NHRA stock eliminator 283

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: NHRA stock eliminator 283

Inlägg av Kadett4wd »

Sätt raggarmotorn i ett lika lätt chassi som volvon får du se ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: NHRA stock eliminator 283

Inlägg av Steve »

För att inte bidra till diskussionen alls så kan man vara hälften så snabb med raggarmotorn och ändå vara dubbelt så frän :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: NHRA stock eliminator 283

Inlägg av Erland Cox »

Jag tycker att stock motorerna är ruskigt imponerande.
Gammalt jänke järn går väldigt bra.
Jag kör bana med en gen 3 Camaro cup bil.
Dom hade 305 med flat top kolvar, Crane kam med 228grader vid 0,050" -,480" lyft och 106 i lobseparation.
1 5/8 headers, Torker 2 insug, 650 dubbelpumps Holley, 1,5 Comp Cams rullvippor och i övrigt original med oportade toppar.
Med den kär jag jämnt med en BMW M3 V8 med kompressor och Michelin 265-18 slicks. Jag kör 240 bredd på mina slicks.
BMW:n tar mig inte ens på rakorna men det har nog med utgångsfarten ur kurvorna att göra.
Detta är på den kurviga Sturups banan.
Mer effekt och skoj för pengarna än USA bilar ger inte ens Volvo.

Erland
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: NHRA stock eliminator 283

Inlägg av Falkenrejsing »

Litereffekt är säkert en jättebra värdemätare för att jämföra i vissa lägen, men ta ett annat exempel istället, en vw 1200 boxer. Original 34hk, alltså 28hk/liter. Dubbla nu effekten genom att fila i topparna och allmänt trolla runt i motorn så landar man på 68hk eller 56hk/liter. Inte en imponerande litereffekt, men ändå en imponerande förändring då ursprungsläget är så otroligt dåligt. Lite samma sak med stötstångs-v8:or från andra sidan pölen, förutsättningarna för att få höga litereffekter har liksom alltid varit dåliga om man ser på originalprylarna.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: NHRA stock eliminator 283

Inlägg av Pacman »

Det är ungefär samma resonemang som att om man väger 200kg och bantar bort 50kg så är man jätteduktig. Man väger fortfarande 150kg och det är en större bedrift för en som väger 100kg att banta bort 25kg även om siffran är mindre.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: NHRA stock eliminator 283

Inlägg av Falkenrejsing »

Jaså, det säger du
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: NHRA stock eliminator 283

Inlägg av Steve »

Pacman skrev:Det är ungefär samma resonemang som att om man väger 200kg och bantar bort 50kg så är man jätteduktig. Man väger fortfarande 150kg och det är en större bedrift för en som väger 100kg att banta bort 25kg även om siffran är mindre.
Provat?
Dåligt exempel, allt är inte svart eller vitt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar