Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 17, 2018 1:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 328 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor sep 07, 2017 1:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Inlägg: 50
Ort: Göteborg
Bra jobbat alla inblandade!
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 07, 2017 3:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1012
Ort: Flisa, norge
tänker bara lite högt.
om ventilen har 4bar på ovansidan, dvs 70kg.
hur många bar är det då i förbranningsrummet?
skulle inte trycket utjämna sig så det inte är problem med att stänga?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 07, 2017 3:20 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det borde jämna ut sig ganska bra vid ventilstängning.
Enda chansen att veta är att mäta trycket på båda sidor om ventilen över alla vevaxelgrader.
Men sugmotorerna brukar kunna varva över 8500 varv med det fjädertrycket så på nåt vis påverkar överladdningen.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 07, 2017 3:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1672
Det är precis som du säger Erland, funkade kanon på lågt ladd att varva 8500rpm+

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 07, 2017 3:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Jag hittar inte flödesvärdena på den toppen i min pärm så det är möjligt att Rickard fått dom.
Men jag kan lägga upp värden på en liknande topp jag just gjort.
Jag har dock ett problem att få tag i bra avgasventiler med rätt form, de jag får tag i nu är för platta och tappar mer än 10CFM mot de andra.
Flöde in och ut vid 28" 2-16mm med 2mm:s steg

56-100-137-180-211-231-238-252

40-79-104-127-154-165-176-183

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 07, 2017 9:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Jag har flödespapperna på firman så jag kan lägga upp dom imorgon.


//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 08, 2017 8:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Här är flödesvärdena.
Flöde: IN UT
2mm 56 55
4mm 107 89
6mm 152 119
8mm 193 143
10mm 219 162
12mm 239 176
14mm 250 184
16mm 258 188



//Rickard
.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 08, 2017 2:34 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Ja där ser man vad rätt form på ventilerna gör.
De bästa avgasventilerna är slut och kommer inte att beställas hem på länge.
Kvar att tillgå finns pappspik som flödat skit och kräver mer duration för att funka.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 08, 2017 5:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 565
Ort: Lapua Finland
Om man svarvar en större ventil till rätt mått, blir det tjockare, du har säkert gjort sånt Erland? Jag har svarvat och slipat även skaften till mindre mått, bara att prova på men otroligt bra och länge har det gått.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 08, 2017 6:09 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det är svårt när det är fel radie mellan tallriken och skaftet och helt fel vinkel på ventilen.
Det hade inte ens hjälpt att ta ner 40 ventilerna till 38mm men bredden på sidan av tallriken hade blivit mer rätt.
De bästa ventilerna till formen är de Schweiziska Intervalves men deras 40mm:s med 112mm längd har varit slut länge.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 11, 2017 6:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Christer skrev:
Bra jobbat alla inblandade!
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.

/Christer


Tack så mycket Christer.
Enligt Ärtan´s tabell så ska 1307whp med mina däck och drivlina motsvara 1503hp på vevaxeln.
Vridmomentet var 930ft-lbs på rullen vid 7350rpm (nästan lika högt som Adeens 16v monster hade på 9950rpm)
Det blir till att uppdatera toppen i vinter :)

//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 11, 2017 7:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1012
Ort: Flisa, norge
Ja jag ser för mig att dina däck är TUNGA att accelerera!

Men det fins även folk som ska ha 150hp i tap även i dynapack när dom kör på 1:1 i lådan. hur det går till fattar inte jag...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 11, 2017 7:57 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Med hårdare fjädrar? jag har nog ett bra alternativ som passar fint i tryckaren.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 11, 2017 8:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Hej Erland.

Vi får kolla på toppen i vinter och hitta en lösning på fjäderproblemet.
Ev så bytar vi kammen till en vassare :)

//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 11, 2017 8:37 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Du fick aldrig möjlighet att testa nu i söndags?

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 328 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010