MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

ja normal correction åker jag med
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Kwirk »

Brukar köra med luft temp korrigering avstäng undermappning..
Sen får man försöka utsätta bilen för varmt o kallt väder och sedan justera med hjälp av lufttemp korrigeringen så den går på lambdan man önskar..
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Skall prova att köra normal correction imorgon då man är ledig, återkommer med resultat!
Tack så länge för responsen, ytterst tacksam!
/Thomas Sörensen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

om man sätter normal correction. går inte MS1 då efter ideal gas law?
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Detta går att välja. Väljer jag normal correction blir rutorna nedanför gråmarkerade och går ej att justera.

Går även att välja IAT corrected, ska man prova det eller vad tror ni?

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

testa normal correction
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Damer och herrar! Jag tror ni har löst mitt problem!

Ändrade till normal correction och har varit ute och piskat på länge nu och bekymret jag har haft har inte visat sig en enda gång!

F*N vad grymma ni är! Ni anar inte vilket huvudbry detta har varit för mig.

Var in och kollade i kompisens mapp innan jag ändrade (han åker också rödblockare) och där stog inställningen på normal correction så då tändes en strimma hopp, och det verkar fungera! Håll tummarna för att det fortsätter så hörni, och tusen tack än en gång!

Någon som kan förklara vad dessa inställningar egentligen gör för skillnad?!

Mvh Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Kwirk »

Du har väl mappat den med korrigering på och när tempen går upp drar den av bränsle nästan 15% ?

Mvh
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Kwirk skrev:Du har väl mappat den med korrigering på och när tempen går upp drar den av bränsle nästan 15% ?

Mvh
Ja den har varit på, men problemet är ju att den har gått snålt när tempen sjunkit och det är det som är så skumt?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Kwirk »

thomass skrev:
Kwirk skrev:Du har väl mappat den med korrigering på och när tempen går upp drar den av bränsle nästan 15% ?

Mvh
Ja den har varit på, men problemet är ju att den har gått snålt när tempen sjunkit och det är det som är så skumt?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De känns som de borde vart tvärt om (få mer bränsle)men jag har aldrig använt den funktionen så vet inte vilket håll offser värdet funkar tyvärr...

Men gött att den går nu som den ska!
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Ja, eller hur.
Riktigt gött!

/Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Kwirk »

thomass skrev:Ja, eller hur.
Riktigt gött!

/Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Glott lite till på bilderna och det är ju uppenbart att kompeseringen justerar tändningen... :hihi:
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Hej igen,

Problemen kvarstår.. Ju VARMARE motorn blir ju fetare går den, ju KALLARE motorn blir ju snålare går den. Känns som att nån korrigering i boxen som inte fungerar, eller kan det helt enkelt bero på att motortempgivaren sitter på övre kylarslangen och ej känner av motorn egentliga temp?! Blir tokig..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Thunderbo1t »

Kan det vara fel typ av tempgivare?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av fugazi »

Sätter man en PTC istället för NTC (och vise sersa) så blir det ju lite tvärtom...
Skriv svar