MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp
Moderator: backeliten
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Det borde vara rätt då det är givaren som följde med sprutet sedan det byggdes..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Lägg upp en bild på din kallstarts-tabell också. Warmup enrichment.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Lägger in 2 bilder på både warmup wizard samt after start enrichments.
Värt att veta att jag labbat en del med dom värdena men jag tycker inte att det gör någon skillnad överhuvudtaget. Bilen går rätt kasst också tills den nått arbetstemp.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Värt att veta att jag labbat en del med dom värdena men jag tycker inte att det gör någon skillnad överhuvudtaget. Bilen går rätt kasst också tills den nått arbetstemp.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
En sak jag skulle ändra på en gång för att få lite bättre upplösning är att börja nånstans där man kan tänka sig att det är som kallast som bilen
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Tack för svar!super7 skrev:En sak jag skulle ändra på en gång för att få lite bättre upplösning är att börja nånstans där man kan tänka sig att det är som kallast som bilen
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.
Helt klart värt ett försök. Har du nån idé ungefär hur stegen ska se ut och med vilka mellanrum på temperaturerna?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
WUE vid högsta temp bör stå vid 100% har jag för mig. Temperaturstegen ser jag inget problem med.
Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...
Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...
//MartinL
MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp
Hej!mauser240 skrev:WUE vid högsta temp bör stå vid 100% har jag för mig. Temperaturstegen ser jag inget problem med.
Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...
Okej, det ska provas! Alltså så fort den når 100% WUE går den efter bränslemappen? Känns ju jäkligt logiskt nu när du säger så!
Boxen är ej omflashad..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
det ska/måste vara 100 på sista cellen.
men på din förra map som du lastade upp på första sida var ju det här korrekt. bara labbat lite kanske
men på din förra map som du lastade upp på första sida var ju det här korrekt. bara labbat lite kanske
MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp
Hej igen! Kollade gamla mappen och det stämmer som DreRacing@ sa att värdena var rätt då. DÄREMOT jämförde jag dessa värden med kompisens mapp och hittade att "Barometric Correction" var avslagen på min under spridarinatällningarna, och PÅ i hans mapp. Återkommer med resultat.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Ingen skillnad.. Står bilen 5 minuter på tomgång så att motortempen stiger och jag sedan torrgasar så får jag en AFR på 9...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Kan det va nåt med spridare eller bränsletryck?
Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden
Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Nu är jag inte hemma på MS1, men...
Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?
Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.
Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?
Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Det är det som är grejen. Då givaren sitter på övre kylslang så tror ju sprutet att vattnet är kallare än vad det egentligen är. Men att det ska ha SÅ stor betydelse att den tokfettar/toksnålar beroende på motorns temp, det är det som är skumt. Ska prova att ställa allt på 100 ikväll.Daniel-635 skrev:Nu är jag inte hemma på MS1, men...
Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?
Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.
/Thomas Sörensen
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Spridarna har jag provat att byta, den beter sig likadant ändå. En omflashning kanske skulle göra susen, men det är inget jag vågar ge mig in påSteve skrev:Kan det va nåt med spridare eller bränsletryck?
Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden
/Thomas Sörensen
Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem
Hej jag fick sätta tempgivaren på nedre delen av termosthuset, hade ovanför termostaten innan å det påminner om dina problem...thomass skrev:Det är det som är grejen. Då givaren sitter på övre kylslang så tror ju sprutet att vattnet är kallare än vad det egentligen är. Men att det ska ha SÅ stor betydelse att den tokfettar/toksnålar beroende på motorns temp, det är det som är skumt. Ska prova att ställa allt på 100 ikväll.Daniel-635 skrev:Nu är jag inte hemma på MS1, men...
Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?
Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.