Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
I min strävan att få ner ljudet för att möta 95db på räserbanan har jag börjat undra om 3" verkligen är rätt för mig. Har en B230, 2.4ltr RC motor. Hur grovt rör ska jag ha? Kanske motsägelsefullt, men jag vill helst bara ha en ljuddämpare, och helst längst bak för där finns det plats. Kat har jag som slutrör eftersom det inte finns några andra krav än att alla avgaser ska passera genom den - den behöver inte funka och då känns det bra att ha den sist - blir lättast att hantera värmen från den där. Klarar jag mig med 2.5"???
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Jag har bromsat 259 hästar okorrigerat nu på vintern med 2,5" system med 2 ljuddämpare som klarat 95db.
Utan avgassystem fick jag 5 hästar mer så ingen större förlust.
Fast det var i somras med 236 hästar, 241 utan avgas.
Erland
Utan avgassystem fick jag 5 hästar mer så ingen större förlust.
Fast det var i somras med 236 hästar, 241 utan avgas.
Erland
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Provades det att ändra placering på ljuddämparen på avgassytemet?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Jag hade skaffat 3" rör och ljuddämpare men eftersom skillnaden bara var 5 hästar tyckte jag inte att det var lönt.
Jag har ett 4-2-1 grenrör och har hört att sista 2,5" längden på det är viktig.
Provade med endast grenrör, ca 10 cm 2,5" rör och med olika långa förlängningar och det gav ingen skillnad.
Kom fram till att pulserna tappat kraften efter 4-2 och att 2 delen var väldigt viktig.
Troligtvis även 4 delen men den är mycket svårare att förlänga.
Upplever 4 delen som för kort och 2 delen som för lång.
Kortar man 2 delen eller går upp i diameter vinner man över max vrid men tappar under så det är en bedömning av vad man behöver bäst.
Jag har standard M47 så jag behöver botten men med tät låda kan man säkert satsa på mer toppeffekt och mindre botten.
Fast en bil som är stark nerifrån blir alltid mer lättkörd än en med toppig effektkurva.
Erland
Jag har ett 4-2-1 grenrör och har hört att sista 2,5" längden på det är viktig.
Provade med endast grenrör, ca 10 cm 2,5" rör och med olika långa förlängningar och det gav ingen skillnad.
Kom fram till att pulserna tappat kraften efter 4-2 och att 2 delen var väldigt viktig.
Troligtvis även 4 delen men den är mycket svårare att förlänga.
Upplever 4 delen som för kort och 2 delen som för lång.
Kortar man 2 delen eller går upp i diameter vinner man över max vrid men tappar under så det är en bedömning av vad man behöver bäst.
Jag har standard M47 så jag behöver botten men med tät låda kan man säkert satsa på mer toppeffekt och mindre botten.
Fast en bil som är stark nerifrån blir alltid mer lättkörd än en med toppig effektkurva.
Erland
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Prova en 3" apple Multi-Frequency ljuddämpare. Betydligt bättre ljuddämpning än typ biltema, simons osv
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Äppelburkarna är riktigt fina, dämpar väldigt bra!
Tommy Landholm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Varför skiljer insugsljudet på webrar mot spjäll/insprut?? Förefaller vara så iaf - men jag fattar inte varför. Tror att en stor portion av mitt oljud kommer från motor, ljudet kommer liksom framifrån tycker jag.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Undrar också.
Jag har sätt olika varianter. 2 tum som slutar med 3.5 tum som slutrör.
Blir det ngn skillnad mot att ha samma diameter ?
Effekt? Ljud?
Finns det en fördel att sätta dämparen eller katalysatorn sist, förutom att förhindra att den brinner upp.
Har även sett varianter med en stor tom ljuddämpare, tror att den satt på ett uträknat avstånd. Samma bil hade en väldigt stor luftburk.
Nu är jag inte säker men jag tror dom byggde så stor luftburk som fick plats.
Fanns det inte ngt ungefärligt värde vilket mottryck som var lämpligt innan röret var för trångt.
Står dom och mäter ljudet vid sidan av banan kan jag tänka mig att en sugmotor kan ha problem med insugsljudet.
Jag har sätt olika varianter. 2 tum som slutar med 3.5 tum som slutrör.
Blir det ngn skillnad mot att ha samma diameter ?
Effekt? Ljud?
Finns det en fördel att sätta dämparen eller katalysatorn sist, förutom att förhindra att den brinner upp.
Har även sett varianter med en stor tom ljuddämpare, tror att den satt på ett uträknat avstånd. Samma bil hade en väldigt stor luftburk.
Nu är jag inte säker men jag tror dom byggde så stor luftburk som fick plats.
Fanns det inte ngt ungefärligt värde vilket mottryck som var lämpligt innan röret var för trångt.
Står dom och mäter ljudet vid sidan av banan kan jag tänka mig att en sugmotor kan ha problem med insugsljudet.
Niklas
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Håller med föregående talare.
Apple-dämpare dämpar mycket bättre än Simons.
Sätt dit en så med så stor dämparkropp som möjligt (vikten hamnar ju dessutom längst bak...)
Apple-dämpare dämpar mycket bättre än Simons.
Sätt dit en så med så stor dämparkropp som möjligt (vikten hamnar ju dessutom längst bak...)
Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Det är mätning förbipassering under rejs, på start och mål rakan.. Så det blir elakt, allt ljud är verkligen med, transmissions också. Dessutom brukar det ju vara murar och skit så det blir jobbigt. Men, det ska ju gå att få till det. Inte direct möjligt att tänka att man bara håller igen lite, för det är mätning hela rejset..och träning och kval..
