Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:bra jobbat! nu kan du snart tanka/mappa e85 och ladda på lite mer då du har en fin låda. eller fins det andra svaga länkar i drivlinan? vist körde du backe i går?

mvh jens
Ja precis, är väl min tanke! Ska dit med en större bakdiff under året, sen är den nog redo för E85!
Precis! :D

I helgen kördes alltså äntligen första tävlingen, vilken upplevelse!

Började helgen med att lasta bilen och servicebussen efter jobbet på fredag, tog med mig lite reservdelar (två drivaxlar bland annat) och annat som behövs på tävling, såsom domkraft, pressenning m.m.

Åkte upp till stugan för att spara lite tid på lördagmorgon och sov där.
På lördag morgon kl 05:40 lämnade vi stugan påväg mot Åsele, var dimmigt och ca 7 grader varmt!

Bild

Väl på plats anmälde vi oss och hittade en serviceplats att ställa bilen på. Vädret visade sig från sin bästa sida i Åsele och vilken utsikt det var från serviceplatsen! Bra uppladdning.

Bild

Bild

Bild

Vi gick igenom bilen en gång till och efterdrog de bultar vi tänkte kunde vara lösa. Diffen behövde bland annat dras på!

Efter det tog vi oss en promenad längs banan, ca 1570 meter lång men riktigt brant! Blev ett bra motionspass och bra uppladdning så hjärnan vaknade :)

Kl 10:30 var det förarmöte, sen var det bara att sätta sig i bilen och rulla ner till starten. Själva serviceplatsen var på toppen av backen så inför varje körningen körde alla bilar nedför backen och ställde sig i kö för att starta. Jag hade nummer 4 så fick starta rätt tidigt och slapp stå och vänta!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Påväg ner för start!

Bild

Bild

Tävlingen innebar 3 rundor uppför backen, endast bästa tiden räknades.

Efter första rundan låg jag 9:a totalt och 3:a i klassen med en tid på 1:05,99, ca 6 sekunder efter bästa bil! Min bilen kändes väldigt bra, lådan är helt underbar! Går inte att jämföra med originallåda, bilen känns helt annorlunda :) Nu är det en tävlingsbil ;)

Hissade upp bilen och kollade så inget läckte, allt såg bra ut. Inget hade lossnat och inga missljud eller konstiga lukter :) Underbart!

Till 2:a rundan förbättrade jag ca 2.5 sekund till en tid på 1:03,24 vilket räckte till en 5:e bästa tid och 3:a i klassen! Började få upp tempot lite, bilen är lite väl överstyrd utan diffstyrningen, speciellt när man åker lite fortare och provocerar. Åker gärna lite understyrt så man kan lita på att bilen inte kastar ut arslet i tid och otid :) Väldigt nöjd med körningen ändå!

Inför sista rundan bestämde jag mig för att göra en bättre start (hade gjort lite mjukare starter för att inte köra sönder något) för att kunna kapa lite tid i starten.
Detta gjorde ca 0.2 sekunder, dock förbättrade vissa andra förare mer så dagen slutade på en 6:e plats totalt och en 3:e plats i klassen med en tid på 1:03,04. Supernöjd med resultatet för att knappt ha kört bilen :D

Bjuder på två filmer från sista rundan, hade bra ladd tycker jag :) Första filmen går lite brett då jag snuddar däckshögen med fronten :D

https://youtu.be/04oieObS1cs

https://youtu.be/NyQzQRZPqlY

Den låter rätt brutalt! :) Mer ljud framifrån än jag hade förväntat mig!

Bild

Bilen efter tävlingen, inget trasigt och inga läckage! Skönt att få komma hem med hel bil ;) Nästan det bästa var att allt jag ändrat har fungerat, bilen känns väldigt snäll och följsam på vägen. Kommer bli grymt när jag får dit styrningen till mittdiffen och en riktigt lamellbakdiff! :)

Bild

Fick till och med komma upp på pallen :D

Bild

Efter att ha spenderat helgen hos min sambos föräldrar i Dorotea så lastade vi av bilen hemma igen igår kväll.

Vill bara passa på att tacka alla som gjort detta möjligt! Framförallt mina föräldrar och min sambo som följde med under helgen, hade inte gått utan er :)

Får se när nästa tävling blir, har mycket på jobbet och i livet nu innan sommaren, nästa garanterade tävling är i Augusti i Sävar utanför Umeå!

