Volvo 16v Turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
linuswestin
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jul 25, 2017 9:07 pm

Volvo 16v Turbo

Inlägg av linuswestin »

Tjenare, är helt ny när det gäller turbomatning och har införskaffat mig en 745 16v som jag vill testa bygga turbo på. Vill inte lägga alla mina sparpengar och siktar på runt 200hk. Vad kan man behålla original i motorn om man bara vill uppnå den effekt och någon som har en aning om ungefär hur mycket det kommer att kosta? Tips på hur jag ska gå till väga är också uppskattat. :)
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Volvo 16v Turbo

Inlägg av Manfred »

Du kan behålla allt i motorn org för den effekten. För 200hk i ett budgetbygge hade jag stoppat i en b230fk istället, då har du grenrör och olja till turbo klart redan.
linuswestin
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jul 25, 2017 9:07 pm

Re: Volvo 16v Turbo

Inlägg av linuswestin »

Det hade ju varit enkelt men själva bygget är nog det jag är mest ute efter.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 16v Turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror en kunnig person kan göra det för max 5000kr ink inköp av beg. delar och ny AEM bredbandslambda.
Frågan är ganska luddig då det hela beror så mycket på tillgång till kunskap, maskiner/verktyg och bra kompisar :wink:
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo 16v Turbo

Inlägg av »

Är din motor en 89 eller nyare med lilla lmm och 155hk?
Som nämns är en bbl väl investerade pengar.
Det borde gå använda ett bränslechipp för en b230ft och ställa upp bränsletrycket med en ställbar regulator eller sätta dit lite större spridare.
Möjligen montera den större lmm ihop med spridare på 420-480cc och ställa bränsletryck tills lamdan blir så rätt som möjligt.
I övrigt borde motorn och styrsystemet kunna vara helt standard.
Det går annars göra olika kombinationer med olika chipp spridare mm (tändchipp från en 8ventilsmotor blir helt fel men bränslechipp skulle ev gå använda)
Sen behövs ju en lämplig turbo satsa på en begagnad från en standard bil med minst 200hk det borde vara billigast och många har inbyggd wg och dump vilket gör allt enklast möjligt.
Antingen ett nytt grenrör, ett från en b204ft ,eller en adapter från originalgrenröret till turbon.
Så behöver ju turbon oljetryck och retur.
En ic är ju alltid trevligt en standard från en 740 tic passar ju direkt men det går ju meka dit lite vad som helst beroende på ekonomi och vad du får tag i sen behöver du ju bygga tryckrör mm.
Men den bör ge 200hk vid typ 0,5 bar.
Med anpassade chipp spridare och lagomt stor turbo borde 250 vid under 1bar inte vara något problem men då behöver du iaf en värre koppling.
En oöppnad b234 med eftermarknadsinsprut insprut ic och turbo är inga som helst problem att plocka 4-500 hk ur så det finns bra potential bara bränsle biten mm blir bra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 16v Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

såg de va ute en haltec F9 för ett par tusen på efi prylar (facebook grupp)
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 16v Turbo

Inlägg av MVA-Productions »

Och oljetryck och retur går att ta ifrån där balansaxeln på avgassidan sitter
Skriv svar