Fjädringsväg.

Modifieringar och tips
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Fjädringsväg.

Inlägg av Firenza »

Hejsan gott folk.
Vad finns det för rekommendationer när det gäller fjädringsväg på ett amatörbyggt fordon?
Både när det gäller framvagn och bakvagn.

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Fjädringsväg.

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Fjädringsväg.

Inlägg av Firenza »

Uppenbarligen inte med rätt sökord :-)

Men hittade svaret ivarjefall.

"Du bör ha minst 70-80 mm markfrigång och det gör att man normalt har en infjädring på minst 50-60 mm på hjulet, utfjädringen bör vara runt 25-50% av infjädringen"

Jag har idag möjlighet till 100mm infjädring och 50mm utfjädring (Detta är utan några dämpare monterade.)
Så lägger jag mig på 80 mm på infjädring och 40mm på utfjädring så kommer mina kulleder att överleva.

Har en markfrigång idag på 100 mm
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Fjädringsväg.

Inlägg av therealpinto »

Ett annat sätt att uttrycka ungefär samma riktlinjer är minst 60 mm in och 60 mm ut på bakhjulen, fram minst 60 mm in och 30 mm ut.

För kort utfjädring bak kan göra att hjulen tappar kontakt med marken i gupp, vilket kan ge väl spännande egenskaper. Om kullederna bottnar vid 50 mm utfjädring bak, så är det en risk där som är värd att försöka åtgärda innan man bygger klart.

Man ska också tänka på att om det är leder/bärarmar som begränsar möjlig fjädringsväg så begränsar det också möjligheterna att ändra ride height. Stoppar lederna vid 50 mm utfjädring idag, så blir det ju vid 40 mm om du höjer fjädringen 10 mm (tänk dig att du monterar mindre hjul och vill behålla ride height till exempel).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Fjädringsväg.

Inlägg av Firenza »

Tack för din input Gustaf.
Detta gäller framvagnen.
Får kika lite på mina spindelleder och se om det eventuellt går att vinkla om den övre leden för att få lite mindre infjädring och mer utfjädring.

Tommy
Skriv svar