Ventilsätesvinklar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vickeli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tor apr 24, 2014 3:57 pm

Ventilsätesvinklar

Inlägg av vickeli »

Vilka vinklar ska man ha på ventilsätena? Har googlat runt utan att hitta något bra svar.

Gäller en Volvo 16v topp som är portat och sitter på en turbomotor om det har någon betydelse :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ventilsätesvinklar

Inlägg av The »

Finna väl ingen absolut sanning, det beror väl lite på applikationen och vem man frågar

Bild så kanske?
(är ju då vinklarna på ett mirastål, men det går väl klura utifrån)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsätesvinklar

Inlägg av Erland Cox »

4090-1,3 är ett bra 16V stål.

Erland
vickeli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tor apr 24, 2014 3:57 pm

Re: Ventilsätesvinklar

Inlägg av vickeli »

Okej men vilka vinklar blir det?

Mvh
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsätesvinklar

Inlägg av Erland Cox »

Det stålet har en radie längst upp som gör ett bra avslut i förbränningsrummet på en 4 ventilare.
Tror det har 65 grader i botten.
Annars funkar 60-45-30 för det mesta.
Skär toppvinkeln i förbränningsrummet får man köra 35-40 grader istället eller en radie.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilsätesvinklar

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland har du nått bra tips på 8ventils stål, 45graders med 1.3-1.5mm säte och 60 under och en vinkel i förbränings rumet på ca 36-38 grader?
Skriv svar