Reg-besiktning 30:a tudor

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Falkenrejsing »

Tjena, har en fråga om vad expertisen tror om chansen att regga min 30:a som ombyggd med bibehållen årsmodell.
Bilen har en 322" buickmotor och cheva växellåda, hydrauliska bromsar runt om (camarobakaxel), coilovers bak och kvarteliptiska längsgående bladfjädrar fram. Där har vi drivlina, hjulupphängning och bromsar ändrat från original.

Dessutom är karossen sänkt över ramen (men i övrigt "originallik" ) och elsystemet uppdaterat med blinkers, bromsljus mm.

Sen kommer det stora (?) abret i det hela, ramen är nytillverkad. Blir detta en dealbreaker tro? Misstänker att det kan ställa till det då bilen egenteligen förlorar mycket av det som var originalbilen där. Men tänkte att någon säkert kan bidra med lite info.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Thunderbo1t »

Hmmmm, den är ju inte ens en -30:a nu egentligen.... Är det uppenbart att ramen är nytillverkad? Annars kanske det kan gå att regga som ombyggt.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Falkenrejsing »

Nä, det är ju lite så.
Den är en kopia på originalet, men med extra ramkryss och en "tass" som går över framaxeln, då detta är ett krav om man hänger axeln framför ramen (suicideaxel).
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Tala inte om att det är en ny ram.
Upptäcks det att ramen är ny, så hävda att originalramen var så rostig, och detta är en utbytesram, som är lite kraftigare och mera förstärkt.
Har en polare som bytte balkarna, samt flyttade ihop dom, på sin Nova för att få in bredare däck. Besiktningen såg naturligtvis detta, men han sade att han flyttat ihop balkarna, men att dom var precis som originalet, fast lite kraftigare. Original balkarna var så rostiga, så det var egentligen bara en lagning. Besiktningen köpte det faktiskt.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av fugazi »

Bilderna funkar inte! :hihi:
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Falkenrejsing »

Jokern, hade tanke på att gå den vägen och spela dum och gå via bilprovningen direkt, har hört att det funkar för vissa. Här ville inte biprovningen ta i det utan någon form av intyg från någon organisation som intygade att ram mm. klarade av effektökningen.

Ser inte heller några bilder, får väl försöka råda bot på det fram över :P
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av fugazi »

Falkenrejsing skrev: ...får väl försöka råda bot på det fram över.
You just hit the nail on the head! :hey:
(Ursäkta ordvitsen, får väl se om nån fattar...)
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Falkenrejsing skrev:Här ville inte biprovningen ta i det utan någon form av intyg från någon organisation som intygade att ram mm. klarade av effektökningen. :P
Ja, har Bilprovning redan skrivit in det i sina protokoll, då är det en helt annan sak. Då är det nog bara intyg som gäller.
Det hela handlar om att bilprovningen / bilprovaren skall ha ryggen fri.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Falkenrejsing »

Nä, de har inte sett bilen, men han sa att iom att effekten är ökad mer än 10% ville de ha ett intyg på att originalramen är stark nog för den markant ökade effekten. Så att "bara" åka in och regga in v8 och uppdaterade bromsar i pappren var inte att tänka på innan de fått ett ett intyg på detta. Tyvärr.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Thunderbo1t »

Intyg på en väldigt svag V8 istället för intyg på ramen kanske? :wink:
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Falkenrejsing »

Tror inte någon lämnar intyg på en v8 med 44 hk ärligt talat.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Thunderbo1t »

Jahaaaa..... ja det blir ju lite knepigt, å att hitta en Simca V8 med 60 hk är ju svårt och känns onödigt när man redan har en motor :hihi:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av fugazi »

Falkenrejsing skrev:Tror inte någon lämnar intyg på en v8 med 44 hk ärligt talat.
17mm BING-(trim-)förgasare??? :hihi:

F-låt...
Bilderna funkar fortfarande inte på SPIKSKALLEN!!!!!!!!!! :doh:
(Skärpning AVKRÄVS!)
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Falkenrejsing »

Här kommer lite bilder på begäran

Bild

Bild

Bild

Bild

Där var några bilder från de turer jag lyckats ta med bilen. Till saken hör att den har en fallenhet för att gå sönder var 10:e mil eller så, så jag håller på att sortera ut svaga länkar i bygget (köpt ombyggd). Håll till godo kamrater!
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Frän bil. Östkuststukad rod, gillade absolut inte den stilen förut, men har börjat att gilla den stilen mer och mer.
Det där med besiktning kan verkligen vara ett gissel.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Skriv svar