Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hallå igen!

Igår gjordes de sista stora sakerna på bilen inför tävlingen!

De sista kablarna till MapDCCD-styrningen kopplades in, har dragit in TPS, fotbroms, handbroms, hastighet och RPM till den :)
Allt verkade funka bra tills jag hade konfigurerat klart den och skulle skicka ström till mittdiffen, då varnade boxen för kortslutning!

Läste instruktionerna och mätte upp resistansen mellan linningarna på DCCD:n.
Mätade mig till 0.4-0.5 ohm och enligt manualen ska det vara mellan 1.8-3 ohm på en 6-växlad låda! Dumt, antingen kabelbrott eller så är diffen trasig... Detta var kl 23:30 så gick hem efter det! Ska dit ikväll och felsöka lite mer utförligt :) Det värsta som händer är att jag får köra utan styrningen och ha en lite mer bakhjulsdriven bil!

Förutom det hängde jag upp avgasröret och drog fast allt under bilen så det är nu klart :)
Det som ska göras när den ställs ner på hjul igen är att göra en grov hjulinställning.

Tittade även över tätningen runt tankarmaturen för att se om bränslelukten kom därifrån.
Den satt inte rätt så tog lös och justerade till den och drog fast allt igen, hoppas att det inte ska lukta mer :) Har en ny tätning men det är ett rent h-vete att byta den sen jag byggde om bränslesystemet så jag slipper gärna! Hoppas det blev tätt nu, annars åker jag på att byta den ändå :)

Ikväll ska jag gå igenom bilen en sista gång och se om jag kommer på nått som ska fixas :)
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av quattro »

Rickard på Sellholms har byggt ihop benen med huvudfjädrar med 350 lb/in i fram och 200 lb/in i bak till Audin. Men dom är runt 10 år gamla och jag är inte säker att han skulle bygga så idag. Rallybilar blir ju i princip mjukare för varje år i fjädringen medan stötdämparna blir mer avancerade. Det finns lite om fjädrar att läsa på Antony Warmbolds blogg från WRC-åren. Intressant information för oss amatörer.
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

quattro skrev:Rickard på Sellholms har byggt ihop benen med huvudfjädrar med 350 lb/in i fram och 200 lb/in i bak till Audin. Men dom är runt 10 år gamla och jag är inte säker att han skulle bygga så idag. Rallybilar blir ju i princip mjukare för varje år i fjädringen medan stötdämparna blir mer avancerade. Det finns lite om fjädrar att läsa på Antony Warmbolds blogg från WRC-åren. Intressant information för oss amatörer.
Då är jag med! Skulle tro att dessa byggdes ihop 1990 då bilen byggdes :)

Det var också min tanke så när jag lämnade in dem frågade jag om det var någon skillnad på de nya dämparna och om jag skulle behöva byta fjädrar!
Han sa att det mest troligt inte skulle behövas men att det skulle visa sig vid provkörningen.
Alltså antar jag att det är exakt samma sättning på dessa som på de som satt på bilen från början eftersom fjädrarna inte byttes :)
Trodde det skulle vara en ny generation av dämpare som kanske var lite progressiva eller nått men det är väl för billiga dämpare för det :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

En tävlingshelg till ända med en hel bil och ett hyfsat reslutat :)

Fredagen spenderades i garaget där jag fick hjälp av min far. Vi satte lite extra plast under bilen som stensprutsskydd, skulle behövas mer men det får bli inför nästa tävling.
Jag monterade in en extra brytare då jag ville ha en för launch control och en för att slå av och på dataloggningen.
Konstaterade att mittdiffen förmodligen är trasig då mitt kablage inte är nått fel på.
Blev alltså till att åka tävlingen med en nästan bakhjulsdriven Legacy igen :D

Fick även två däck omlagda så jag skulle ha ett par bättre att sätta fram. De jag kört på tidigare är 10 år gamla så det börjar vara dags att byta ut dem...

Bild

Däcken på fälg!

Efter det hämtades släpet och bilen lastades.

Bild

Bilen uppstartad och påväg ut ur garaget.

På lördag morgon körde vi ut till Sävar tidigt på morgonen. Vi ställde upp tält och förberedde serviceplatsen, har tyvärr ingen bild på det, kommer senare.

Efter det for jag ut och värmde bilen och passade på att åka för Mattias Sandgren för att mappa in launch control. Trodde det skulle gå fort men styrsystemet ville inte sammarbeta, t.ex. satte den en av de digitala ingångarna till aktiv så fort jag startade om bilen! Den reagerade även lustigt på inställningarna för launchen.

