BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Utställnings säsongen har börjat.

Först med Hallands Fordonsveteraner i Lördags.

Bild

Och sen igår på Nationaldagen i Växjö på Biltema "Street meet"

Bild

Det blev en andra plats i utställningsklassen Retro.
Lustigt nog står bilarna precis som vi hamnade på prispallen, Bubblan 1a jag 2a och Volvo 244ran 3a.

Bild

Andraplatsen / vinsten vart en Mekpall med hjul :thumbright:



Lite mer logg, nu har jag kört med E85, eller nästan typ E72 kanske man vet ju inte exakt när man blandtankar utan att mäta.
På full e85 ökar jag tändningen 2,5° och Boost target 15 Kpa.

Bild

Dock hänger inte mina Wastegate fjädrar med riktigt, men det är väl kanske tur.
236 L/tim. på min 044 pump är snart ett gränsfall.

Intercooler bytet är dock att betrakta som lyckat.
Håller nere tempen bättre på landsväg, antagligen roterade varmluft runt den gamla intercoolern.
Insugstempen ligger på max 10° över yttertempen, oftast lägre.

Och man märker tydlig skillnad på de högre växlarna, speciellt när det är varmt ute.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Kära Photobucket, om ni läser detta.

Jag har länge känt att vi har haft ett lite ensidigt förhållande.
Men det var ju under dessa premisser vi valde att ingå i denna relation, båda med ett öppet sinne.

Det senaste året tycker jag att det har gått lite tungt, men vem är jag att klaga, när uppoffringen från min sida enbart är tid ?
När jag nu inser ert kompletta storhetsvansinne, förstår jag att vårt förhållande kommer att vara över för evigt.

Tack för denna tiden, för några 399 dollar per år får ni inte av mig.


Mina vänner på Sävarturbo, tråden fortsätter.
Ny och lite uppdaterad första sida finns.

Jag har laddat ner hela albumet från Photobucket totalt 1300 bilder, varav kanske 900 :shock: i denna tråden.
Det kommer att bli ett bildspel på Youtube.

Låter garaget hosta bilder tillsvidare.

Bild

635an har fått nya framdäck och blivit besiktigad, vilket gick utmärkt.
Skönt att mer eller mindre bara ta bilen och rulla in. :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Skickar upp ytterligare lite nya bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


635an rullar mest på annars, extremt praktiskt att jag kan blandtanka Bensin och e85 hur jag vill.
Man blir snabbt bortskämd med en 3,5 liters Bi-Turbo sexa.
BMW 120 Diesel bruksbilen känns väldigt traktor, med sin diesel fyra, troligen första och sista diesel bilen för min del.

EDIT:

Youtube klipp som täcker ombyggnaden till Kuggstång, kanske det som är mest intressant i tråden just nu ?

https://youtu.be/UCeN6G3JVNI
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av ventonz »

Futura fälgarna är verkligen rent porr, ångrar att jag sålde mina faktiskt.. :doh:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av stefanfloden »

Fina bilder :thumbright:
Gött när det bara funkar :lakrits:
Användarvisningsbild
Nitro84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:06 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Nitro84 »

för min del så var det den mest intressanta med kuggstångsmekandet =P
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Erik Nygårds »

Hejsan hänt något nytt med denna el har du bara åkt i sommar?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Nej, bara kört egentligen.

Men en reflektion är att den nya Intercoolern är bättre på precis alla sätt.
Den täcker ju större yta framför kylaren, och nu måste mer / all luft gå genom Intercoolern.

Så även på låga laster och låga farter är insugsluften alltid kallare, det läcker helt enkelt över mindre värme från kylaren.
Då all luft har rätt riktning, och ej studsar och virvlar runt Intercoolern, viktigare än man tror det där!

I sämsta läget en varm dag +25° kunde lufttempen ligga på ca. 60° vid långsam stadskörning. (viss Heat soak förstås)
Om man då gasade på så först sjönk tempen till kanske 40° för att sedan öka till 60-65°

Nu ligger den kanske på 40° vid samma tillfälle, och drar man ur 2-3ans växel sjunker tempen till 30° (samma givar placering och Heat Soak)

Så i sämsta läget är nog den nya Intercoolern "30° bättre"

Men en kall fuktig höstkväll som vi får snart, kanske det bara skiljer 10°
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nitro84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:06 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Nitro84 »

ska du ställa ut på vallåkra denna söndag?
ska köra dit med e28an
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Nej jag tror jag hoppar över Vallåkra.
Och tyvärr missar jag nog Sportvagnsträffen i Hofsnäs också.
Ingen ordning alls i år...

