Bensin vs E85 b230 turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Roggaa250 »

Hej!

Har en amazon som jag nyttjar kanske 150mil om året

Receptet är följande

B230fk
H-profil
531
K-kam
T3/t4 a/r 60
3" rostfritt
998cc Delphi
Ms1.v3
Bosch 044 pump
Hemmabyggt grenrör extern wastegate ej pulssplit
Ska man åka E85 eller bensin hoppas landa på ca 300hjulhäst är det ens möjligt med vanlig 95 och mitt recept?

Tack på förhand
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Kirre »

Det är fullt möjligt. Vad har du för komp?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Roggaa250 »

Standard komp på B230fk
Blir effekt skillnaden så pass stor så det är värt att åka E85 ? För/nackdelar med bensin vs e85?
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Roggaa250 »

Kompression: 8,7:1
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av The »

Räcker väl med en tråd?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av MVA-Productions »

Klart det går att köra med bf95! Vi har kört med både bf95 och bf98 till dom effekterna och med 98 även högre ändå! Som jag ser det är 98 att föredra, lite mindre spik känsligt och kallstarts egenskaperna är lite bättre än för e85. Inte för att det spelar någon roll kanske men service intervallerna behöver inte vara lika täta på bensin dessutom gör det inte lika illa vid grejerna att ha dom.ståendes med bensin som med sprit. Största fördelen med 95 mot 98 däremot är att det finns på alla stationer!
Detta är min åsikt iaf!
Mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av mattias »

Roggaa250 skrev:Kompression: 8,7:1
Kompressionsförhållandet menar du.. Men det brukar vara lite högre, 9.3:1 tycker jag?
Hur som helst är det inga problem att köra bensin 95 oktan för att nå dina mål, kräver bara koll av den som mappar, helst i dyno och med knack-lyssning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle köra E85 för då ökar hålbarheten på motorn väldigt mycket. sen kommer den ge mer effekt på samma laddtryck och man behöver inte oroa sig över spikningar och knack sensorer mm. sen stressar du den lilla kina snurran mindre med mindre ladd-tryck och mindre temp så den håller längre.

men inga stora problem problem med att köra bensin heller men kräver mycket mera av mapningen och helst knack styrningar mm som är ganska svåra saker om man ska göra saker själv som nybörjare.


mvh jens
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Roggaa250 »

Tack så mycket för alla svar det är Guld värt! Känns som om E85 är modellen vad rekommenderar ni för slangar till bränslet!


Vet att man inte kan säga någon exakt effekt eftersom många faktorer spelar in men Om ni får gissa lite vad bör jag hamna på i effekt cirkus med E85


The: var lite osäker på om jag postade i rätt kategori men fick svar här så jag tog bort den andra ber om ursäkt sorry! Hoppas det är lungt
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Roggaa250 »

The skrev:Räcker väl med en tråd?

The: var lite osäker på om jag postade i rätt kategori men fick svar här så jag tog bort den andra ber om ursäkt sorry! Hoppas det är lungt! :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

effekten begränsas av turbon helt och hållet nästan sen hur mycket kärlek den byggs ihop med och mappas.

mvh jens
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Roggaa250 »

Jens: vad finns det för turbo alternativ som inte är större men lämnar mer? :)
Ska lämnas på på mappning med rullande landsväg,

Vad skulle du uppskatta effekten till så man har ett hum
Om vad man kan räkna med ?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av The »

När det gäller e85 måste man ju även ta hänsyn till hur tillgången är där man bor, i vissa regioner är det många mil mellan e85 pumparna.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Roggaa250 »

Bor ca 3mil till närmsta e85pump men då bilen ska endas användas till någon träff och Göra lite svarta spår med så kan jag tanka dunk i värsta fall Men helt klart man ska ta hänsyn till det om man åker mycket :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bensin vs E85 b230 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur stor är den du har kan vi börja med? vill veta stora och lilla diametern in och ut samt vilket avgashus?

bild på grenröret?

mvh jens
Skriv svar