Efter ca 45 minuter hade vi lyckats få till något som verkade funka och jag provade en start med launchen ställd på 4500 rpm. Funkade klockrent!

Bild

Körde tillbaka till serviceplatsen och förberedde mig och Mats, min kartläsare, på start.

Tävlingen bestod av 2 sträckor som kördes två gånger vardera. Totalt ca 36 km sträckor och en totallängd på 13.5 km inkluderat transporter. Tävlingen gick kring Sävar utanför Umeå.

När klockan var slagen körde vi iväg till första sträckan. Påväg dit verkade bilen gå varm likt den gjorde i vintras men det löstes enkelt genom att dra på full värme och blåst. Genom att frikoppla och tomvarva upp och ner några gånger så åker tempgivaren ner direkt till normal arbetstemp så funderar på om min nya vattenpump är dålig på nått sätt?

Hursomhelst så kom vi till första sträckan och tog oss iväg. Bilen kändes bra, bakdiffen gjorde stor skillnad även om den fortfarande är glad i baken! Launchen betedde sig konstigt då den la sig på 3500 rpm även om vi ställt in den på 4500 rpm! Detta var ett problemen vi hade tidigare... Dock byggde den fortfarande dugligt med laddtryck så det räckte för att göra en hyfsad start.

Tog det väldigt lugnt de två första sträckorna och kom tillbaka till serviceplatsen utan problem. Värmeproblemet var som i vintras endast på transporterna när jag låg på konstanta varvtal kring 3000 rpm så börjar mer och mer misstänka vattenpumpen.

Inför andra omgången var jag lite mer taggad så då gick det lite fortare!
Förbättrade 17 sekunder på första sträckan till en tid på 7:00.1, andra sträckan bättrade jag ca 5,5 sekunder till en tid på 4:52.0, dock inte utan incidenter!

Nedan kommer lite bilder från sträckorna tagna av Lars Gustavsson, tack!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

De 4 sista bilderna är från sträcka 3, sista bilden är just innan jag kör över en slybuske ca 1 dm från en stor sten! Går upp på två hjul (man ser att bakhjulet börjat lyfta på bilden) men lyckas rädda så vi slipper rulla :D Gick för fort in mot kurvan innan, hörde fel på en not. Gick brett (som synes på bilderna) och hann inte med att ratta! Man ska ha tur också :)
Hade diffen funkat hade det nog inte blivit lika dramatiskt då den när den väl kastat ut så mycket beter sig väldigt likt en bakhjulsdriven bil! Dock mest nöjd att inget hände med bilen.
Kände kanppt nedslaget så fjädringen funkar definitivt!

På sista sträckan hade jag problem med att jag tappade kraft just efter starten, hände två gånger men försvann när jag slog av launchen så något mystiskt hände.

Överlag är jag väldigt nöjd med tävlingen, första med noter och på grus i denna bil :)
Bilen känns väldigt bra att köra och styr in bra i kurvorna. Får jag bara till diffen kommer den vara riktigt trevlig tror jag :)

Tiderna räckte till en total 5:e plats av 23 som tog sig i mål! Nöjd med det resultatet med tanke på förutsättningarna :D

Under tävlingsdagen regnade det lite av och till så bilen blev väldigt skitig.
Det avhjälptes med en behövlig tvätt!

Bild

Igår kväll var jag förbi i bilen för att plocka ut loggarna ur styrsystemet. Jag hade aktiverat loggningen före varje start och stängt av den efter varje sträcka så jag förväntade mig 4 loggar. Nej, där fanns det 7 stycken! Vissa var bara några sekunder långa... Visade sig att ingången som strulade innan hos Mattias fortfarande strulade och alltså aktiverade loggningen så fort bilen startades! Alltså hade loggningen varit på hela tiden och minnet i boxen tagit slut innan de två sista sträckorna. Inga loggar fanns på när bilen tappade kraft, synd!

Studerade loggarna lite ytterligare och konstaterade att AFR target, Wideband 1 samt WG Duty cycle inte fanns med. Även det väldigt konstigt!
Här någonstans började jag tappa tilltron till styrsystemet och gav upp för dagen.

