Racklar med framvagn

Modifieringar och tips
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Beställt en vänstertapp M16x1,5 bara utifall att. Smal sak att korta styrstagen då dom har samma diameter på hela röret.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av jonas landin »

Sen beror det väl lite på åt vilket håll med, en bil som bumpstyr utåt så får man ju styra mer ju mer bilen kränger, medans en bil som bumpstyr innåt blir tvärt om att den "hjälper till" att styra in vid krängning.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Guson »

En bil som går från neutral toe i åkhöjd till toe out under inbromsning blir oerhört otrevlig att köra kan jag tänka mig.

Guson
Tomas Gunnarsson
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Steve »

Kan vara intressant att se det här avsnittet av Binky där dom mätar bumpsteer, m.m.: https://www.youtube.com/watch?v=ob-FUF0Sh_E
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av therealpinto »

Guson skrev:En bil som går från neutral toe i åkhöjd till toe out under inbromsning blir oerhört otrevlig att köra kan jag tänka mig.

Guson
Man kan tro det men jag upplever det inte så i praktiken, så länge bump steer är rimlig. Går det mot toe-out vid infjädring så blir bilen som sagt mer understyrd vid krängning, så det är bättre än att det går mot toe in när det kränger eftersom bilen då ofta känns instabil när det kränger.

Det finns som sagt inga fasta mått hur mycket bump steer man "får" ha. Med min mätmetod (laserpass och mätning cirka 1,5 meter framför hjulcentrum) brukar 10 mm rörelse i sidled inte vara några problem.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Med min mätmetod (laserpass och mätning cirka 1,5 meter framför hjulcentrum) brukar 10 mm rörelse i sidled inte vara några problem.
Det var alltså 10 mm mätt på 1,5 m avstånd? Inte 20 cm från navet som jag fick antar jag.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av therealpinto »

Precis, styr det 10 mm 20 cm från navet så blir det för mycket.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Som jag trodde då.
Kan man köpa kulleder för att göra ett stång? 12mm rak anslutning. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Stag!! Inte stång

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Steve skrev:A-B-C menar han, så inre leden är i linje med övre och undre infästning, dvs att när bärarmarna rör sig så rör sig styrstaget lika mycket
Bild
Måste dom vara exakt i linje? Är ju ganska mycket offset mellan bärarmarna på 140 framvagn. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Våjla som fransmännen säger, ett kortare styrstag. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Givet var röret jag skulle ha emellan 15mm för kort.

Hur blir det förresten med vinkeln på styrstagen? Ska som vara samma lika som a-armarna? Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Jaha vad gör man nu då? Mindre vart det men inte är det bra. Nån som vill köpa en pv?Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Steve »

Du får köpa ett storpack med glass och göra en modell av pinnarna. Går det dåligt har du ju alltid lite glass att tröstäta :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Hasse Bus »

Kan du vända på p-änden så muttern hamnar på översidan?
Det kanske hjälper lite....
Nä glöm det, du har ju fått en perfekt skiss, "bara" att kopiera. :hihi:
Kämpa på , vad kan gå fel......

:thumbright:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Skriv svar