Wasted spark, V8

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av Kjelle »

Att koppla tändspolen så har ju varit standard på tvåtaktare i åtminstone 40 år, åtminstone på japanska kvalitetsfabrikat :wink:
Mike79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av Mike79 »

Plockade bort spridarna idag...

Hur stor betydelse har den gröna plasthylsan/plasthatten som sitter nederst på spridaren ?

Hittade 3 spridare där hylsan var sprucken av nån anledning :o .

Kan det förklara misständningarna ?

Går det köra utan dessa hattar ?

/M
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av The »

Går att köra utan, men beroende på vad det är för spridare kan sprutbilden bli väldigt märklig.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av JoBy »

Pacman skrev:Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.
Är du säker på att det inte är två kompletta spolar som sitter ihop?

Om sekundärspolarna delar järnkärna, där energin finns, så skulle ju det tändstift som har lägst resistans få mest ström. Det blir ju inte bra.
Jonas Bylund
Bild
Mike79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av Mike79 »

Byggde ihop liten testare för spridarna...

Slår +-1,5% mellan spridarna. Testade olika pulsbredder & olika bränsletryck. Som kortast körde jag med 3ms pulsbredd (motsvarande tomgång).

Gjorde komptest på alla burkarna också. Alla visade mellan 10,5 - 11,5 bar.

Beställt nya "hattar" till alla spridare då det var några som var spruckna, få se om det blir nån skillnad kanske.

Bilfan går alltid perfekt när den är kall, men så fort värmen kommer börjar den krångla.

Börjar få slut på ideer nu... :(

/M
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av Daniel-635 »

spekulerar fritt...

Om du sätter alla sekundär spolar på ena cylinderbanken, blir det då "den halvan" av motorn som missar ?
Kan du vända detta om till andra sidan, och byta strulande halva ?
Fattar ej hur, men skulle topplocken kunna va "olika jordade" i motorn ?

Du säger att den går när den är kall.

Vad är kall i 5 minuter ?

Vad är det som blir varmt egentligen ?

Sitter spolarna så att de kan bli extremt varma ?
Strålning från grenrör eller tokhög dwell ?

Kan du ta i tändkablarna, så du är säker att det inte är överslag någonstans ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Mike79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av Mike79 »

Daniel-635 skrev:spekulerar fritt...

Om du sätter alla sekundär spolar på ena cylinderbanken, blir det då "den halvan" av motorn som missar ?
Kan du vända detta om till andra sidan, och byta strulande halva ?
Fattar ej hur, men skulle topplocken kunna va "olika jordade" i motorn ?

Du säger att den går när den är kall.

Vad är kall i 5 minuter ?

Vad är det som blir varmt egentligen ?

Sitter spolarna så att de kan bli extremt varma ?
Strålning från grenrör eller tokhög dwell ?

Kan du ta i tändkablarna, så du är säker att det inte är överslag någonstans ?
Ska köpa ny strob-lampa, litar inte på min gamla.
Har labbat med jordningen rätt mycket, dragit kablar härs och tvärs utan förbättring.

Den går bra så länge vattentempen är låg. När den börjar närma sig 60-65 grader börjar den missa
litegrann, sen blir det värre & värre ju varmare den blir. Vid 80-90 missar det duktigt.

Spolarna är kalla & fina tycker jag, sitter på torpeden. Dwell 3-4ms.

Undra om det kan vara insugs-packningen som inte tätar ordentligt, så det läcker in/ut luft mellan insugs-kanalerna på något vis ?? Så en burk går magert/fet ??
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av Steve »

Eller så lägger du upp din config så nån kan kolla den, kan ju vara så enkelt att det bara är felinställt
Logg på när den börjar gå dåligt är väl kanske inte heller så dumt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av mauser240 »

Mike79 skrev:Den går bra så länge vattentempen är låg. När den börjar närma sig 60-65 grader börjar den missa litegrann, sen blir det värre & värre ju varmare den blir. Vid 80-90 missar det duktigt.
Du skrev tidigare att med splitt nya stift och iskall motor kan den gå på alla med lite tur.

Nånting har ju förbättrats med andra ord, eller?
//MartinL
Mike79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av Mike79 »

Less på waste-spolarna. :(

Kommer testa med 8 separata LS2-spolar.
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av mstahl »

Säker på att du kopplat spolarna o utgången i sprutet rätt. Väd är det för spridare du använder o bränsle ? Låter lite som det funkat på kallstartasmappen vilken lambda och tändning ligger du på när det skiter sig Har för mig att dom spolarna inte gillar för hög dwell heller. går den bra på lambda 1 på tomgång ?farsans Pontiac gillade gå mycket snålare på tomgång runt lambda 1.20 men det va med fördelade o fugge


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av mstahl »

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av mstahl »

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
Mike79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av Mike79 »

Funderar på om jag har något läckage mellan 2 burkar.

Alltså om insugspackningen läcker mellan 2 kanaler på insugssidan
så blandningen blir fel på 1 eller 2 burkar ??

Kanske förvärras när motorn blir varm, kanske lite osannolikt ??



/M
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Wasted spark, V8

Inlägg av mauser240 »

Mike79 skrev:Funderar på om jag har något läckage mellan 2 burkar.

Alltså om insugspackningen läcker mellan 2 kanaler på insugssidan
så blandningen blir fel på 1 eller 2 burkar ??

Kanske förvärras när motorn blir varm, kanske lite osannolikt ??



/M
Förlåt Mike men det här börjar smaka bullshit.

Du svarade inte på min fråga angående motorgång vs. temp. Kan du göra det? Jag försöker gärna hjälpa till som alla andra här men det finns inget som tvingar oss och vi får inget betalt.

Nu frågar du åter om en sak som du själv bestämt uteslutit tidigare. Du skrev att felet följer utgången på tändspolen. Knappast läcker insugspackningen över till andra cylinderbanken.

Som jag tidigare nämnde så går din motor allt för fett om totala lambda är 1 fast hälften av burkarna missar.
//MartinL
Skriv svar