tändsystem

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

tändsystem

Inlägg av Packo »

Snälla hjälp.

Jag har en LH 2.2 sprut med den korkade Chrysler boxen.
Vill ha väck Chrysler boxen och köra antingen helt mekaniskt fördelare med vikter och vakuum/tryck eller montera en tändbox som fungerar med min 2.2a.
Det skall tydligen finnas en turbo tändbox som heter 012 på slutet och kommer från en Volvo 740 turbo med LH 2.2
Dock så är denna box rätt omöjlig att hitta.

HJÄLP.....
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: tändsystem

Inlägg av mauser240 »

Vad vill du ha hjälp med? Finns annars ett programmerbart system som sitter integrerat i fördelaren. 123-ignition eller nåt sånt.
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: tändsystem

Inlägg av Steve »

Skulle inte fundera en sekund över att montera ett Ms1v3 och trigga via LH2.2-fördelaren
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: tändsystem

Inlägg av Packo »

mauser240 skrev:Vad vill du ha hjälp med? Finns annars ett programmerbart system som sitter integrerat i fördelaren. 123-ignition eller nåt sånt.
Det gör det. Men den måste prata med bränsle boxen för att det skall fungera. Och det är det jag inte vet hur jag skall koppla för att bränsleboxen skall fungera utan min Chrysler box.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: tändsystem

Inlägg av Packo »

Har lyckats luska ut att Saab 900 T16 turbo har LH2.2 och kör fördelare med vikter och vakuum.

Är det nån som kan lägga upp en bild på denna bils kopplingsschema för sprutet ?
Jag lyckas inte hitta detta på nätet.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: tändsystem

Inlägg av mauser240 »

Packo skrev:
mauser240 skrev:Vad vill du ha hjälp med? Finns annars ett programmerbart system som sitter integrerat i fördelaren. 123-ignition eller nåt sånt.
Det gör det. Men den måste prata med bränsle boxen för att det skall fungera. Och det är det jag inte vet hur jag skall koppla för att bränsleboxen skall fungera utan min Chrysler box.
Är inte säker men jag har för mig att bränsleboxen endast behöver trigger från tändboxen. Vet inte hur den signalen ser ut (du kan ju skåpa den) men ev. kan du trigga bränsleboxen direkt från fördelaren och köra en till fördelare (om det finns plats) som du mixtrar med.
//MartinL
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: tändsystem

Inlägg av Packo »

Martin L är på rätt spår.
Jag har hittat var den plockar signal till boxen .
Signalen som går från Chrysler boxen till LH boxen motsvarar samma signal som är från stift nr.7 på en gammal tändmodul från brytarlös tändsystem.
Typ samma som - på tändspolen men utan risk för ström som bår baklänges från spolen
Har kopplat upp en sådan från en VW Golf MK2 och fungerar kanon.
Så nu är Chrysler boxen ett minne blott, och jag en helt mekanisk fördelare med slungvikter och vakuum/tryck reglerad backning av tändning. :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: tändsystem

Inlägg av Packo »

Big Al skrev:Är du säker på att det är styrboxen som heter 012? 012 heter nämligen luftmassemätaren som jag har för mig sitter på dendär volvon.
Jag är rätt säker på att det är rätt box.
Sök på nätet på Bosch 0261 201 012 eller följ länken
http://www.ebay.ca/itm/Volvo-BOSCH-0-26 ... 4X&vxp=mtr
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: tändsystem

Inlägg av vebotrimmarn »

Packo skrev:Martin L är på rätt spår.
Jag har hittat var den plockar signal till boxen .
Signalen som går från Chrysler boxen till LH boxen motsvarar samma signal som är från stift nr.7 på en gammal tändmodul från brytarlös tändsystem.
Typ samma som - på tändspolen men utan risk för ström som bår baklänges från spolen
Har kopplat upp en sådan från en VW Golf MK2 och fungerar kanon.
Så nu är Chrysler boxen ett minne blott, och jag en helt mekanisk fördelare med slungvikter och vakuum/tryck reglerad backning av tändning. :thumbright: :thumbright: :thumbright:
vilket av stiften på chryslerboxen är de som går till bränsleboxen? håller på med samma operation själv :)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: tändsystem

Inlägg av mauser240 »

vebotrimmarn skrev:vilket av stiften på chryslerboxen är de som går till bränsleboxen? håller på med samma operation själv :)
Det tar inte så länge att googla fram ett schema...
//MartinL
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: tändsystem

Inlägg av Packo »

Stift nr8 från Chryslerboxen skall in på stif nr7 i din nya tändmodul (tändförstärkare )
Biltema art nr. 53-2600
Skriv svar