MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp

Inlägg av thomass »

Hej allesammans,

Nu provar jag att skriva här som sista utväg och hoppas på att någon har några förklaringar till mitt problem, för nu är frustrationen ett faktum.
Kör MS1V3 i min 244 med B21ET, och jag har stora problem med att bilen antingen går snålt, eller optimalt beroende på motortemp.

Om jag då drar ett exempel att jag ligger och kör lugnt och sakta i stan (motortempen ligger lite högre än vid E4-körning) och vill trycka på så går bilen precis som den ska med perfekt AFR precis som jag mappat den efter. Ligger jag däremot och marschar i normal takt efter låt säga E4:an och vill trycka på så går den plötsligt snålt som f*n själv och tvekar och smäller i insuget så fort jag får ladd. Detta händer alltså när motortempen är lägre än ca 90 grader. Det börjar bli ruggigt frustrerande, för även om jag fettar på HELA bränslemappen har jag detta problem.

Värt att veta är att jag har vattentempgivaren monterad på övre kylarslangen, känns fel, men har inte något lämpligt hål att montera givaren i min 398-topp, men vad jag har förstått har inte vattentempgivaren någon korrektion överhuvudtaget?

Hoppas att någon har något tips eller idé på mitt problem!
Jag tackar på förhand.

/Thomas
/Thomas Sörensen
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Pacman »

Vattentempgivaren har korrektion för kallstart och warmup men även övertemp eller som i ditt fall avkylning ifall termostaten inte jobbar som den skall.

Var har du satt IAT (insugslufttemp)? Den påverkas massor av fartvinden beroende på hur effektivt intercoolern kyls.
IAT är dessutom en väldigt viktig del av VE-beräkningen ihop med MAP när man kör Speed Density, så kör man utan IAT i en överladdad motor så får man en värld av problem att jobba med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Hej och tack för svar!

Termostaten är riktig, bytte till en ny 92-graders igår för att se om det blev någon skillnad vilket det inte blev.
IAT sitter på tryckröret en bit innan gasspjället enl. bild. Har du några tankar på vad jag kan göra Pacman?

Bild
/Thomas Sörensen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

Logga båda anledningar så ser du det direkt.
om inte logga och dela loggarna här, även msq
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Kwirk »

Hur ser tabellen ut för IAT kompensering?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

IAT komp ska vara ideal gas law om inget är pillat med
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Kul att man får lite respons av er! Tummen upp. Nu vet jag inte vilka inställningar ni är ute efter men har fotat av det jag vet har med IAT att göra iallafall.

Vad önskar ni se mer förutom en logg?

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Här kommer även msq:n. Observera att jag har "fetat" på bränslemappen sedan Junggren mappade bilen för att se om det kunde avhjälpa problemet, men det blev ingen skillnad..

https://minfil.org/D65aKeb2b3/Junggren_260hk_mod.msq
/Thomas Sörensen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

är ju MS1, lite mer svårjobbat än MS2 som man är van med. men jag har kollat i mina MS1 mappar och det ser lika ut ungfärsådär.
visa upp din warmup wizard kurva
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

warmup ok. du måste nog göra en logg så man ser vad som händer med spridartider, temp värde. dina sensorer är korrekt kalibrerade? det kan vara lite pill i MS1
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

DreRacing@: Okej! Dum fråga, går det att logga i gratisversionen av Tunerstudio eller kör ni något annat program? Det ända jag hittar är att man kan logga Trigger och Toothwheel. Alla givare är de som följer med MS :-)
/Thomas Sörensen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

kolla på datalogging fliken du har dër uppe. mellan options og communications
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Tack!
Ska fixa en logg så fort jag kan. Troligtvis under morgondagen.
/Thomas Sörensen
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Kwirk »

Hej
Den står på coolant corrected. Finns de inte luft ?
Gansks rejäl offser mellan 85 o 100 grader ?
Testat köra med den avstängd ?
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Kwirk: Ska kollas upp! Har faktiskt aldrig vart in i den menyn. Gällande offset, ska jag prova att 0:a värdena? Har ej rört dem heller, så det måste vara någon slags standardvärden?
/Thomas
/Thomas Sörensen
Skriv svar