Får försöka klämma in de sista kvällsträffarna i närheten istället.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Du är ju intresserad av småoptimeringar och vill ha kall luft, nu är det inte aktuellt på din bil.
Men ändå måste jag berätta vad en 'skitgrej' kan göra.

Min AMG har ju problem med höga insugstempraturer, och den går som ett skott på kvällar/nätter.
Jag har isolerat undersidan av insuget efter bästa förmåga(två lager startmotormatta) samt gjort andra insugspackningar i vanlig 'papp' istället för stålpackningarna som är std.
Ändå värmde motorn insuget nåt enormt vid långsam körning.
Uppe över 90km/h var det inget stort problem(trodde jag).

Men jag ville ha lite mer kabang från rödljusen på dagtid, inte bara frän prestanda nattetid.
Så vad göra?
Exprimentet blev en simpel dammsugarslang.
Den monterade jag i fronten riktad framåt i ena hålet bredvid ett dimljus.
Syns inte eftersom det sitter sånt där ballt stylingnät som AMG täckt hålen med ;)
Drog slangen därifrån till i framkant på insuget riktad ned i 'dalen' mellan cylinderbankerna.
Tanken var att det skulle hjälpa till att 'spola bort' värmd luft.

Och funkade gjorde det, helt nå grym skillnad.
Gjorde lite tester.


Vid 21 grader utomhus i landsvägtempo blev skillnaden 8 grader på insugstempen(blev överraskad), från 31 grader till 23 grader.
Vid 21 grader i stadstrafik blev skillnaden 16 grader, från 41 grader till 25 grader .
stillastående länge blev givetvis ingen skillnad, men det kyler ned snabbt då bilen börjar rulla.
Nattetid blev det en grad mer skillnad i landsvägstempo, fuktigare luft kyler mer?

Så jag blev ju nyfiken på prestandan också då det faktiskt blev kännbar skillnad.
Om jag cruisade runt lite och gjorde ett snabbt stopp och värmde mina R-däck
Så blev skillnaden först markant, förut orkade den inte dra loss hjulen på trean nåt vidare.
Nu fick jag släppa gasen(på trean) så däcken inte skulle ta slut *S*
Backa tillbaka snabbt och starta i gummispåren.
Rekord med 0.23s förbättring!
Från 4.27s till 4.04s
Står jag still länge så tappar jag prestandan, givetvis.
Får lov att krångla till med nå fläkt för att fixa det

Jag ser även att motorstyrningen korrigerar med mer bränsle på fueltrim stft/ltft.

Ganska enkelt 'trim' som kostade typ 20kr(soppan att hämta slangen hos polaren)
Inget trim alls egentligen, bara en mod att behålla hästarna under huven kalla och virila =)

Så med tanke på detta, optimera luftflödet kring turboaggregaten på din för att spola bort hetluft som värmer insuget.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av The »

Daniel-635 skrev:Skickar upp ytterligare lite nya bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


635an rullar mest på annars, extremt praktiskt att jag kan blandtanka Bensin och e85 hur jag vill.
Man blir snabbt bortskämd med en 3,5 liters Bi-Turbo sexa.
BMW 120 Diesel bruksbilen känns väldigt traktor, med sin diesel fyra, troligen första och sista diesel bilen för min del.

EDIT:

Youtube klipp som täcker ombyggnaden till Kuggstång, kanske det som är mest intressant i tråden just nu ?

https://youtu.be/UCeN6G3JVNI
Är ju lite taskig jämförelse mellan en diesel fyra och bensin biturbo sexa ;-)
Är nog dock svårt att få den sistnämnda att gå på under 0,5l/mil

Du får skaffa en *35d så blir det iallafall lite bättre förutsättningar för dieseln.

Dock så är det få (om några) motortyper som klår en stor bensinsexa
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Dock så är det få (om några) motortyper som klår en stor bensinsexa
V8 V10 V12 =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av The »

Kadett4wd skrev:
Dock så är det få (om några) motortyper som klår en stor bensinsexa
V8 V10 V12 =)
V8, usch
V10, njae
V12 är ju nästan två sexor så ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Steve »

Säger man usch om V8 har man nog aldrig haft en riktig :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar