MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Det borde vara rätt då det är givaren som följde med sprutet sedan det byggdes.. :-(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av mattias »

Lägg upp en bild på din kallstarts-tabell också. Warmup enrichment.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Lägger in 2 bilder på både warmup wizard samt after start enrichments.

Värt att veta att jag labbat en del med dom värdena men jag tycker inte att det gör någon skillnad överhuvudtaget. Bilen går rätt kasst också tills den nått arbetstemp.

Bild

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av super7 »

En sak jag skulle ändra på en gång för att få lite bättre upplösning är att börja nånstans där man kan tänka sig att det är som kallast som bilen
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

super7 skrev:En sak jag skulle ändra på en gång för att få lite bättre upplösning är att börja nånstans där man kan tänka sig att det är som kallast som bilen
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.
Tack för svar!
Helt klart värt ett försök. Har du nån idé ungefär hur stegen ska se ut och med vilka mellanrum på temperaturerna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av mauser240 »

WUE vid högsta temp bör stå vid 100% har jag för mig. Temperaturstegen ser jag inget problem med.

Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...
//MartinL
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp

Inlägg av thomass »

mauser240 skrev:WUE vid högsta temp bör stå vid 100% har jag för mig. Temperaturstegen ser jag inget problem med.

Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...
Hej!

Okej, det ska provas! Alltså så fort den når 100% WUE går den efter bränslemappen? Känns ju jäkligt logiskt nu när du säger så!

Boxen är ej omflashad..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av DreRacing@ »

det ska/måste vara 100 på sista cellen.
men på din förra map som du lastade upp på första sida var ju det här korrekt. bara labbat lite kanske
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp

Inlägg av thomass »

Hej igen! Kollade gamla mappen och det stämmer som DreRacing@ sa att värdena var rätt då. DÄREMOT jämförde jag dessa värden med kompisens mapp och hittade att "Barometric Correction" var avslagen på min under spridarinatällningarna, och PÅ i hans mapp. Återkommer med resultat.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Ingen skillnad.. Står bilen 5 minuter på tomgång så att motortempen stiger och jag sedan torrgasar så får jag en AFR på 9...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Steve »

Kan det va nåt med spridare eller bränsletryck?

Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av Daniel-635 »

Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Daniel-635 skrev:Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.
Det är det som är grejen. Då givaren sitter på övre kylslang så tror ju sprutet att vattnet är kallare än vad det egentligen är. Men att det ska ha SÅ stor betydelse att den tokfettar/toksnålar beroende på motorns temp, det är det som är skumt. Ska prova att ställa allt på 100 ikväll.
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av thomass »

Steve skrev:Kan det va nåt med spridare eller bränsletryck?

Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden
Spridarna har jag provat att byta, den beter sig likadant ändå. En omflashning kanske skulle göra susen, men det är inget jag vågar ge mig in på :roll:
/Thomas Sörensen
rudarmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons sep 21, 2011 11:06 am

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Inlägg av rudarmy »

thomass skrev:
Daniel-635 skrev:Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.
Det är det som är grejen. Då givaren sitter på övre kylslang så tror ju sprutet att vattnet är kallare än vad det egentligen är. Men att det ska ha SÅ stor betydelse att den tokfettar/toksnålar beroende på motorns temp, det är det som är skumt. Ska prova att ställa allt på 100 ikväll.
Hej jag fick sätta tempgivaren på nedre delen av termosthuset, hade ovanför termostaten innan å det påminner om dina problem...
Skriv svar