Tja, skulle behöva en båtmotor på 180 - 250 dieselhästar och BMW ligger nära till hands. Funderade på M51 eller ännu hellre M57 (grund för Yanmar 260 hp) men eftersom jag inte är någe vidare på BMW så har jag ett par frågor.
Vad krävs inom modifikation / elektronik för att få respektive att gå? M51an kan man enkelt byta pump på har jag förstått men hur är det med M57? Har sett ett antal marinkonverteringar men smederna verkar inte riktigt vilja berätta sina hemligheter...
Finns det några fallgropar gällande dessa maskiner? Läste att M57-block i aluminium skulle spruckit p.g.a. vibrationer i båt men det gällde racing. Är det något att oroa sig för? Detta är fråga om en renodlad bruksbåt / arbetsbåt på 7,5 meter / 2,5 ton, planande skrov.
Ni som kan BMW
Ni som kan BMW
//MartinL
Re: Ni som kan BMW
Fortsätter diskussionen...
Vad jag förstått bör jag få igång maskinen bara jag får med nyckel, ringantenn, ECU och immobilizer-box från donatorn.
Vad jag inte förstått är om motorn nöjer sig med detta eller om den går i nåt limp-homeläge.
Någon?
Vad jag förstått bör jag få igång maskinen bara jag får med nyckel, ringantenn, ECU och immobilizer-box från donatorn.
Vad jag inte förstått är om motorn nöjer sig med detta eller om den går i nåt limp-homeläge.
Någon?
//MartinL
Re: Ni som kan BMW
Det är olika på olika motorer, vissa kräver LCM för immon om jag minns rätt.
Re: Ni som kan BMW
Hej du kanske redan vet men fekzen har standalone för m57d30 här http://shop.fekzen.se/sv/bmw-engine-swa ... 98-02.html
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form