På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att läsa så bra race rapport :thumbright:

fick du med nå bra data loggar från racet? vore kul att se

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:kul att läsa så bra race rapport :thumbright:

fick du med nå bra data loggar från racet? vore kul att se

mvh jens
Kul att det uppskattas :)

Nope, jag var totalt värdelös och glömde tömma interna minnet... På Link G4 skrivs inte gamla loggar över utan den slutar logga istället :) Och glömde som sagt datorn när jag testade så är inte så stolt över mig själv ;)
Ska koppla in en brytare så jag enkelt kan starta och stoppa loggningen och bara logga det jag känner är nödvändigt eftersom jag har så begränsat internminne :)

Ska så småningom även montera in en liten 10" laptop jag har så kan jag logga direkt till den :)
Får jag ju även livedata från boxen på ett enkelt sätt!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är synd link har så dåligt intärn minne annars ett bra system! med vems så loggar det alltid allt och det räcker ca 1000 timmar!

man lär sig inget utan logg (om man överdriver lite kanske :) ) man ser både hur bil, motor, chafför jobbar om man kan analysera bra iallafall.

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:det är synd link har så dåligt intärn minne annars ett bra system! med vems så loggar det alltid allt och det räcker ca 1000 timmar!

man lär sig inget utan logg (om man överdriver lite kanske :) ) man ser både hur bil, motor, chafför jobbar om man kan analysera bra iallafall.

mvh jens
Ja, det är väldigt synd! Hade velat logga varje gång jag startade motorn så man har data från varje körning :) Känns inte som att det hade kostat mycket att stoppa in mer än 4mb?
Antar dock att det har med hur systemet är uppbyggt och begränsningar i hårdvara/mjukvara då även G4+ är byggt på G4 som är ett förhållandevis gammalt system vid det här laget :)

Pratade med Links support häromdagen och vad jag förstod på honom skulle de erbjuda mer minne när Link G5 kommer ut :)
Fick dock inget bra svar varför det var så lite minne på G4 och G+ annat än att det räckte när G4 laserades :P Vilket jag synar!

Jag vill tro det också, dessutom får man en historik på hur bilen beteer sig under olika förhållanden så man kan gå tillbaka och kolla när något går snett eller om man får problem :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Efter en paus i garaget började jag om så smått igår. Demonterade fjäderben och började plocka ner bakdiffen så jag kan lämna diff och fjädring på renovering :) Kommer köra med R160 och den lamelldiff som satt i bilen så länge det håller för att minska tiden i garaget och få köra så mycket som möjligt!

På torsdag åker jag söderut för gå på en av mina kusiners bröllop, har förhoppningsvis med mig bra-att-ha delar hem till rallybilen :) Kommer blir en effektiv helg förhoppningsvis, återkommer när jag är hemma med hur det gått.

Nästa tävling jag siktar på att köra är Umenatta den 19 augusti :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Åter efter semestern, hoppas alla har haft det bra för det har jag! :)

Inför semestern lämnade jag fjädringen till Sellholm, den är nu renoverad och påväg tillbaka till mig.
Alla fyra stötdämparinsatser i fjäderbenen behövde bytas då de var krokiga, de sa att det syntes att det var länge sedan de varit renoverade. Ska bli spännande att känna skillnaden :)

Diffen är också på renovering och kommer förhoppningsvis med posten under veckan!
Den 19 Augusti börjar vara nära så ska in i garaget och göra bilen redo för tävling under denna vecka :)

Just det, nämnde inför semestern att jag skulle på bröllop och ta med mig bra-att-ha delar hem?

Jag köpte mig en delvis demonterad Subaru Impreza STI JDM som jag tog det mekaniska ifrån och sålde karossen :D Nedan kommer lite bilder från den resan och demonteringen.

Bild

Så såg bilen ut när vi hämtade den!

Bild

På lånade hjul för transport till mina kusiner där vi skulle demontera den.

Bild

På plats hos kusinerna, väldigt smidigt att få låna 4-pelarlyft!

Bild

Motorn ute.

Bild

Växellådan ute.

Bild

Bilen och delarna lastade!

Bild

Bilen lämnad hos sin nya ägare.
Jag ska även ha hjulupphängning men den får jag hämta senare hos nya ägaren, han ville ha den rullande så länge som möjligt och jag har ingen stress med delarna (än så länge...) :)

Planen med delarna är att använda bakvagnen som en lösning om det visar sig att min nuvarande R160-bakvagn inte håller i längden. Då har jag en stadigare R180-bakvagn med drivaxlar och diff som jag kan montera. Är rätt utväxling mot dogboxlådan också!

Motorn är planen att använda vid ett framtida motorbygge, JDM-toppar med AVCS samt ett newage-insug tänker jag är en stor uppgradering jämfört med min nuvarande motor!

Resten av delarna är bra att ha, man vet aldrig vad som går sönder :)

Planen är dock att försöka hålla den i sin nuvarande setup så länge det håller, är billiga drivaxlar och jag har många nav och extra axlar liggande!