I morse kollade jag loggarna igen och började kolla vilken version av firmware det var i boxen. Visade sig att den uppdatering jag gjorde när jag monterade boxen i bilen inte fungerat!
Versionen var 4 år äldre än den senaste, i fixarna ingick bland annat fix för digitala ingångar som alltid är aktiverade när styrsystemet slås på, olika fel i inställningarna för launch samt utökat antal loggade parametrar (bl.a. AFR target, Wideband 1 och WGDutyC...) :D Happy days, förtroendet för Link är tillbaka :D

Något som det inte förklarar är varför spänningen fram till boxen är så låg, bara kring 12-12.5 volt! Måste gå över alla jordkablar och se om mäta upp spänningen över batteri och generator :)

Ikväll står städning av garaget på agendan, sedan får vi se vad som händer!
På återseende :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Hallå igen!
Något som det inte förklarar är varför spänningen fram till boxen är så låg, bara kring 12-12.5 volt! Måste gå över alla jordkablar och se om mäta upp spänningen över batteri och generator :)
Är spänningen konstant 12-12,5 volt eller varierar det?

När jag hjälpte Micke F när han körde med dubbelturbo Pv:n och vi var ute och mappade lite fick vi konstiga lambda värden..... och det tog ju ett
tag innan vi såg sambandet med att när lambdan ballade ur så hade kylfläkten just startat, den drog så mycket ström att spänning sjönk en hel del
och det var det som gjorde att lambdan ballade ur.

Se även till att ha överdrivet stora jordkablar mellan generator-motor lika så motor-kaross.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev:
FAH skrev:Hallå igen!
Något som det inte förklarar är varför spänningen fram till boxen är så låg, bara kring 12-12.5 volt! Måste gå över alla jordkablar och se om mäta upp spänningen över batteri och generator :)
Är spänningen konstant 12-12,5 volt eller varierar det?

När jag hjälpte Micke F när han körde med dubbelturbo Pv:n och vi var ute och mappade lite fick vi konstiga lambda värden..... och det tog ju ett
tag innan vi såg sambandet med att när lambdan ballade ur så hade kylfläkten just startat, den drog så mycket ström att spänning sjönk en hel del
och det var det som gjorde att lambdan ballade ur.

Se även till att ha överdrivet stora jordkablar mellan generator-motor lika så motor-kaross.


//Nisse
Den varierar, tittade i en av loggarna och då låg den vid 12.1 volt innan sträckan, ca 12.5 volt under sträckan och 13.2 volt efter sträckan!
Ska kolla skicket på mitt batteri också har jag tänkt, kan ju vara det som är halvtaskigt. Eftersom det är flyttat till skuffen när bilen byggdes 1990 så kan det ju tänkas att kablaget påväg dit bak har blivit ärgat eller liknande.
En kombination av dåligt batteri och dåliga jordpunkter tycker jag känns som en rimlig orsak!

Ja jag har köpt ny jordkabel till batteriet och ska gå över motorns jordar samt komplettera med en extra har jag tänkt :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

Tittade igenom en massa loggar från diverse rally bilar som jag hjälper till lite med.
Alla ligger kring 14v på sträckorna och på transporten kan det öka upp till 14,5v
och en där generator remmen hoppade sjönk det ner till 11,5 v på 3 sekunder....

Så ett tips kolla generatorn också.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev:Tittade igenom en massa loggar från diverse rally bilar som jag hjälper till lite med.
Alla ligger kring 14v på sträckorna och på transporten kan det öka upp till 14,5v
och en där generator remmen hoppade sjönk det ner till 11,5 v på 3 sekunder....

Så ett tips kolla generatorn också.
Ja det låter rimligare!

Generatorn är en Hella utbytes som gått ca 100 mil, 4 år gammal :)
Ska kolla den ändå men tänker att den inte borde vara felet, bytte den under mappningen då den dåvarande generatorn laddade alldeles för dåligt!
Vid närmare eftertanke kan det ju vara så att den gamla generatorn blev dålig för att det är dålig jord eller liknande någonstans i härvan.
Ska ge mig på det ikväll om jag hinner, är lite nyfiken var felet kan vara då det blivit värre sen förra tävlingen!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hejsan!

Igår hann jag bara med en timme i garaget men hann gå igenom de stora jordpunkter som finns på bilen. Bytte jordkabeln mellan batteri och kaross till en nyare och grövre.
Slipade kontaktytorna och bytte till ett nyare batteri då jag misstänker att mitt gamla var dåligt, tar väldigt lång tid att ladda och tappar spänningen rätt snabbt.

