Kompression vs centrifugalkompressor

Allt inom Usa bilar samt hot rods
rossander
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 21, 2017 9:27 pm
Ort: Örnsköldsvik

Kompression vs centrifugalkompressor

Inlägg av rossander »

Hej
Försöker ta reda på vilket komp som är lämpligt att sikta på vid överladdning med centrifugalkompressor. Paxton 1200 på en Ford 302 gatmotor med alutoppar? Tänkte ladda ca 0,6 bar och tanka 98. De flesta tabeller och diskussioner i amerikanska forum ger standardsvaret 8-8:5... men dom har väl sämre bränsle där. Kommer att ha möjlighet att styra tändning och bränsle med ett Fitech-sprut. Vad bör jag sikta på för att inte tappa för mycket i botten?
Mikael Rossander
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kompression vs centrifugalkompressor

Inlägg av The »

Dom har väl inte direkt sämre soppa, bara att man specar oktan på olika sätt.
Med så lågt Ladd bör det väl inte bara något problem att köra med 9+ I kompressionsförhållande.

Jänkarna är ju extremt bakåtsträvande vad gäller överladdning och kompressionsförhållande.
Men det är väl för att de är fast i gamla tider med förgasare och mekaniska fördelartändningar.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kompression vs centrifugalkompressor

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du ha bra hålbarhet och körbarhet så bygg soppasystemet för E85. det gillar gammla stötstångs motorer :thumbright:
Skriv svar