Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Inlägg av Xuri »

tjenixen !

söker en lättspolande och lite mer modern turbo än hx35. Nått lastbilsagg likt borg warner s200 / b2g ,dom e dock svåra å hitta.. ska räcka till 4-450hk på en 1.9liters maskin.

Något med måtten typ 52-54in å 50-56mm ut.

Vad finns de för vettiga alternativ ? 0-5000kr typ
intern wg eller ej spelar ingen roll.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Inlägg av Johan Lindberg »

Är väll lite dåligt med utbud i den storleken. Gt32 är väll mer ovanligt. K27 finns i massa varianter dock är dom väll om inte äldre lika gammal som hx35an. Annars lita på turen och köpa glidlagrat kina agg. Finns väll gt30 varianter och liknande
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nu är jag lite partisk i frågan och jag gillar holset men jag säljer faktiskt båda märkena nämda men det jag vill säga att det inte går att jämföra väldigt gammla hx 35 mot nyare "med super kompressorn" samt små smidiga 12# avgashus. lika dant med BW de gammla s200 är inte speciellt rappa med dagens mått en ny hx 35 med 12# avgashus spolar ifrån den lätt än fast den räcker 50hk längre.

de nya BW S200sxe är riktigt fina också lite dyrare än en super hx35 och ofta längre leverans tid här iallafall (men jag ska ta hem några på lagret snart)

men viktigt att köra rätt grenrör med rätt dim samt pulssplittat iallafall på 4 och 6 cylindriga motorer det gör en jäkla skillnad! en riktigt bra wg som är puls splitt gör susen mot en billig kina wg :thumbdown:

kolla på broms diagram där ska en bra turbo på en 2.3L snäll gat motor passera 400nm och runt ett bar runt 3300rpm om man har en super hx35/12# samtidigt som den ger ca 500+hk/1.6-2bar med en 650nm i vrid (om man vill? annars laddtryks styr man bort lite vrid där för att skona drivlinan)

en snäll nästan standard 2v eller helt standard 24v sexa på 3.5 liter med en super hx 40 bör passera 600nm vid liknade varv/1 bar och kunna ge en 650hk vid 1.5 bar då allt fungerar bra.

en bra måttstock för pigga och fungerande bruks/gat E85 motorer man bygger billigt och utan att behöva krångla till nåt !
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Inlägg av Xuri »

Mm tack för infon jens. Dom hx jag sett har dock fortfarande typ 19mm bultskalle på turbinhjulet och allting känns så överdimensionerat. det känns som mycket massa som ska dras runt. Under perfekt förhållande så går det säkert å få snurr på fort. dock är inget perfekt i mitt bygge.
Jag kanske har fel ? HX serien nu kanske är lite förfinad överallt ?

Jag kör lite filat org grenrör bara med vassare kammar och har inte pulssplit å vill därför ha något snabbspoolat.
Hx35an i dagsläget har inte lämnat något vidaren förrens efter 4500rpm.

På min gamla 2.3 8v lämnade min bw s200g snurra med ganska snäll topp, kamaxlar, filat 940 rör, intern wg etc 518Nm vid 3700rpm, 1.8bar.
Det är något liknande jag söker i dagsläget
Jens Hedlund.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Inlägg av Jens Gustavsson »

många tror att turbon är allt som spelar roll och jag kan säga att det är motorn och kringutrustningen som spelar klart störst roll. har provat en jäkla massa turbos på en och samma motor och jämfört vetenskapligt och sett mycket intresanta saker i bromsbänken på på min egen bil samt kunders.

har sätt jätte dyra keramik turbins efr turbos som inte imponerar det minsta i mina ögon iallafall men då har oftast fattats pullssplitt och andra saker som är långt viktigare på en fyra och sexa än sista gramen på turbinen. man måste tänka på att vikten i centrum inte på värkar sväng massan nämnvärt. vad den där imot påvärkar är om den håller eller inte om man råka över varva turbon lite.

fins många olika åsikter och ja hx 35 är nog inte lika fin i design som en dyrare motsvarande nya sen 2016 BW s200 SXE men den är fan imig inte nån större skillnad i praktiken och det är en grym slitvarg som alla har råd att köpa, den är bättre än en gammal s200 från en lastbil på många sätt det har jag testa mig fram till och sett i min bil i både dynon och på banan i vegan.

men det är bara och prova själv, har man budjet på en dyrare turbo så testa men kom ihåg att ha råd att köpa ett bra efi system, ett bra grenrör, samt en bra wg och inte snåla på dyno tid heller för det är mycket viktigare.



edit jag jobbar mycket med att tuna RC sug motorer och där är insuget otroligt viktigt och det är det på en turbo motor också men få jobbar där för att få registret som man vill ha det! ska försöka hinna göra lite tester där i bänken i vinter på drifting liknade motorer.

På de varv där en inte motorn har bra VE (fylnadsgrad) så kommer inte turbon att spola upp bra heller! det är helheten av hela konceptet som är allt!

mvh jens
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Inlägg av dundersmurfen »

Super holset är grymt bra, har kört flera stycken både i bänk och på gata. Håller mycket bra och riktigt lätt att byta lager i om man klantar sig.

Bw sxe 200 och 300 är också skitgörabra. Leverans av vrid i mängder brukar de bli :thumbright:

Tycker man ska hålla sig undan garrets nya gtw och gtx, dom lämnar dåligt och är tröga fast dom är super sportigt bygd med fräna delar. Samma med efr, dom mest gnisslar går sönder å läcker olja å det gäller garret med tyvärr. Kan ju vara så att dom jag sprungit på har varit måndags ex eller nåt för på insta å Youtube verkar det ju bara spruta effekt ur allt med dyra turbos :doh:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Inlägg av dundersmurfen »

Jag har inte hört. Jag har testat i bänk hands on. Flera stycken både garrets värsta å efr. Ryker olja å är glappa dom nya värsting keramiska lagren
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lättspolande turbo ca 54/55mm in/ut billigt?

Inlägg av dundersmurfen »

Som svar till xuri då, en bw 200sxe med cirka dom måtten du specar. Det är nog det bästa, men du kanske får lägga 6kkr..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar