Bmw tomgångsmotor Vems

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Bmw tomgångsmotor Vems

Inlägg av kickassford »

Har fått igång bilen och grovmappat men blir inte klok på inställningarna till tomgångsmotorn.

Är inkopplad på spridarutgångarna stift 6/17 enl. schema på vems.hu och har provat lite olika inställningar men den rusar bara i varv så overrun kickar in.

Nu har jag pluggat tomgångsmotorn och skruvat upp spjället men det gör ju att jag behöver väldigt hög tomgång för att inte dö kall eller när man släpper ner den från varv.

Hur har ni andra gjort?
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Bmw tomgångsmotor Vems

Inlägg av Daniel-635 »

Det är ganska mycket trix med inställningarna för att få en bra och stabil tomgång.

Ref DC tabellen måste stämma bra, och spjällöppningen vara lagom.
Samt att VE tabell och tändning är bra.

10-15 grader kan vara lagom, vissa kör något lägre i tändning.
Om du börjar med ett lambda på 0,85 är det enklare att få funktion.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Bmw tomgångsmotor Vems

Inlägg av kickassford »

Det var skit bakom spakarna, hade glömt att tilldela pin 6 &17 till IAC under injection settings/visual så den reagerade inte alls.
Trodde det räckte med att tilldela under outputs och idle settings.

Nu återstår fininställningarna då..

Men vad beror vandrande/rullande tomgång på? Vill få en hyffsat stabil tomgång utan tomgångsmotorn först.
Håller jag spjället lite öppet så den går på ca 800-900 rpm då ligger den stabilt där i kanske 20s sen börjar den vandra upp och ner mer och mer tills den stannar.
har justerat bränsle o tändningsmappen så det inte finns några variationer där, har stängt av all kompensering och provat tändning 5-15 grader, lambda 0.9
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Bmw tomgångsmotor Vems

Inlägg av Daniel-635 »

Logga när den börjar svaja och titta på filen.

Försök att se vad det är som varierar mest, förutom motorvarvet.

Kolla även så att DC till tomgångsventilen, inte svajar, i början är det lättast att ha den låst.

Jag gissar att Lambda, och tändning börjar åka fram å tebax.

Prova att sätta allt helt plant, även om det är lite galet.

Så VE tabellen ser ut såhär typ.

50 50 50 50
50 50 50 50
50 50 50 50
50 50 50 50

Samt att tändningen ser ut.

10 10 10 10
10 10 10 10
10 10 10 10
10 10 10 10

Så är "in" värdena från tabellerna samma för motorstyrnigen.

Det är inte rätt att ha det så, men det kan underlätta för att felsöka.

Mina tips, men det finns andra angreppsvinklar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Bmw tomgångsmotor Vems

Inlägg av kickassford »

Nu har jag fått till en i det närmaste perfekt grundtomgång både kall som varm.
Jag fick ändra både referenskurvan, min dc värde, ve och tändning fram och tillbaka tills jag hittade en bra kombination.
När jag sen även aktiverade tändningsreglerad tomgång blev det perfekt. 1100 rpm kall som sjunker till 800rpm varm, +- 10rpm.

Får väl labba vidare sen med kompensering, dippar ca 100 rpm när kylfläktarna går igång och faller lite med stigande insugstemp men just nu är jag toknöjd.
- Full gas spar tid
Skriv svar