som jag skriver ovan att undvika att lägga tid på att leta efter slitna däck, dåliga bromsar och trasiga lampor som kan ge körförbud eftersom de bilar redan har körförbud.

Trist att du får bekymmer men jag tror inte du har en chans att komma undan. Vill du verkligen ha råd om juridik som håller i rätten så tror jag ändå du ska vända dig till en jurist, inte till ett webforum. Vem vet, du kanske kan hitta en skicklig lagvrängare.


Jag råkade ut för en flygande på en bil när jag stoppades i en nykterhetskontroll. Polisen brydde sig inte om att fråga om min åsikt om det och kollade främst belysning och däck. När han avslutat och kommit fram till att bilen var godkänd påpekade jag att den faktiskt genomgått kontrollbesiktning tidigare samma dag med godkänt resultat. Det uppskattades inte men vad skulle han säga? Dock kan man konstatera att även den inspektionen genomfördes mot instruktionerna i de allmänna råden. Bilen var ju definitivt besiktad under de senaste tre månaderna. Skillnaden var att jag inte hade en olaglig bil så det gick utan problem (jag var inte onykter heller för den delen).
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Steve »

Spiidfriik skrev:
Steve skrev:Känns som att du kanske inte klistrat in nån paragraf i texten du citerade?
Nog borde väl polisen t.ex. kunna ge dig en spansk flagga i framrutan om du kör omkring i en obesiktad bil som saknar bromsar?
Troligen. Men min bil fungerar utmärkt och jag fick ingen flagga.
Jag har läst igenom hela dokumentet. Ska göra det igen några varv, även om jag inte tror det klarnar just nåt. Jag saknar juridiska kunskaper och har svårt att veta hur man ska tolka det som står där.
Nu var ju det med bromsarna bara ett exempel. Dom hittade andra fel på din bil som gör den olaglig

Sen ska man nog läsa på vad orden "råd" och "motiverad" betyder. Tror att det skiter sig där

Men ring och fråga nån som kan?

-"Ja hej, jag var ute och körde med min bil som har körförbud för att den är ombyggd och inte går besikta. Åkte på flygande besiktning men eftersom jag inte får köra med den så tycker jag att dom inte får besikta den" ;)

Säger inte att det inte är värt att prova, men skulle då själv inte lägga ner några pengar på det
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Richard skrev:Alternativt modifiera mera och regga som ombyggt fordon...
Men det kräver lite mer arbetsinsats förstås.
Det vore ju bästa vägen förstås. Även om föreläggandet skulle falla så kommer jag givetvis bli stoppad så fort de får syn på bilen. Jag bor i en liten ort... Men det är inte så gott om trafikinspektörer heller.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Skriv svar