740 turbo problem
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
740 turbo problem
Har problem med en 740 turbo med gamla sprutet=klaff luftmängdmätare (b230ET?)
Vid första uppstart så funkar den ok,dock lite hög tomgång
Stänger man av o startar igen så är det precis att den håller sig igång o ryker svart,går grymt fett
Ställer man då ner bränsletrycket till 1,5bar så kan man få den att hålla sig igång men så fort man går upp till 3 så surar den igen..
På dessa spruten är det ju två givare till svänghjulet,den ena är till tändningen men vad gör den andra? Kamsynk?
Motorn är helt orginal förutom nu justerbar malpassi btr etersom jag kom fram till att orginal var kass o jag ville ha koll på trycket
Några ideer?
Vid första uppstart så funkar den ok,dock lite hög tomgång
Stänger man av o startar igen så är det precis att den håller sig igång o ryker svart,går grymt fett
Ställer man då ner bränsletrycket till 1,5bar så kan man få den att hålla sig igång men så fort man går upp till 3 så surar den igen..
På dessa spruten är det ju två givare till svänghjulet,den ena är till tändningen men vad gör den andra? Kamsynk?
Motorn är helt orginal förutom nu justerbar malpassi btr etersom jag kom fram till att orginal var kass o jag ville ha koll på trycket
Några ideer?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: 740 turbo problem
Tempgivare till insprutningen kanske?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: 740 turbo problem
Är bytt till en ny
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: 740 turbo problem
Skit i spridare så dom står öppen?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: 740 turbo problem
Skulle det ju kunna vara men då borde de ju inte funka vid första uppstart heller
Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?
Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)
Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?
Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: 740 turbo problem
Kanske inte sitter fast på helt öppet kanske bara gör att dom inte stänger riktigt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: 740 turbo problem
Har du mätt den från kontakten som sitter i "databoxen"? Kan ju vara kabel eller kontakt problem.Stefan Lindh skrev:Är bytt till en ny
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Re: 740 turbo problem
Bytt till rätt tempgivare?
Har den varit sådär hela tiden du haft den eller har den blivit så?
Är väl så att ena triggergivaren sitter mot kuggarna på startkransen och den andra mot en pigg så den vet var på varvet den är. Men ska inte säga säkert
Har den varit sådär hela tiden du haft den eller har den blivit så?
Är väl så att ena triggergivaren sitter mot kuggarna på startkransen och den andra mot en pigg så den vet var på varvet den är. Men ska inte säga säkert
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: 740 turbo problem
Nej bilen har gått perfekt fram till förra året
Sen har jag bytt det mesta typ lmm boxar alla givare spole lock stift osv
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Sen har jag bytt det mesta typ lmm boxar alla givare spole lock stift osv
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Re: 740 turbo problem
Motorn "tål" ju mer bränsle när den är kall.Stefan Lindh skrev:Skulle det ju kunna vara men då borde de ju inte funka vid första uppstart heller
Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?
Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)
Hur ser stiften ut?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: 740 turbo problem
Har hittat felet....
Kablarna har blivit bytta mellan kallstart och bakre tempgivare
Suck ,så går det när man får hjälp men nu går den som en klocka igen
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: 740 turbo problem
Lyfter denna tråden igen
Nu har bilen gått bra ett tag
Dock har ett nytt problem kommit,den surar ner 2:an och 3:an stift vilket gör att den inte går att starta med nyckeln
Dock går de bra att dra igång den o sen går den perfekt
Har jämnt bränsletryck (3,2bar)
Har bytt spridarna eftersom jag tänkte att någon hade hängt sig
Några ideer?
Nu har bilen gått bra ett tag
Dock har ett nytt problem kommit,den surar ner 2:an och 3:an stift vilket gör att den inte går att starta med nyckeln
Dock går de bra att dra igång den o sen går den perfekt
Har jämnt bränsletryck (3,2bar)
Har bytt spridarna eftersom jag tänkte att någon hade hängt sig
Några ideer?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: 740 turbo problem
Kan de kanske vara kallstartsventilen på undersidan av insuget somm spökar?
Då borde de räcka med att koppla ur den för att kolla?
Då borde de räcka med att koppla ur den för att kolla?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts