Sent laddtryck ! Problem
Sent laddtryck ! Problem
Tänkte kolla om någon här kan komma på varför jag får sent laddtryck .
Borg Warner turbo . Hks lila 50 mm wg ,Bmw M50 b25 iv motor. Kompsänkt med vanoskolvar.
Börjar ladda runt 3000 vilket jag tycker är sent .
Inga läckor på tryckrör som jag kan märka. Lika så på grenrör .
Wg är kopplad från insug till undersida på wg och från insug till laddtryckstyrning sen vidare till ovansidan wg.
Har provat att köra med enbart fjädertryck eftersom jag trodde den tjuvöppnade men utan resultat. Sitter en hård fjäder i wgn
Tänker lite fritt nu .Kan kamaxlen göra detta om den sitter lite fel ?
Har haft isär motorn tidigare så tänker om man kan ha fått den lite galet . Bilen går bra i övrigt
Tacksam för svar !
Borg Warner turbo . Hks lila 50 mm wg ,Bmw M50 b25 iv motor. Kompsänkt med vanoskolvar.
Börjar ladda runt 3000 vilket jag tycker är sent .
Inga läckor på tryckrör som jag kan märka. Lika så på grenrör .
Wg är kopplad från insug till undersida på wg och från insug till laddtryckstyrning sen vidare till ovansidan wg.
Har provat att köra med enbart fjädertryck eftersom jag trodde den tjuvöppnade men utan resultat. Sitter en hård fjäder i wgn
Tänker lite fritt nu .Kan kamaxlen göra detta om den sitter lite fel ?
Har haft isär motorn tidigare så tänker om man kan ha fått den lite galet . Bilen går bra i övrigt
Tacksam för svar !
Re: Sent laddtryck ! Problem
Hur långt är ett snöre?
Kan mycket väl vara kamaxeln men det kan lika bra vara nåt annat.
Kan mycket väl vara kamaxeln men det kan lika bra vara nåt annat.
//MartinL
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sent laddtryck ! Problem
du måste felsöka systematiskt och komma fram till felet.
1 provtryck systemet
2 kolla så tändningen (nollan) stämmer.
3 kolla kam instälningen
4 kolla att wg fungerar och inte kärvar. om det är en kines hks kopia kan det mycket väl va där 80% av felet är.
5 kolla så motorn är frisk (leekdown och kompa test) samt allmän servis.
6 hur är mapningen? logga och analysera
7 avgastryck?
8 är turbon hel?
1 provtryck systemet
2 kolla så tändningen (nollan) stämmer.
3 kolla kam instälningen
4 kolla att wg fungerar och inte kärvar. om det är en kines hks kopia kan det mycket väl va där 80% av felet är.
5 kolla så motorn är frisk (leekdown och kompa test) samt allmän servis.
6 hur är mapningen? logga och analysera
7 avgastryck?
8 är turbon hel?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Sent laddtryck ! Problem
Hur stor är turbon kan man ju undra?
Re: Sent laddtryck ! Problem
Har provtryckt tryckrören . Så får kolla allt det andra. Turbon är mindre än än hx 40 iaf vet inte exakt hur man benämner storleken
Re: Sent laddtryck ! Problem
Du kan ju börja bekanta dig med inducer/exducer och vad sånt betyder. Sen är det ju frågan om det är en gammal turbo som ramlat av en lastbil eller något från senaste eftermarknads-katalogen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Sent laddtryck ! Problem
Okok vet inte hur gammal den är men den verkar frisk. Hade en hx 40 innan med samma bekymmer
Re: Sent laddtryck ! Problem
Om du hade samma fel med en annan turbo så kanske du har något annat fel i systemet
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Sent laddtryck ! Problem
behöver inte vara sent på en m50. jag hadde en hx35 på min, den var lika sen.
m50 är en lite sen spolad motor tycker jag, det är ju ändå varvmaskiner
m50 är en lite sen spolad motor tycker jag, det är ju ändå varvmaskiner
Re: Sent laddtryck ! Problem
Tänkte också på om det verkligen är så sent,dom jag haft har jag för mig börjat ladda typ vid 3000-3500rpm....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Sent laddtryck ! Problem
Jo den börjar ju ladda vid 3000 typ . Får kolla över allt igen och se
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sent laddtryck ! Problem
"börja ladda" vad betyder det?
jag bruka jämföra vart man passerat 1 bar oftast men alla gör olika så svårt att jämföra nått.
mvh jens
jag bruka jämföra vart man passerat 1 bar oftast men alla gör olika så svårt att jämföra nått.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sent laddtryck ! Problem
Har 1 har vid ca 5500
Re: Sent laddtryck ! Problem
Nåt är då galet, kolla av Jens lista ovan.
Kolla så wg-ventilen verkligen ligger och tätar mot sätet.
Du kan ju prova sätta en skruv genom locket på ovansidan som bottnar mot fjädertallriken inne i klockan, och se hur snabbt laddtryck kommer med helt stängd ventil, använd "overboost cut" så det inte blir fantastiskt tidigt och högt laddtryck innan du hinner släppa..
Kolla så wg-ventilen verkligen ligger och tätar mot sätet.
Du kan ju prova sätta en skruv genom locket på ovansidan som bottnar mot fjädertallriken inne i klockan, och se hur snabbt laddtryck kommer med helt stängd ventil, använd "overboost cut" så det inte blir fantastiskt tidigt och högt laddtryck innan du hinner släppa..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sent laddtryck ! Problem
ok det är nästan bra att det är så grymt försenat för då borde det va väldigt enkelt att hitta då nått eller flera saker är mycket felaktiga eller trasiga.
ta en punkt åt gången och kolla noga sen sa du se att du hittar felet/felen.
borde va ett bar vid 3500-3800rpm om man gasar fullt från 2000rpm på typ treans växel om det är ett hyffsat bra bygge.
mvh jens
ta en punkt åt gången och kolla noga sen sa du se att du hittar felet/felen.
borde va ett bar vid 3500-3800rpm om man gasar fullt från 2000rpm på typ treans växel om det är ett hyffsat bra bygge.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/