Demonterade även jorden mellan kaross och motor, slipade rent kontaktytorna och monterade igen med fräschare skruvar.

Hann inte mycket mer än det då klockan drog iväg :)

Ikväll ska jag starta bilen och mäta spänning och annat spännande :)

Ska även uppdaterad mjukvaran i boxen och se om det blir någon skillnad!

På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

[quote=Curse]Borde ta tag i mina jordpunkter i gtx:en åxå. Men ha int blivit av. Som så mycket annat....[/quote]

Haha ja, det blir ju lätt så tyvärr :)

Har inte uppdaterat men har varit i garaget varje kväll och tittat på kabel, följt kabel, klippt kabel, bytt kabel o.s.v. :)

Fick hjälp igår med det sista så nu sitter bilen ihop, redo för helgens körning på Mittsverigebanan :) Tänkte även köra en racingspecial i Åmsele men bilens A-besiktning har gått ut... Transportstyrelsen har tydligen bestämt att rallybilar måste besiktas var 8:e månad till skillnad från andra bilar! Dumt.

Hursomhelst, glömde nämna sist att jag slet min framskärm krokig när jag backade ut från tvätthallen!
Stänkskyddet gick in under däcket så den slet ner skärmen lite så förardörren inte gick att öppna :D

Tog lös den och riktade den.

Bild

Skitigt värre, tvättade innan jag monterade skärmen igen.

Bild

Den lösa skärmen :) Helt ok skick för ålder!

Efter det så var det elsystemets tur. Letade runt lite efter olika jordpunkter, bytte kabeln mellan batteri och kaross samt rengjorde de stora jordpunkterna kring motorn :)

Detta hjälpte inte så började kolla på jorden till ECU:n. Visade sig vara nästan 100 ohm i motstånd mellan kontakten till ECU:n och karossen! Inte så bra.
Hittade även lite tveksamma lösningar på jorden bakom instrumenteringen, allt var jordat via en av mätarna! ECU, mätare och även nedkopplingsmotstådet till huvudströmbrytaren gick på samma jord via mätaren...

Bild

Ett underbart kablage! Dock fungerar alla mätare och nu funkar förhoppningsvis strömförsörjningen till ECU:n också. Jag rör det inte i onödan, man ska inte pillra i det som fungerar!

Gjorde om jordpunkterna så nu är det separerat. Drog en ny jord från ECU:n till motorn, tips från en gammal Link ECU manual där det fanns ett kapitel om dålig jord till ECU:n på äldre Subaru!
Städade även upp lite kablage under huven så det är nu lite mindre kaos där under :)

Är redo för helgen med loggning och körning på Mittsvergiebanan!
Kan inte bli så mycket bättre förutsättningar för att testa bilen, köra nått varav sen in i depå och kolla loggar, sen ut igen :) Är peppad, ska bli kul att halka runt lite.
Glömde ta bild på 17" fälgarna men det är Speedline ST2, samma modell som satt på Grupp-A Imprezorna de första åren :)

Lastar ikväll och åker mot Mittsvergiebanan på lördag morgon, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av mattias »

Det är inte så kul att "öppna locket" på el-installationen i många bilar, men det är nog helt ok att laga det som är uppenbart. Mycket är ju byggt på plats utan någon större planering. Det blir säkert lite annorlunda värden och utseende på datat i log-filerna nu, ska bli intressant :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Efter det så var det elsystemets tur. Letade runt lite efter olika jordpunkter, bytte kabeln mellan batteri och kaross samt rengjorde de stora jordpunkterna kring motorn :)

Detta hjälpte inte så började kolla på jorden till ECU:n. Visade sig vara nästan 100 ohm i motstånd mellan kontakten till ECU:n och karossen! Inte så bra.
Hittade även lite tveksamma lösningar på jorden bakom instrumenteringen, allt var jordat via en av mätarna! ECU, mätare och även nedkopplingsmotstådet till huvudströmbrytaren gick på samma jord via mätaren...

Ett underbart kablage! Dock fungerar alla mätare och nu funkar förhoppningsvis strömförsörjningen till ECU:n också. Jag rör det inte i onödan, man ska inte pillra i det som fungerar!

