Kolvar/vevstakar y32se

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Emil Sundquist »

Hej jag har för avsikt att bygga en helsmidd opel v6a och har problem att hitta kolvar och stakar som passar. Orginal har jag 87.5mm i borr 26mm komphöjd och 148mm långa stakar med 57mm i storänden.

Jag har hittat rb26dett kolvar som är 87.5mm och har 30mm komphöjd 21mm kolvbult.
Alltså 4mm högre än orginal.

Stakarna är en historia i sig då jag har hittat sbc stakar som är 144.7 mm långa och har 56.51mm storände med 23.54 mm kolvbult.

Är det värt besväret att arborra upp storänden till 57mm och byta kolvbultsbussning till 21mm eller ska man kolla på andra alternativ så som custum stakar?
Bild
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Kwirk »

Hur blir kompet /ventil frigång med rb26dett kolvar?
Dom ser ju inte som en "vanlig" turbo kolv i mina ögon...
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Emil Sundquist »

Tanken är väll att plana av dom för att få rätt kompritionsförhållande då dom kolvarna jag har orginal är helt plana.
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Kwirk »

Ok. Misstänkte nästan de.
Bara dom har material kvar efter så dom inte är urgröpta invändigt med för lättning..

Gällande stakar kan du ju jämnföra vad en motorrenoverare tar för arbetet jämnfört med custom stakar..
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Emil Sundquist »

Ja det bästa vore o åka till någon som har många kolvar i lager o känna o klämma lite. Jag tror det är enklare att beställa custom. För det blir mycket bearbetning på varje stake.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Emil Sundquist »

Så ser en std kolv ut. Bild
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Ascona 400 »

Jag kollade på det där nån gång.. Har för mig att kolvar/stakar till Nissan VQ35 eller 37 passar bra i mått. Hittade aldrig bredden på storändan på Opel staken men annars har jag för mig att det stämde bra.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Emil Sundquist »

Nej dom är helt fel då det är över 90mm borr på vqn däremot så blir det vg30dett då dom stämmer skitbra [THUMBS UP SIGN] och så har jag mejlat verdi och acm så jag får se vad det blir. Men det blir ingen billig historia.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Emil Sundquist »

Längd c-c 142mm

Storände diameter 57mm bredd 20mm

Lillände diameter 22mm bredd 20mm

Där är dom "viktiga" måtten på stakarna för att kunna köra med vg30 kolvar. Så har ni något som ligger hojta ;)
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Emil Sundquist »

Kolla upp lite vevstakar och det blir nog att köra med specialbeställda K1 stakar då verdi skulle kosta 14k för en uppsättning och det är inte aktuellt. Kolvarna blir vg30dett eller har ni förslag på någon annan lämplig kolv med komphöjd 30mm och 87.5 i borr.
Med 142mm stakar hamnar jag på 1.61-1 i slag/stakförhållande är ska man försöka få det högre?
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Ascona 400 »

Måste ha rört ihop det med nån annan dum ide man har haft.. :hihi:

Men jag hade nog siktat på ett X30XE/B308 block istället för det finns mycket mer kolvar i runt 86mm borr och sedan stakar från:
http://fcp-engineering.com/h-beam-steel ... 20ler.html

Kolvar kan man då hitta från tex. Mitsubishi 4G63 gen.1 för att få 21mm kolvbult om man använder Y32SE veven i ett X30XE block..
EDIT: Eller Mazda kolvar för Y32SE (Wiseco K629M875 tex.)

Fast något jag inte riktigt får ihop är att på FCP Engineering står det att för X30XE så är komp.höjd 30,4mm med 148mm stake och 85mm slag borde ge ett block i deckhöjd som är 220,9mm om kolven vänder i höjd med blocket.
Med 30mm komp.höjd, 142mm stake och 88mm slag blir det bara 216mm.

Har du mätt på något block vad högt det faktiskt är? Alternativt mätt en original stake och kolv?
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kolvar/vevstakar y32se

Inlägg av Emil Sundquist »

Största bekymmret med y32se.n är att vevstaken är 57mm i storänden x25-30 är tunnare och jag har googlat ihjäl mej men det billigaste är 2jz stakar och slipa veven till önskat mått och vg30 kolvar. Då den veven jag har är skuren på flera vevtappar så måste jag ändå hitta en ny. Problemet som jag ser med att åka 3.0l är väll att 3.2ans block är ihopgjutet i deckplan och har en fläskigare gördel än dom andra. Nej jag har inte mätt något block men staken är 148mm och kolven 26mm i k.h
Skriv svar