Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 17, 2018 3:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Weber marelli problem
InläggPostat: ons aug 30, 2017 9:23 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 23, 2007 4:47 pm
Inlägg: 84
Ort: Karlstad
Nu har jag slut på idéer och måste bolla med någon som orkar med bilel. Jag måste flytta en Lancia Delta hf integrale 16v snart och är så nära att kunna köra den från garaget. Problemet är att den startar bara om jag kopplar bort vattentempgivaren. Problemet kom efter ett motorbyte.

Styrboxen skickar inte ut jord till bränslepumpens relä med vattentempgivaren inkopplad.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: ons aug 30, 2017 10:53 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 203
Vilken marelli box ?
Har du testat blinka ut koderna ?
Har du provat med annan box?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: ons aug 30, 2017 11:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1510
Ort: Skelleftehamn
Jag antar att du menar att den prime:ar inte pumpen om du tar bort vattentempgivaren, isof är det helt normalt.
Mät givaren från härvans stift vid styrboxen och sedan direkt på givaren (stift 29 och 11 enligt bilden). Det ska vara ca 3750 ohm vid 20C (om det är samma givare som på cosworth)
På cosworth är det vanligt att det ärgar i ett kontaktstycke så det är dålig kontakt och bilen går då fett.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: ons aug 30, 2017 11:53 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 23, 2007 4:47 pm
Inlägg: 84
Ort: Karlstad
Den startar aldrig bränslepumpen om jag inte rycker bort vattentempgivaren.

Jag har cirka 3.5kohm (mätt på givaren) och har testat 3st tempgivare. Har även bytt databox.

Jag ska testa att ohmmäta givaren vid databoxen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: ons aug 30, 2017 12:36 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5262
Ort: Lykksällä
Blandat ihop några kontaktstycken?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: ons aug 30, 2017 1:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 23, 2007 4:47 pm
Inlägg: 84
Ort: Karlstad
Nej, jag har ohm mätt kablarna ut från databoxen till givarna och det har varit kontakt på rätt ställe.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: ons aug 30, 2017 6:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2387
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Håller den spänningen på kabel NZ Pin 11 på boxen, även med tempgivaren ansluten ?

Tänker i banorna att tempgivaren sänker 5 Volt spänningen ut från boxen, kortis eller liknande.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: ons aug 30, 2017 8:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 23, 2007 4:47 pm
Inlägg: 84
Ort: Karlstad
Jag ska kolla det! Tack så länge


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: tor aug 31, 2017 7:49 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 85
Om du bara ska flytta bilen så bygla reläet. Det är väl ingen fara.

Jag hade nog dragit relät med nyckeln o sen sett glad ut o aldrig brytt mig igen. =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: tor aug 31, 2017 10:20 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 23, 2007 4:47 pm
Inlägg: 84
Ort: Karlstad
Det är backup planen. Eftersom det är 3 år sedan jag upptäckte felet så inser jag att om jag fulkopplar reläet så kommer jag aldrig orka fixa det riktiga felet.. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Weber marelli problem
InläggPostat: fre sep 01, 2017 9:04 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 23, 2007 4:47 pm
Inlägg: 84
Ort: Karlstad
Plint 11 har 0v med och utan tempgivare inkopplad

Plint 29 har 2.52v vid databox

Vid vattentempgivaren har jag 2.57v med den inkopplad och 4.3v utan vattentempgivaren


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: fre sep 01, 2017 10:04 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5262
Ort: Lykksällä
Har du rätt kopplingsschema?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: fre sep 01, 2017 10:39 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 23, 2007 4:47 pm
Inlägg: 84
Ort: Karlstad
Det ska vara till Lancia Delta hf integrale 16v och det är det jag har. Har heller inte märkt att någon plint jag mätt på är fel när jag pipit upp kablarna.

Jag har kommit i kontakt med en kille som är duktig på dessa sprut och ska försöka följa hans steg. Ska mäta upp vevaxelgivaren nästa gång jag är i garaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: fre sep 01, 2017 12:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 370
Du kanske hittar ngt på bigturbo.co.uk. Dock inte lancia.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weber marelli problem
InläggPostat: fre sep 01, 2017 4:56 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2387
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ah, NZ vart visst Signal jord, där rök den teorin. :doh:

Vad har du för spänning på LR plint 30 ?

Tycker 4,3 volt lät lite lite nämligen med urkopplad givare, även om det kan stämma.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010