Åter till tävlingen den 19:e, vad ska hinnas med innan start?
Jag ska montera diff samt fjäderben, justera höjd och göra en hjulinställning, koppla in styrningen till DCCD:n, montera hållare för mobiltelefon för kartläsare samt montera skyddsplast undertill.

Hinns det med skulle jag gärna tagit mig ut på ett litet test för att känna hur den känns med lamelldiff bak, styrning på DCCD:n samt med renoverad fjädring! Har 2 veckor på mig så vi får se hur det går :)

På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av fugazi »

FAH skrev:... man vet aldrig vad som går sönder
Det skulle väl ha varit "man vet ju att nåt alltid går sönder"? :whistle:
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

fugazi skrev: Det skulle väl ha varit "man vet ju att nåt alltid går sönder"? :whistle:
Haha ja, det är sant ;)

Kommer nog så småningom byta både bak och framvagn till den från STI:n då de nuvarande är lite krokiga :)
Men kommer vänta så länge som möjligt då jag vill få körtid!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Love »

Passar prylarna från Sti'n rakt av?tänker att den är ju nyare än din.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Love skrev:Passar prylarna från Sti'n rakt av?tänker att den är ju nyare än din.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
Ja, det mesta är bara att bulta dit! Bara man vet vilka delar som passar med vilka så passar det mesta emellan bilmodellerna från 1990 till 2007 :)

Ska jag t.ex. montera den större diffen från STI:n måste jag även byta drivaxlarna och naven bak för att det ska passa då det är grövre splines på dem.
Måste även byta medbringare på diffen till en från de mindre diffarna för att mellanaxeln ska passa! Men som sagt, vet man vad som passar med vad så är det mycket Lego över det hela! :)

På bilen just nu sitter det främre bärarmar från en -03 STI med bussningar från en -99 Impreza GT.
Lådan (och växellänkage) kommer från en 2003 STI, koppling och svänghjul är Legacy Turbo 1990, mellanaxeln från en automatväxlad Legacy från 1993 :)
En salig blandning men det är det som gör att jag kan hålla igång en Legacy mekaniskt då jag kan byta till nyare och bättre delar när nått går sönder!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

Nu har jag äntligen kommit igång med skruvandet, hoppas på en effektiv vecka :)

Igår monterade jag i alla fall fjäderbenen bak samt hängde dit diffen. Diffen gick lite smidigare denna gång, behövde inte använda spett i alla fall :D

Ikväll kommer avgassystem och främre fjäderben monteras, sen är bilen körbar igen.
Kommer montera styrningen till mittdiffen samt skyddsplast under bilen, sen är den redo för tävling :) Ska även byta tätningen till tankarmaturen då jag misstänker att den är torr och gammal.

Optimalt hade varit att hinna köra en test också men får se vad som hinns med :)

Bjuder på lite bilder:

Bild

Sellholm blästrade och målade upp benen, de rengjorde även gängorna så nu ser de nästan nya ut! :)

Bild

Bakvagnen monterad!

Får hjälp av två kompisar ikväll så förhoppningsvis hinner vi mycket :)
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Gårdagen var relativt effektiv, skruvade fast diffen och efterdrog alla bultar i bakvagnen.
Monterade även hasplåten under diffen som jag glömde montera inför förra tävlingen!

Bild

Framfjädringen kom på plats, ser trevligt ut när de är uppmålade :)

Fick hjälp att göra stensprutsskydd till bakre dirvaxlarna och bärarmarna, använde gamla skydd för bärarmar från en fyrhjuling, blev riktigt bra!

Kopplade inte det som gick av diffstyrningen, insåg att jag glömt köpa en ny lödpenna så vi kunde inte gör det sista! Får bli ikväll :)

Ska åka en tur till stugan också för att hämta fälgar och annat som behövs inför tävlingen :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av quattro »

Hej,
Vad har du för fjädervärden, i fram/bak? Jag noterar att du inte har hjälpfjädrar, vilket Sellholms stoppade i mina fjäderben.
Har dom (Rikard?) rekommenderat eller kommenterat dina fjädervärden?
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

quattro skrev:Hej,
Vad har du för fjädervärden, i fram/bak? Jag noterar att du inte har hjälpfjädrar, vilket Sellholms stoppade i mina fjäderben.
Har dom (Rikard?) rekommenderat eller kommenterat dina fjädervärden?
Jag tänkte också på det men han (Jonas tror jag han hette?) sa att fjädrarna var i bra skick och inte behövde åtgärdas :)
Har du samma dämparuppsättning?
Har faktiskt ingen aning om fjädervärden, fjädrarna var så ytrostiga när jag köpte bilen så det stod inget på dem och fick ingen dokumentation från Sellholm om det heller :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Skriv svar