Tvärspolning om603

Diskussioner för erfaret folk
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Tvärspolning om603

Inlägg av dennis-volvo »

Tjenare!

Har en om603, dvs mercedes 12v diesel sexa, i min driftingbil.
som alla andra som kör hårt och mycket laddtryck på dessa maskiner så har även jag problem med vattentempen.
Har monterat elektrisk davies craig 115L/m vattenpump. borttagen termostat, och borttagen original vattenpump.
Stor Aluminiumkylare i bagaget med bra luftflöde till och från och en elfläkt från 850 med ett jävla flås i.
ändå så vill den sticka iväg i temperaturen redan efter bara några svängar på bana, upptill ca 120grader. men sen går det rätt snabbt att få ner den i temperatur igen när man släpper av och feskör på tex raksträcka eller så. Men den ska ju inte behöva gå kok så snabbt.

Så känns rent krasst som kasst flöde genom motorn. och hört på andra håll att det är toppen som stryper flödet.
så har börjat spekulera på att eventuellt bygga tvärspolning och se om man kan få bukt med detta tråkiga bekymmer att det alltid ska gå varmt.

Har noterat att det finns uttag i topplockspackningen för kylkanaler som inte existerar i toppen. och provborrade en skrottopp och som ja trodde så borrar man rakt in i kylkanalerna.
Bild

så min tanke är att borra upp dessa för att få mer flöde in i toppen, och sen bygga tvärspolning genom att ta in vatten i frostpluggarna i blocket på avgassidan.
och ut genom toppen på insugsidan.

Ursäkta om det blev ett väldigt rörigt inlägg, men hoppas någon förstår och kan hjälpa mig att bolla lite idéer :)

Mvh Dennis
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av The »

Börja med att kolla temp före och efter kylaren vid körning så att det inte är för dåligt luftflöde genom den och det är därför du har problem.

Alternativ 2 är väl bara att pröva din teori. :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av MattiasH »

Vad är det för typ av termostat på en såndär? Har du kollat så du inte får kortslutning i kylsystemet via en bypass-kanal när du kör hel utan termostat?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra tips ovan kolla det först. jag tror inte det är fel på toppens vatten flöde. låter som om det är kyl systemets yttre system som inte räcker till eller som har/får luft i sig.

ta lite bilder så vi får se hur allt är kopplat och monterat så får du nog fler tips.

mvh jens
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av dennis-volvo »

Har tyvärr inte möjlighet att prova kolla temp innan och efter nu då motorn är urplockad, men vet att de va storskillnad i temp på rören in och ut ur kylaren.
pluggat bypass kanalen som sitter bakom termostaten.
här kommer en hel hög med bilder.

pluggad bypass
Bild

Vatten ut ur toppen och mot kylaren
Bild

vattenpumpen
Bild

lådan med kylaren
Bild

Bild

kylaranslutning
Bild

andra kylaranslutningen
Bild

kapad topp
Bild

närbilder på kylkanaler
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Hoppas dessa bilder är till någon nytta.
står i valet och kvalet om jag ska använda denna motorn i nybygget inför nästa driftingsäsong eller om jag ska gå över till bensinare istället pga värmeproblemen.
Riktigt trevlig maskin detta i övrigt, så hade varit kul att få bukt på de och fortsätta med dieseln.
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av dennis-volvo »

Glömde tillägga att det går även en liten slang från övrekylaranslutningen på motorn till expansionskärlet
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av Kadett4wd »

En grej att prova kan ju vara att vända kylflödet.
Suger elfläkten genom HELA cellpaketet?

Sen sade en vis man att har man värmebekymmer, öka flödet så vattnet byts ut fortare.
Men se till att öka kylkapaciteten i kylaren.
typ dubbla kylaren baktill och mer flås på vattnet genom maskin.

Det finns en 150l pump som störst tror jag.

Sen en grej jag inte har riktig koll på, varvas det mycket?
'tändläget' på pumpen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av dennis-volvo »

Aa men då jag står i val och kval om jag ska flytta denna maskin till nybygget eller ej så vill jag vara ganska säker på att få rätt på bekymmerna.
Vända håll kanske kan hjälpa, men känns inte som att det borde bli jätte skillnad?

Är ju flödet jag vill förbättra, därav denna fråga ang tvärspolning och förstora kanalerna .
Och kylet är grymt stort så borde inte behövas dubbla.

Varvar 6000rpm och pumpen står på 15grader vill ja minnas
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av Kadett4wd »

Kallare vatten i toppen, sen addera med mer oljekylning i blocket var min tanke.

Finns det tillsatser att hälla i dieseln så det brinner lite snabbare, vanlig mackdiesel är väl inte så bra att varva med?

Och tändläget, varför jag frågade, min tanke var att om det tänds fel kanske det bygger mycket värme i maskin.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du har bra delta temp in och ut ur kylaren prova att montera dubbla vatten el pumpar. en sån liten räcker inte långt vid höga effekter långa stunder.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Tvärspolning om603

Inlägg av turbodart »

Som jens sier, høy delta-t (høy differans mellom inn og ut) kan tyde på at det er lite fløde. Tenk også på at en reimdreven originalpumpe kan bruke ganske mye effekt! 3hk? Det er ~2000w eller ~150ampere, hur stor er sikringen på din elektriske??
Daniel Krüger
Skriv svar