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Katten längst bak fungerar där med. Så har vi ofta på rallybilar. Dock höjer ofta katten dB aningen om den sitter allra längst bak. Insprutning får ett klarare ljud av två anledningar. Ofta klarar en sprutmotor lite vassare kam vilket ger mer ljud. Men förgasaren tillför bränsledimma tidigt i insuget vilket hjälper till att dämpa ljudet!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Hej beror vad du har för nockvinkel på kammen, 110 grader då räcker det med 2,5,100 i nock då behöver du 3 tum.
eller 3 tum till bakaxeln och sedan 2 st 2,5 tums rör över bakaxeln och sedan 2 ljuddämpare,2st 2,5 tums ljuddämpare
motsvarar som en 3,5 tum dämpare ?
Lacke
eller 3 tum till bakaxeln och sedan 2 st 2,5 tums rör över bakaxeln och sedan 2 ljuddämpare,2st 2,5 tums ljuddämpare
motsvarar som en 3,5 tum dämpare ?
Lacke
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
man kan få ned ljudet med ett 3" rör så den klarar decibellen helt utan att tappa effekt har jag sett flera gånger. sen som nån sa så är insugs ljudet minst lika högt så en plenium på det och ett 4" rör fram till ett turbo filter ger desutom mer hk än att suga varm motorrums temp och det dämpar ljudet markant har jag sett här i dyno rummet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Avgasdimension går dividera i oändlighet.. även om man tar Lackes råd om 3" med 100 graders nockvinkel tror jag till fullo att de går få ett avgasystem som flödar tillräckligt bra med 2,5" från collektorn och en bit bak sen 2" från före bakaxeln och ut på en 2.4 liters maskin. Inte lika lätt som att gå på grövre grejer men..
Av vad jag läst mig till så är spikraka rör, motsägelsefullt nog, inte att föredra ur flödessynpunkt när de gäller avgassystem. I vart fall inte på V-motorer som har lite ojämna pulser men kan kanske stämma på en 4 cyl med. Lätta böjar och korta raka sträckor ska tydligen generera bättre flöde då "luften" gillar att svänga. Med ett rakt rör får du resonans och resonansen hejdar flödet.
För att få ner ljudet är mindre dimension på rören helt klart att föredra, men en stor portion av de "oljud" en bil gör kommer också från insuget. En luftfilter box kan fort dräpa ett par dB utan andra ändringar! Så har du webrar eller spjäll utan burk/plenum kan du ha en del av problemet där redan.
Men de går få ner ljudet ändå om man bara orkar labba med det. Denna: https://vimeo.com/19372585
Har inga ljuddämpare alls och lämnar ~96dB vid ljudmätning när han inte har katalysatorn inkopplad. V6a, 3-1 sen ihop till ett 3" rör. Vacumventil som skickar genom eller runt katalysatorn och ett 1/4 vågs resonator rör om jag minns rätt. Hittar ingen bild på det nu..
Beror till största del på hur mycke tid man orkar lägga Klart enklast är att köpa kvalitets dämpare och gå ner en aning i dimension
Av vad jag läst mig till så är spikraka rör, motsägelsefullt nog, inte att föredra ur flödessynpunkt när de gäller avgassystem. I vart fall inte på V-motorer som har lite ojämna pulser men kan kanske stämma på en 4 cyl med. Lätta böjar och korta raka sträckor ska tydligen generera bättre flöde då "luften" gillar att svänga. Med ett rakt rör får du resonans och resonansen hejdar flödet.
För att få ner ljudet är mindre dimension på rören helt klart att föredra, men en stor portion av de "oljud" en bil gör kommer också från insuget. En luftfilter box kan fort dräpa ett par dB utan andra ändringar! Så har du webrar eller spjäll utan burk/plenum kan du ha en del av problemet där redan.
Men de går få ner ljudet ändå om man bara orkar labba med det. Denna: https://vimeo.com/19372585
Har inga ljuddämpare alls och lämnar ~96dB vid ljudmätning när han inte har katalysatorn inkopplad. V6a, 3-1 sen ihop till ett 3" rör. Vacumventil som skickar genom eller runt katalysatorn och ett 1/4 vågs resonator rör om jag minns rätt. Hittar ingen bild på det nu..
Beror till största del på hur mycke tid man orkar lägga Klart enklast är att köpa kvalitets dämpare och gå ner en aning i dimension
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Dimension, avgas - 2.4ltr sugis
Det här med insugningsljud är spännande på hårt trimmade motorer.
En rallyåkare bytte insug på sin Kit car Seat. Skillnaden mellan insugen
i stora drag är vars strypningen sitter, på det ena är det mot toppen och
det andra är det fastplastat en förgasar halsring en bit ut från toppen.
Längden på insugen är rätt så lika så det gick att använda samma luftfilterbox.
Med rätt insug så gick bilen mycket bättre motorn tog sig tidigare och höll ut längre
på varv samt insugningsljudet blev lägre
En rallyåkare bytte insug på sin Kit car Seat. Skillnaden mellan insugen
i stora drag är vars strypningen sitter, på det ena är det mot toppen och
det andra är det fastplastat en förgasar halsring en bit ut från toppen.
Längden på insugen är rätt så lika så det gick att använda samma luftfilterbox.
Med rätt insug så gick bilen mycket bättre motorn tog sig tidigare och höll ut längre
på varv samt insugningsljudet blev lägre
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM