Flygande besiktning

Tjata om vad som helst .
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Thunderbo1t »

Vad krävs av den/de som ska intyga att det är originaldelar? Kanske lösningen ligger där så att säga :whistle:
Jag har själv intygat saker vid tre reg besiktningar, fast det var 15, 10 och 3 år sen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Flygande besiktning

Inlägg av The »

Enda egentliga lösningen är att bygga till besiktningsbart utförande, antingen original eller sfro etc.

Känns lite väl löjligt att medvetet köra en olaglig bil med körförbud och sen sitta och tro att man ska kunna övertyga myndigheten om att man har rätt och den inte alls borde vara olaglig.

Imo bör man se till att bygga på sådant sätt att fordonet går att besiktiga i snarlikt utförande (typ mindre turbo/laddtryck etc) som man tänkt använda det ifall det är avsedd för allmän väg. Blir så tråkigt annars.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Thunderbo1t skrev:Vad krävs av den/de som ska intyga att det är originaldelar? Kanske lösningen ligger där så att säga :whistle:
Jag har själv intygat saker vid tre reg besiktningar, fast det var 15, 10 och 3 år sen.
Har inte fått riktigt klart för mej vad som krävs. Det ska helst vara en märkesvärkstad, men det finns ju inga såna.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Flygande besiktning

Inlägg av TVR »

Är det en äldre bil så kan troligen MHRF duga för att ge intyg. Sen är ju frågan om de skulle tänka sig att göra ett sånt jobb och vad det i så fall skulle kosta. Dessutom ska du ju ha tag på rätt grejor också. Inte alltid helt lätt tyvärr.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

The skrev:Enda egentliga lösningen är att bygga till besiktningsbart utförande, antingen original eller sfro etc.

Känns lite väl löjligt att medvetet köra en olaglig bil med körförbud och sen sitta och tro att man ska kunna övertyga myndigheten om att man har rätt och den inte alls borde vara olaglig.

Imo bör man se till att bygga på sådant sätt att fordonet går att besiktiga i snarlikt utförande (typ mindre turbo/laddtryck etc) som man tänkt använda det ifall det är avsedd för allmän väg. Blir så tråkigt annars.
Jag håller i princip med dej. Men nu sitter jag ju där jag sitter med en bil som är byggd för 10år och 3-4 ägare sedan där inga originaldelar finns längre. Min plan var att besikta som gjorts tidigare, men jag hann ju inte ens hem.
Sen handlar det inte om att övertyga nån att bilen är laglig, det handlar om huruvida föreläggandet utdelades enligt gällande regler eller ej. Om inte bör det bli hävt.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Flygande besiktning

Inlägg av therealpinto »

De flesta besiktningsorgan accepterar intyg från "verkstad med god kännedom om fordonet" så kan man hitta en bra märkesverkstad inom rätt koncern kan det gå att lösa.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Flygande besiktning

Inlägg av mauser240 »

therealpinto skrev:De flesta besiktningsorgan accepterar intyg från "verkstad med god kännedom om fordonet" så kan man hitta en bra märkesverkstad inom rätt koncern kan det gå att lösa.

Gustaf
...dock är väl risken för en ny flygande ändå överhängande? Sen är även verkstan i smeten...
//MartinL
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Flygande besiktning

Inlägg av StefanM »

I vilket fall som helst, bevisbördan ligger på dig om du vill överklaga och få rätt. Det är troligen ungefär lika snårigt som att övertyga två poliser om att du som ensam verkligen hade bälte på dig och att de måste ha sett fel.

Det ska även nämnas att besiktningsorganen är bara intresserade av ett intyg, de gör inga som helst verifieringar huruvida det är ett "äkta" dokument eller inte. Det får väl sen var och en tolka som de vill. Det ska ju dock poängteras att intyg som gör gällande att bilen är original om det sitter jätteturbo och polerade grenrör såklart kraftigt kan ifrågasättas.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Robert Markström »

Vad är det för bil??
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

mauser240 skrev:
therealpinto skrev:De flesta besiktningsorgan accepterar intyg från "verkstad med god kännedom om fordonet" så kan man hitta en bra märkesverkstad inom rätt koncern kan det gå att lösa.

Gustaf
...dock är väl risken för en ny flygande ändå överhängande? Sen är även verkstan i smeten...
Verkstan kan rimligen inte hållas ansvarig för att jag ändrat bilen efter deras intygande.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Robert Markström skrev:Vad är det för bil??
Bilen är en Eagle Talon och tillverkaren är Diamond Star Motors.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Thunderbo1t »

Måste finnas Mitsubishi delar som passar för att fixa till det?
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Flygande besiktning

Inlägg av Spiidfriik »

Förvisso. Men frågan är om det accepteras som originaldelar då det inte står Mitsubishi på bilen. Och Lancer Evo har inte exakt samma delar så det blir ändå inte så lätt att hitta delar även om man räknar in Eclips:en. Jag har inte hittat nåt i Sverige iaf.
Det går att hitta Eagle-delar. I USA... Frakt tull och moms drar iväg lite.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Flygande besiktning

Inlägg av mauser240 »

Spiidfriik skrev:Verkstan kan rimligen inte hållas ansvarig för att jag ändrat bilen efter deras intygande.
Det sa jag inte heller men du hade ju inga planer på att ändra nåt och det finns metoder för att kolla om motorn skruvats i igår eller för flera år sen.

Skit samma, det finns motorer och delar i överflöd! Bara att damma av hylsnyckelsatsen och kavla upp ärmarna...
//MartinL
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Flygande besiktning

Inlägg av ROD02b »

Överklaga och hoppas på att fattigsverige inte har råd att utreda, och lägger ner.
Skriv svar