Racklar med framvagn

Modifieringar och tips
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Kan det bli skillnad om man sänker styrstagen så vinkeln blir mer flack?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av jonas landin »

Du kan ju sätta ett tillfälligt fäste som är ledat åt "alla" håll och med ett slitsat spår i höjdled så du kan prova utan å bygga så mycket, räcker ju å ta en sida.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av super7 »

MatsN skrev:Nu börjar idioten fatta. Men hur mycket bump steer är tillåtet i mm? Ca då. För standardbilar har ju det och på tävlingsbilar verkar man ju bygga in det med flit. Så lite grann verkar ju helt okej.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
En enkel väg att börja utan att behöva bygga om så mycket är att ladda hem
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm

Sen mäta upp befintlig framvagn knappa in värdena i programmet
och sedan prova sig fram i programmet tills man är nöjd med värdena
man får fram.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Laddat ner Casim och ska kika på binky och tar alla andra råd under övervägande. Bortsett från glasspinnar då jag inte äter glass :lol:
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Ett alternativ är ju att titta på PV-byggen med 140 framvagn som redan gjort denna operation och fått det att lira rätt ok......

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Har gjort det men inte fått det att funka alls.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av super7 »

När jag byggde om för att minska ned bumpsteer som var nån eller några cm minns
inte riktigt men mycket var det i alla fall.

Efter att jag mätt upp alla viktiga mått och rådfrågat en gammal räv som hållit
på med banracing i många år så visade det sig att styrväxeln var lite för bred
i förhållande till framvagnens infästningar.

Efter en del sökning på nätet så hittades det en styrled som passade :thumbright: kapade av ändarna
på styrväxel och gängade dom så att styrlederna från Volvo 240 gick att skruva dit.
Sedan var det bara att prova sig fram på vilken höjd styrväxeln skulle skruvas fast på.
Bumpsteer blev kring 5mm på fjädringens rörelse

En sak jag upptäckte när jag höll på att testa bumpsteer och då var stötdämparen bortskruvad lättare
att röra framvagnen upp och ned, vid ändlägena ändrades bumpsteer mycket mer.... men i dom lägena
är jag aldrig har inte så lång rörelse på stötdämparen.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Märker åxå att det kan dra iväg riktigt mycket mot slutet.

Men nu tror jag det börjar närma sig. Ca 5mm över hela rörelsen med det mesta kommer från botten första centimetrarna och sen ligger rätt stilla.
Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Skönt att du börjar få till det :thumbright:
Största skillnaden på din placering jämfört med min och PvSehldals är att du monterat styrväxeln högre upp. Du verkar dock sänka den mer och mer och kanske är det därför det börjar närma sig!?

Kul att följa ditt bygge :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Den gick inte att sänka med tidigare med långa stag. Då vart det toe ut trots inskruvade justerbultar. Känner åxå som en sten trillat ner från axlarna. Låga bud har mottagits när det gått tungt.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av therealpinto »

Styrstaget parallellt med undre bärarm brukar vara en bra start för vinkeln.

Kolla bara så det inte flexar massor när du gjort sådär. Den långa balken på vänster sida riskerar ju att ge brytningar i styrväxeln som den inte är gjord för.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Kollar det så fort all plåt är svetsat klart.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Nästa problem, ackerman, justeras genom att flytta styrväxeln fram och tillbaka om jag fattat rätt. Ska mäta igen men med den första mätningen vart det lika vinkel på bägge hjulen. Men det vart gjort i stress så ska kolla igen.
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Guson »

Titta på framvagnen rakt uppifrån med hjulen ställda rakt fram. Om du drar en linje mellan p-ändarna på styrarmarna så skall styrväxeln (i ditt fall är det balken med inre styrlederna du skall ha som referens, inte själva kuggstången) flyttas bakom den linjen för att du ska påverka Ackermann i den riktning du önskar dvs öka Ackermann. Du kommer ganska snart att slå i framvagnsbalken tror jag mig veta.

Guson
Tomas Gunnarsson
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Tillbaka på ruta ett. Gustaf fick rätt, det flexar.
Skriv svar