Spänna styrväxel bmw 530 e34

Modifieringar och tips
Rpetsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 29, 2017 6:39 pm

Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av Rpetsson »

Tjena. Har som sagt en bmw 530 som jag har rattglapp på, läst mig fram att det ska gå att spänna (få bort glappet) via en skruv på styrväxeln. Tänkte höra om någon har utfört detta och har lite tips om hur jag ska gå till väga, vet hur jag ska spänna växeln men fan inte hur jag tar mig dit:P Alla som öppnat huven på en e34 med v8 förstår nog att det är förbannat trångt.... Så någon som har en ide om hur jag ska "komma fram till den" så får ni gärna dela med er.
Snabba svar vore underbart!


Mvh
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av StefanM »

Sista bilen man spände styrväxeln på var ju amazon typ. Är det nå glapp på en nyare BMW så lär det nog med all säkerhet orsakas av nåt fel som inte går att justera bort.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av mauser240 »

Ofta blir ju glappet "på mitten", d.v.s. i läget när man kör rakt. Justerar man bort glappet där kan styrningen börja kärva närmare ändlägena och har man riktig tur så spräcker man snäckan. Tyvärr kan jag inte svara på frågan dock :(
//MartinL
Rpetsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 29, 2017 6:39 pm

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av Rpetsson »

Vad jag läst överallt är då att det "brukar" kunna gå att justera bort det. Har kollat alla leder och det i framvagnen.
Får till och med sneslitage på däcken fast jag gjort hjulinställning 2 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av Daniel-635 »

Får du sned slitage beror det inte på styrväxeln.

På de BMW är snäckan "tajtare på mitten" tvärtom mot vad Martin skriver.
Men har de börjat glappa är dom inte kul, med det kanske kan bli lite lite bättre.

Hissa upp bilen, vrid ratten fram och tillbaks, ovanpå snäckan sitter en låsmutter och en insex, eller mejsel spår.

Lossa muttern, och tajta till skruven tills du känner ett LITET motstånd kring mittläget på ratten.

Kolla upp ALLA andra glapp, samt att fästena till snäckan är hela.
Hårt körda bilar med stora hjul får ofta sprickbildning kring fästpunkterna.

JO jag byggde om till Kuggstång....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av mauser240 »

Daniel-635 skrev:På de BMW är snäckan "tajtare på mitten" tvärtom mot vad Martin skriver.
Jag skrev att glappet ofta BLIR på mitten. Åtminstone de snäckor jag spänt så har varit glappare på mitten. Var en BMW-snäcka har mest glapp från fabrik tar jag inte ställning till :wink:
//MartinL
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jag har upplevt samma som Daniel beskriver, snäckan blir "tight" i mittenläget. Med lite styrutslag och ingen belastning på hjulen så blir det glapp i ratten. Detta gäller de Opel/ZF styrsnäckor jag har grejat med.

Man justerar med en skruv uppe på locket, skruvar man ut skruven minskar glappet. Det behövs inte mycket skruvande, på mina grejer från 70-talet kunde jag vrida skruven nån millimeter innan det blev för trögt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av mauser240 »

Hur kan glappet minska när grejerna slits?

De snäckor jag skruvat på har nog varit rejält slitna i så fall, har fordrat mycket skruvande.
//MartinL
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Inlägg av Anders_Karlsson »

Självklart blir det mer glapp i mittenläget när kulmuttern blir sliten. Det jag menade var att snäckan ska vara nästan glappfri i mittenläget, annars får man justera.

Känsligheten på justeringen är säkert olika mellan olika tillverkare. Justerskruven på mina Opelsnäckor har ganska grov gänga, M10x1,25 tror jag.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar