16v insug på volvo 8v nån som kört?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
16v insug på volvo 8v nån som kört?
Är de nån som mekat ihop ett 16v insug med 8v fläns?
Fungerade de bra? Har nån någon bild?
Tänkte ev svetsa ihop ett budget insug om de är beprövat.
Mvh
Fungerade de bra? Har nån någon bild?
Tänkte ev svetsa ihop ett budget insug om de är beprövat.
Mvh
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
amvänd E motorns insug på en F motor ist
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
ja hellre ett så kallat GLT kjet insug än ett 16v insug, det är är inte nå bra på nått sätt förutom det lite större spjället.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
GLT insug med 16V spjällhus i framkant blir ett riktigt bra raceinsug.
Erland
Erland
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
Spjällhuset från F motorn med TPS har samma bultdelning som E insugets spjällhus.
Om du flyttar armen med kulan från E huset till F huset så passar gaslänkage etc bult-på.
Röret för tillsatsluftsliden blir ivägen så man får dra ut det & gänga 3/8 konisk samt en plugg.
Sen kan du gänga 3/8 vart kallstartsspridaren sitter & gänga i en lämplig nippel för att ansluta
IAC motor. Sen tigga fast 4a hylsor för pinkarna.
Jag har nyss gjort i ordning ett E insug själv som ska på 245an min så jag kommer
uppdatera i min ryssmektråd med resultatet
Om du flyttar armen med kulan från E huset till F huset så passar gaslänkage etc bult-på.
Röret för tillsatsluftsliden blir ivägen så man får dra ut det & gänga 3/8 konisk samt en plugg.
Sen kan du gänga 3/8 vart kallstartsspridaren sitter & gänga i en lämplig nippel för att ansluta
IAC motor. Sen tigga fast 4a hylsor för pinkarna.
Jag har nyss gjort i ordning ett E insug själv som ska på 245an min så jag kommer
uppdatera i min ryssmektråd med resultatet
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
bosch 001. Den gamla brytarmodellen kanske inte passar där, tänkte jag inte på.
Jag tar alltid förgivet att alla åker sprut
Jag tar alltid förgivet att alla åker sprut
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
Jag tog med för givet att man åker eftermarknadssprut. Annars är det inte lönt att lägga ner allt arbete.
Hur får du en 001 att passa på ett F-spjällhus?
Det säljs ju adaptrar och grejor till det. Du menade att man skulle köpa en sådan adapter och använda med eller?
Hur får du en 001 att passa på ett F-spjällhus?
Det säljs ju adaptrar och grejor till det. Du menade att man skulle köpa en sådan adapter och använda med eller?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
Jo man behöver köpa en adapter för tps,en men det måste man ju även med ett org f insug.
Ska man bygga en snikmotor kan man utgå ifrån en topp också som haft k-jet då kan man sätta spridarna i dom hålen så slipper man modda insuget för spridare.
Har nog redan skrivit det i nån tråd men på en 195cfm 530 topp skiljer de ca 10cfm till det bättre i totalflöde med ett k-jetinsug monterat jämfört med ett F insug så skillnaden är rätt stor.
Ska man bygga en snikmotor kan man utgå ifrån en topp också som haft k-jet då kan man sätta spridarna i dom hålen så slipper man modda insuget för spridare.
Har nog redan skrivit det i nån tråd men på en 195cfm 530 topp skiljer de ca 10cfm till det bättre i totalflöde med ett k-jetinsug monterat jämfört med ett F insug så skillnaden är rätt stor.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
Vart tepeässen sitter på F spjället ser det inte riktigt likadant ut på E spjället men i övrigt är dom typ lika i gjutningen.
Brytar tpsen som sitter std på F insuget har ju en plåtplatta mellan sig & huset, om man tar lös den & borrar om så
man vrider & trixar lite samt kortar axeln på F spjället så går det lätt/fort få dit tpsen. Jag har haft nån bild på hur jag
gör men hittar it igen den tyvärr.
Alt. köper man en adapter (dyrt om man är snål & har en borrkasset & skruvdragare) & bultar på F spjället.
Flyttar plattan/staget med kulan från E spjället till F spjället sen är det bult på
Brytar tpsen som sitter std på F insuget har ju en plåtplatta mellan sig & huset, om man tar lös den & borrar om så
man vrider & trixar lite samt kortar axeln på F spjället så går det lätt/fort få dit tpsen. Jag har haft nån bild på hur jag
gör men hittar it igen den tyvärr.
Alt. köper man en adapter (dyrt om man är snål & har en borrkasset & skruvdragare) & bultar på F spjället.
Flyttar plattan/staget med kulan från E spjället till F spjället sen är det bult på
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: 16v insug på volvo 8v nån som kört?
Snabbt sätt: Ta långa M4-skruvar eller vad det nu är och svetsa fast med skruvskallen mot fästplattan