Anders blå PV turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Erikwdt »

Federal är ett grymt bra däck. Kanon egenskaper vått som tort till ett helt ok pris.
Har haft många uppsättningar genom tiderna, kanske inte just den modellen du nämner men en del andra och har aldrig blivit missnöjd. :thumbright:
NU KÖR VI!!
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Kl hade rea på en kylare så jag köpte kylare och intercooler samt expansionskärl då original ser så tråkiga ut. Expansionskärlet beställdes dock från kina. Jag trodde jag köpte ett med nivårör men det var det tydligen inte, får se om jag löser det på något smidigt sätt.
Bild
Bild

funderar på om jag skall koppla vattenkylningen till turbon på trycksidan, i serie eller parallellt med oljekylaren, några synpunkter?
Bild

Hade tänkt att montera oljetryck och oljetempsensor där originaloljetrycksgivare sitter, men medan jag var bortrest hade biltemas t-rör utgått ur sortimentet http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... tId=321078, så jag tror att jag gängar och sätter oljetempsensorn i tråget.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Börjar bli riktigt sugen på att få igång den, lite svårt att bygga när man har småbarn att ta hand om, då blir det mest att sitta och drömma om när man kan ut och åka!
Bild
Fick hem oljeslang till turbon, givetvis hade de skickat fel anslutning (90grader istället för 45) på returen.
Bild

Byggde om den trasiga mekaniska tempmätaren med delar från en elektrisk mätare, och sedan tidigare har jag ju en lösning på tankmätaren så nästa steg är att få hastighetsmätaren att fungera på något sätt. Antingen blir det med en elmotor eller ett servo, med ett servo måste jag ju tyvärr bygga om mätarhuset.
Bild

Hasse Bus här på forumet var riktigt hjälpsam och köpte en t-koppling och skickade till mig så jag slapp borra och gänga i tråget, tack för det!
Bild

Byggde fäste för generatorn på det enda stället den fick plats. Beställt en 5PK1040 rem som jag hoppas passar.
Bild
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av MatsN »

Åxå sugen men min är bra mycket längre bort än din. Racklar mest med framvagn och kommer ingenstans tycker jag.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

MatsN skrev:Åxå sugen men min är bra mycket längre bort än din. Racklar mest med framvagn och kommer ingenstans tycker jag.
Vad var det som fick dig att ändra planerna? Du verkade bestämd att använda 140styrningen tidigare i din tråd? Fördelen när det krånglar är ju att an lär sig! ;)
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av MatsN »

Tänkte göra bort det på en gång så är det gjort. Bättre styrning alltså. Men nu verkar jag vara på banan igen iaf med det.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av blackadder »

Måste du bygga om mätarhuset om du kör med servo? Skulle det inte kunna funka med en separat låda och vajer?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

MatsN skrev:Tänkte göra bort det på en gång så är det gjort. Bättre styrning alltså. Men nu verkar jag vara på banan igen iaf med det.
:thumbright:
blackadder skrev:Måste du bygga om mätarhuset om du kör med servo? Skulle det inte kunna funka med en separat låda och vajer?
Ett sätt att lösa hastighetsmätaren är ju att bygga på ett servo av den här typen direkt på "rullen" i mätarhuset, då måste huset modifieras. Men huvudalternativet är fortfarande att varvtalsstyra en elmotor så att lösningen blir mer universal och således fungerar även för andra med gamla mätarhus.
Bild

Håller just nu på att labba med en liten, relativt högfrekvent hallgivare och en liten neodymium magnet som skulle hamna på kardan.
Bild

Fick i förarstolen igår, kändes bra även om jag behöver justera lite.
Bild

Håller även på att bygga fästen till kylaren, måste på med fronten för att säkerställa passform innan jag svetsar det sista. Tänkte provmontera turbon för att se hur grenröret skall utformas när jag ändå skall släpa fronten fram och tillbaka.
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Fick i båda stolarna även om passagerarstolen skall lös igen för att få bättre plats att bygga el.
Bild

Byggde fästen till kylaren och testade utrymme för turbon. Måttade även utrymmet för IC så den åker nog dit den också.
Bild

Blir nog tvungen att köra den här modellen på grenrör(Fast pulssplit), isf blir det att köpa lite mer rör. (skamlöst stulen från Liden på garaget)
Bild

Jag hade tänkt mig att göra något liknande denna, och det funkar med en 13c, men med en hx35 får det nog ej plats. (minns ej var jag stal bilden och det gör inte google heller)
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Har fått upp farten lite nu!

Byggde fästen till intercoolern
Bild

Fick modifiera fuelcellen för att få i givaren
Bild

Fixat så att det är smidigt att byta mellan 13c turbo och hx35 om man nu skulle vilja det av någon anledning... :whistle:
AN4 på oljematning och an10 på oljeretur.
Bild
Bild

Monterade intecoolern
Bild
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av anglia-61 »

Det går inte att göra grenröret som på garagetbilden fast upp och ner?
Blir kanske trångt med rambenet, men går det så borde det vara lättare att byta stift och mindre varmt för tändkablarna.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Lidenfors »

kul att du hittade bild på min gamle bil , och att du kanske har någon nytta av den ;)
Grenröret fungerade fint för övrigt ;)
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

anglia-61 skrev:Det går inte att göra grenröret som på garagetbilden fast upp och ner?
Blir kanske trångt med rambenet, men går det så borde det vara lättare att byta stift och mindre varmt för tändkablarna.
Med formen på huven hos pv blir det ganska smalt uppåt och använder man Lidenfors design så får turbon sticka ut lite i hjulhuset.
Lidenfors skrev:kul att du hittade bild på min gamle bil , och att du kanske har någon nytta av den ;)
Grenröret fungerade fint för övrigt ;)
Gött, ja grenröret var bra inspiration!


Är tanken att man skall svetsa i wastegatens tunna tätningsfläns p ingången eller skall man göra en separat fläns?
Bild

fixade gummifästen till megasquirtet för att skona det från vibrationer.
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Steve »

Gör en separat fläns så den inte slår sig
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Steve skrev:Gör en separat fläns så den inte slår sig
Det får bli så, kändes lite riskfyllt.
Skriv svar