Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av sandqvist »

Smarrigt =)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

Vad är det för ett oljetråg?
Har du några bilder från insidan?

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Tråget har jag och Tobias Friberg designat tillsammans.
Sen så körde Tobias fram detta tråg till mig i Alumec.

Bild

Bild

Bild


Så om man är intresserad så kan det säkert tillverkas fler.


//Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

Snyggt jobb men hur ser ingångarna till sugstegen ut?

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej Erland.

Detta är det första tråget som vi gjort och några mindre ändringar kommer göras på nästa upplaga :)
Här kommer några bilder på ingångarna samt filter screen som jag ska använda.


Bild


Bild


Bild


//Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

De trågen jag har har 2 steg i botten och golvet från det övre steget går över sugrören.
Sen är sugrören snedkapade för att inte suga en vortex, en vakuumbubbla.
Roos Viper hade ett billettråg med sug i botten men jag minns inte riktigt hur det såg ut.

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Nu har det kommit lite mer grejor till projektet.
Leanders har levererat en ny 3-disc 7" koppling med 9-bultat svänghjul


Bild


Bild


Tyvärr går det sakta framåt då jag har mycket att göra på firman men hoppas på uppstart inom 3-4 veckor


//Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

Hade du inte haft mycket att göra så hade du ju inte haft råd med dom fina grejerna.
Men helt klart tar arbetet för mycket av ens tid.

Erland
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Love »

Bra kopplingar det där! (Kan ju inte vara annat när dom kommer från mina hemtrakter i Hälsingeskogarna! [WINKING FACE][WINKING FACE] )

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Nu är där inte långt kvar till uppstart :)
Några slangar och lite el jobb kvarstår.


Bild


Bild


Bild



Återkommer så fort den vart igång.....


.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att se bilderna!

det är ny laddkylare i år vist?
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Tack :)

Denna vattenmantlade laddluftkylare har jag haft på bilen sen jag byggde ihop den första gången
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok vad har du för temp ungefär mot slutet av repan i loggen?
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Innan körde jag på E-85 och hade då ca 80 grader vid mållinjen.
Nu blir det metanol men även den måste kylas ner för att inte skena iväg.
Tyvärr så är det en tung utrustning men den gör ett jätte bra jobb.

Kylaren jag använder är från PWR Performance Products
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo blir varmt då man laddar på + 3 bar oavsett bränsle typ. är det nån vatten cirkulation i den? jag testa flera olika system på slutet av -90 talet kom fram till att de behövde ganska mycket flöde och vatten volym innan de fungerade perfekt (speciellt om man tänker på hur låga effekter det va då) men på den tiden va det 98 oktan man körde och då va tempen viktigare än nu då man kör E85 och speciellt metanol som kyler så mycket ändå.
blir kul att höra hur nya motorn fungera den ser grymt fin ut :thumbright:
Skriv svar