Racklar med framvagn

Modifieringar och tips
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Guson »

Tänk dig en linje mellan p-ändarna på spindlarna och sätt styrväxeln i läge "rakt fram". Om ledpunkterna i din balk (styrstagens inre leder) ligger framför den linjen så är det dåligt för Ackermann. Om de ligger något bakom linjen kan du få största tänkbara Ackermann.

Bild

Guson
Tomas Gunnarsson
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Om jag nu fattat dig rätt så ligger mina prylar fel. Stagen ska alltså bilda "pil" bakåt.?

Styrväxeln är så långt bak det går så jag vet inte hur jag ska få till det. BildBildBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Plåtarna har suttit längst bak och i mitten och nu längst fram och det gav lika resultat.

Kanske om jag hittar på nåt vettigt sätt att sammanfoga röret med styrväxeln på framsidan att det går att trycka bak den längre. Bara lite rädd att det blir för vekt. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Guson »

Det enkla svaret är att det i princip inte går och du är inte den förste som försökt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=8502
Ska det bli bra får man ha styrarmarnas kulleder mycket närmare skivan.

Guson
Tomas Gunnarsson
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Jaha vad gör man nu då? Blir det funkis iaf? Lär väl nöta rejält med däck iaf.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag har kört med tokig Ackermann på min pv
det nöter inte märkvärt med däck eftersom man inte kör omkring med fullt rattutslag
lite irriterande bara att handstyra bilen med fullt utslag(känns som man har svetsad diff fram :hihi: )
en fördel var iallafall att det gick att sladda med stora rattutslag utan att det börjar bromsa fram
och att bilen ville snurra så lätt

/F
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Hur tokig var den? Det är ju sant att man nöter väl bara däck vid fickparkering.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av therealpinto »

De som jag har besiktat med kuggstång har fått till acceptabel ackermann, inte utmärkt men i alla fall så det går åt rätt håll. Men då har man dragit tillbaka kuggstången allt som går.

Ackermann är som sagt inte superkritiskt men den bör gå åt rätt håll i alla fall. Pekar det helt åt skogen så upplever jag att bilen blir oförutsägbar vid typ parkeringsmanövrar eftersom den tenderar att hasa på inner- eller ytterhjul beroende på grepp, vilket gör att bilen ganska plötsligt svänger olika mycket.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MattiasH »

Jag byggde om till parallelstyrning på en kadett C, alltså ingen ackermann alls.
Fruktansvärt understyrd blev den i kurvorna, just turn-in och styrresponsen påverkar det inte tyckte jag.
Det kasar även massor när man svänger mycket, typ parkeringar, depå osv. Nu var dethär på en ren sladdarbil så fördelarna översteg nackdelarna i mitt fall.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Längre bak kommer den inte om jag inte gröper ur balken. Ska se om jag kan trolla med fästet till stagen. Annars får det bli tokigt vid parkering. Om den nu kommer så långt att man behöver bekymra sig.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Utan att radikalt bygga om infästningen på framvagnen så är det det närmaste jag kommer.

Men att nöta däck vid parkeringar kan väl knappast anses som trafikfarligt? Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Där hamnade staget. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av therealpinto »

Jag tror det där ska funka.

Som sagt, går det åt rätt håll så har jag aldrig behövt underkänna. Men jag har kört en bil med extremt felaktig Ackermann (negativ), den var otäck i låg fart eftersom det svängde olika mycket med samma rattutslag beroende underlag.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Va bra då kan jag börja finjustera.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skriv svar