740 turbo problem

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

740 turbo problem

Inlägg av Stefan Lindh »

Har problem med en 740 turbo med gamla sprutet=klaff luftmängdmätare (b230ET?)
Vid första uppstart så funkar den ok,dock lite hög tomgång
Stänger man av o startar igen så är det precis att den håller sig igång o ryker svart,går grymt fett
Ställer man då ner bränsletrycket till 1,5bar så kan man få den att hålla sig igång men så fort man går upp till 3 så surar den igen..
På dessa spruten är det ju två givare till svänghjulet,den ena är till tändningen men vad gör den andra? Kamsynk?
Motorn är helt orginal förutom nu justerbar malpassi btr etersom jag kom fram till att orginal var kass o jag ville ha koll på trycket

Några ideer?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Thunderbo1t »

Tempgivare till insprutningen kanske?
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Stefan Lindh »

Är bytt till en ny

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Johan Lindberg »

Skit i spridare så dom står öppen?
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Stefan Lindh »

Skulle det ju kunna vara men då borde de ju inte funka vid första uppstart heller

Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?

Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Johan Lindberg »

Kanske inte sitter fast på helt öppet kanske bara gör att dom inte stänger riktigt
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Thunderbo1t »

Stefan Lindh skrev:Är bytt till en ny

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Har du mätt den från kontakten som sitter i "databoxen"? Kan ju vara kabel eller kontakt problem.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Steve »

Bytt till rätt tempgivare?

Har den varit sådär hela tiden du haft den eller har den blivit så?

Är väl så att ena triggergivaren sitter mot kuggarna på startkransen och den andra mot en pigg så den vet var på varvet den är. Men ska inte säga säkert
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Stefan Lindh »

Nej bilen har gått perfekt fram till förra året
Sen har jag bytt det mesta typ lmm boxar alla givare spole lock stift osv


Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av The »

Stefan Lindh skrev:Skulle det ju kunna vara men då borde de ju inte funka vid första uppstart heller

Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?

Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)
Motorn "tål" ju mer bränsle när den är kall.

Hur ser stiften ut?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Stefan Lindh »

:doh:
Har hittat felet....
Kablarna har blivit bytta mellan kallstart och bakre tempgivare
Suck ,så går det när man får hjälp men nu går den som en klocka igen
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Stefan Lindh »

Lyfter denna tråden igen

Nu har bilen gått bra ett tag
Dock har ett nytt problem kommit,den surar ner 2:an och 3:an stift vilket gör att den inte går att starta med nyckeln
Dock går de bra att dra igång den o sen går den perfekt
Har jämnt bränsletryck (3,2bar)
Har bytt spridarna eftersom jag tänkte att någon hade hängt sig

Några ideer?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 740 turbo problem

Inlägg av Stefan Lindh »

Kan de kanske vara kallstartsventilen på undersidan av insuget somm spökar?
Då borde de räcka med att koppla ur den för att kolla?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Skriv svar