Gjorde om jordpunkterna så nu är det separerat. Drog en ny jord från ECU:n till motorn, tips från en gammal Link ECU manual där det fanns ett kapitel om dålig jord till ECU:n på äldre Subaru!
Städade även upp lite kablage under huven så det är nu lite mindre kaos där under :)
Kul att du hittat felet :thumbright:

Det är tyvärr ganska så vanligt att man hittar en hel del tveksamma elinstallationer på rallybilar-racingbilar som varit med länge med x-antal olika
ägare.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

mattias skrev:Det är inte så kul att "öppna locket" på el-installationen i många bilar, men det är nog helt ok att laga det som är uppenbart. Mycket är ju byggt på plats utan någon större planering. Det blir säkert lite annorlunda värden och utseende på datat i log-filerna nu, ska bli intressant :)
Haha nä det är väl så! Dock nu när jag grottat ner mig i det så är det inte så hemskt, ser mest dåligt ut :)
Ja jag hoppas det! Har nu ca 13.7 i boxen när det mäter 14.2 på generatorn (batteriet börjar vara urladdat) så är inte 100% än men en bit på vägen!
Vill provköra och se hur loggarna ser ut innan jag klipper och klistrar något mer i härvan :)

Är det inte bra efter detta kommer jag stoppa ett relä med matning direkt från huvudströmbrytaren och ta original pluskabel till ECU:n som signal för relät, då borde jag få så mycket spänning som möjligt :)
super7 skrev: Kul att du hittat felet :thumbright:

Det är tyvärr ganska så vanligt att man hittar en hel del tveksamma elinstallationer på rallybilar-racingbilar som varit med länge med x-antal olika
ägare.
Ja jag är väl förhoppningsvis en bit på vägen! Känns bra att ha uteslutit vissa möjliga orsaker :)

Jo, denna har ju varit med som rallybil sedan 1990 så det har hänt en del! Är ändå förvånad över hur pass orörd härvan är efter alla år :)
Men som sagt, det ser för taskigt ut men det funkar :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av MVA-Productions »

Väntar spänt på rapporten från mittsverige!
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

MVA-Productions skrev:Väntar spänt på rapporten från mittsverige!
Kul att höra att det uppskattas! Nu är väntan över :D

Så, tog jag mig ner till Mittsverigebanan? Svar ja :)

Lastade på fredag kväll (tack till en förstående sambo!), hade monterat 17" Speedlinefälgarna :)

Bild

Ute ur garaget!

Bild

Påväg upp på släpet.

Åkte mot Härnösand kl 06:50 på lördag morgon! Fick hjälp av en bekant med BE att dra ekipaget, blev att dra med min Outback. Lite nedlastat blev det och den drog bara lagoma 1.8 l/mil så kunde varit värre :D

Bild

Förutom att automatlådan levde ett eget liv så gick det riktigt bra att dra med den :)

Väl nere ställde jag mig med mina kompisar i WL-Racing!
(Länk till Mattias Saab-Supra https://www.garaget.org/?car=398365)

Bild

Resten av dagen gick ut på att köra 10-15 minuter och sen kolla loggar.
Efter första rundan konstaterade jag utifrån loggarna att spänningen var stabilare, utan tvekan! Var dock sällan över 13.1 volt så körde resten av dagen för att se om det var konstant samma spänning. Blir nog till att dra en ny matning till boxen ändå med relä!

Konstaterade även att mina bakbromsar tar alldeles för mycket jämfört med fram! Bromsvågen var bottnad och den låste bak före fram ändå. Har inte märkt det de tidigare tävlingarna jag kört då jag den första tävlingen hade svetsad mittdiff, andra var backtävlingen så då bromsade jag inte så mycket och senaste var det så blött och regnigt så trodde det var underlaget samt att mittdiffen inte funkade :)

Försökte justera bromsvågen lite till och körde två omgångar till (mest för att det var kul att sitta i bilen :D) men blev ingen skillnad. Mina bakre fälgar hade betydligt mer bromsdamm än framfälgarna :)
Kommer köpa en reduceringsventil och stoppa på den bakre ledningen för att justera bort trycket bak. Blir bromsarna för tungtrampade får jag byta cylindern till frambromsarna så jag ökar bromskraften dit :)

Förutom det så lirade allt annat bra, gick inte varm efter 15 min på banan :)
Är nöjd med helgen då jag inte hade hittat bromsproblemet om jag inte kört!
Ska försöka göra bilen så klar som möjligt med mittdiffen och bromsarna innan vintersäsongen, kanske hinna med ett test till på grus för att se så bromsar och diff funkar :)

Under nästa vecka ska jag dock byta koppling på min gat-Legacy Turbo så då får rallybilen vila ett tag!

På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Skriv svar