Racklar med framvagn

Modifieringar och tips
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Nog bred är den alldeles säkert.

Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Ackerman vart då skit. Kollat på ett halvt varv och ett helt. Får flytta in den mer. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Åt rätt håll nu men räcker det? Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Nä nu tänkte jag fel! Eller? Dags att avsluta för kvällen tror jag[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Guson »

Jag har räknat på det där förut med 140 cm spårvidd och 260 cm hjulbas och om du vrider ytterhjulet 10 grader så ska innerhjulet vridas ca 11 grader. Vrider du ytter 20 grader så skall inner vridas 24,5 grader. Detta är teoretiskt alltså och med "perfekt" Ackermann. Så designar man inte i praktiken men det ger ett hum om siffrorna du skall sikta på.

Guson
Tomas Gunnarsson
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Ok då har jag nåt att utgå ifrån tack . Kollade bara snabbt igår utan att kolla hjulinställning så det kanske påverkar med. Ska bara mer noga med det.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av therealpinto »

Ackermann är inte så petigt, går det åt rätt håll i rimlig omfattning så brukar det räcka så. Bump steer är mycket viktigare att få till.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Daniel-635 »

MatsN skrev:Läst igenom flera trådar men alla verkar bara få till det bara så där genom ett trollslag. Inte många som haft problem verkar det som. Nog bara jag som är en idiot.

Fy fasen vad med timmar jag höll på med min 635a.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... start=1185

Här är en graf jag gjorde på original bumpsteer på BMW e24/e28


0 = körläge, och då är alltså -2 = 2mm Toe In.

När bilen fjädrar in 30mm går den alltså från 2mm ToeIn till 2,4mm ToeOut.

Total Toe, alltså mätt på båda hjulen, och på fälgkanten på en 17" fälg.


Bild

Mätverktyget.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av jonas landin »

Och hur blev det sen daniel?
Och har du märkt av det?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

therealpinto skrev:Ackermann är inte så petigt, går det åt rätt håll i rimlig omfattning så brukar det räcka så. Bump steer är mycket viktigare att få till.

Gustaf
Bra att veta!
Fy fasen vad med timmar jag höll på med min 635a.

viewtopic.php?f=21&t=20403&start=1185

Här är en graf jag gjorde på original bumpsteer på BMW e24/e28
Seriös graf :shock: Gjorde lite mer avslappnat än så men är nog lättare på ditt sätt. Märkte att gör man en mätning och går ifrån en stund så hinner man glömma vart man riktigt var nånstans.

BTW 635:an är en av ett fåtal BMW som skulle få stå på min gård.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Daniel-635 »

Sketans nu har Photobucket drämt yxan i sin tjänst.

$ 399 för att visa bilderna per år :doh:


Bilen blev riktigt bra, mycket mer "på hugget" när man svänger.
Och på hela taget en modernare körupplevelse.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Behöver hjälp att tänka. Som vanligt alltså. Måste man ha hjulinställningen rätt när man kollar ackerman? Tänkte slippa korta stagen nu ifall det inte stämmer och jag måste gå tillbaka och stagen då blir för korta.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Händer absolut ingenting när jag gör ändringar. Första mätningen gav liknande resultat och det lilla som skiljer är nog mätfel.

Vad gör jag nu? Har flyttat den 40mm i 3 steg. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Guson »

Kan du ta en bild uppifrån så vi ser hur geometrin ser ut? Det ser ut som styrstagen pekar något framåt.

Guson
Tomas Gunnarsson
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Det gör dom. Ska dom inte göra det? Kommer bild sen.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skriv svar