Engine masters - ny youtube-serie

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Jens Gustavsson »

tänkte en vanlig mekanisk kam kostar lika lite som en hydral, ger liknade lyftkurva på ventilen men helt stabil ca +1000rpm högre upp med samma grejor i övrigt. jag hatar hydrauliska kamaxlar har aldrig förstått varför man vill ha det i en motor? :lol:
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av DreRacing@ »

jag varar fint 7500 med originala hydrauliska lyftare i min b230 16v. värför skulle jag ville varva 1000rpm mer?
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Niklas Sandström »

Jag varvar min ena S65 32v 9000rpm med original hydraultryckare. Så i vissa motortyper fungerar hydraulkammar lika bra. Med mekaniska profiler i den andra fick jag stumma dom.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

Har inte sett det än, men intressant på Enginemasters nu.
De jämför avgasrörssetup.
Dubbla avgasrör utan utjämningsrör mot H och X pipa.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Steve »

Blev väl ungefär som väntat

Har byggt x-pipa på min bil, lär väl göra ännu mindre skillnad när man har turbo men ville få bort så mycket raggarbilsljud som möjligt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Steve »

Det här passar väl in här också. Samma bänk och samma bolag

Dyno Tested: Are Thinner Piston Rings Worth Horsepower? - https://www.youtube.com/watch?v=-29IWc-zrv8
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har en annan modell av 'X-pipa' på min merca.
Jag har två 2.5" headers som går ihop bakom växellådan till ett 3" rör, detta går hela vägen med en ljuddämpare på, till bakaxeln där jag går isär till 2st 2.5" igen.
Bilen har denna config original, men jag har ökat rördiam något sen är det fullflödes ljuddämpare från Ferrita, låter riktigt gött =)

Den är nästan helt befriad från raggarpluttret, och på låglast låter den fasen mindre än std.
Men vrålar högre på fullast.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Jens Gustavsson »

nytt avsnitt på tuben där de bygger förgasar turbo ford 5.0 super-snik

https://www.youtube.com/watch?v=6FNDvLP ... e=youtu.be
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av magnaten »

Jens Gustavsson skrev:nytt avsnitt på tuben där de bygger förgasar turbo ford 5.0 super-snik

https://www.youtube.com/watch?v=6FNDvLP ... e=youtu.be
Är det rotsun motorn?
kör 5-axligt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Jens Gustavsson »

yes! :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

https://www.youtube.com/watch?v=p1w8OU_8-JM&t=1046s

Jag inbillar mig första setupen skulle vara riktigt grym att montera ett par 750hk turbos på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

Nytt enginemasters uppe nu hos motortrend.
Race bensin vs race e85
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag såg den nyss. synd att de inte testade 2-3grader mindre tändning. bruka ofta bli så har jag sett på RC motorer. mellan 98 oktan och e85 bör tilläggas. men borde bli ännu mer på såna tolen fyllda bränslen.

sen kan man glömma allt om oktan på e85 nästan, det kommer inte att spika bara man har lite koll på lamda och tändning.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

ja jag tänkte precis samma sak =)

Ja en 13-1 motor funkar på vanlig handels e85 enligt mina erfarenheter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har kört e85 weber med 14:1 sen ganska snälla kamaxlar och sett 19-20 bar på kompa mätaren :wink: inga problem alls men då acc pumparna va för liten så det vart lamda 1.4 i nån tiondels sekund så spika det till då jag körde stum tändning på låga varv. men fixa det lätt sen.

de var inne lite på det vi snackat om lite om metanol (och e85 till mindre del) tar mer utryme i kanalen därför den inte ger samma effekt ökning på höga varv... jag brukar se att vridet ökar mer än toppeffekten då man byter till e85 på sugmotorer men ger alltid mer toppeffekt :thumbright:

mindre känslig på exakt lamda för bra effekt håller jag med om. går dock ofta bäst på lite fetare lamda e85 än bensin. säg att en given motor på bra bensin så ger den pik effekt på lamda 0.91 så är det vanligt att samma motor på e85 ger det vid 0.86
Skriv svar